۱۴۰۳/۰۲/۲۹
به همت انجمن مهندسی دریایی ایران؛

دومین نشست برنامه نوسازی ناوگان دریایی + فایل ارائه

دومین نشست هم اندیشی برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور در قالب کارگاهی آموزشی با موضوع «کشتی سازی ناب» برگزار شد.
دومین نشست برنامه نوسازی ناوگان دریایی + فایل ارائه

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، دومین نشست هم اندیشی برنامه نوسازی ناوگان دریایی کشور به همت انجمن مهندسی دریایی ایران، در قالب کارگاهی آموزشی با تدریس دکتر شهراد کوکبی جهرمی و موضوع «کشتی سازی ناب» یکشنبه مورخ 8 مرداد ماه 1402 در محل سالن جلسات دفتر مرکزی موسسه رده بندی ایرانیان برگزار شد.

مشروحی از عنواین ذکر شده در این نشست که توسط خانم قربانی ، دانشجوی کشتی سازی دانشگاه نوشیروانی بابل به رشته تحریر درآمده:

کشتی سازی ناب

تولید ناب روشی است که با تمرکز بر کاهش اتلاف در سیستم، بازدهی را افزایش می دهد؛ اتلاف یعنی خدمات و محصولی که برای مشتری ارزشمند نبوده و مشتری حاضر به پرداخت هزینه برای آن نباشد. و برخی از مزایای تولید ناب می تواند شامل کاهش زمان تولید، کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود کیفیت محصول باشد.

5 اصل تولید ناب:

شناسایی ارزش از دیدگاه مشتری

ارزش توسط تولید کننده ایجاد، اما توسط مشتری تعریف می شود. شرکت ها باید ارزشی را که مشتری برای محصولات و خدمات خود قائل است را درک کنند، که به نوبه خود می تواند به تعیین قیمت کمک کند. شرکت باید تلاش کند با بهینه سازی قیمت از از اتلاف هزینه ها جلوگیری نماید

نقشه جریان ارزش

این اصل شامل ثبت و تجزیه و تحلیل جریان اطلاعات یا مواد مورد نیاز برای تولید یک محصول یا خدمات خاص با هدف شناسایی اتلاف و روش های بهبود است. نقشه‌برداری جریان ارزش کل چرخه عمر محصول، از مواد خام تا دفع را در بر می‌گیرد. شرکت ها باید اتلاف را در هر مرحله از چرخه بررسی کنند. هر چیزی که ارزش اضافه نمی کند باید حذف شود.

ایجاد جریان

برای اطمینان از روان بودن فرآیندها از زمان دریافت سفارش تا تحویل باید موانع عملکردی را از بین برد و راه هایی را برای بهبود زمان هدایت شناسایی کرد. تولید ناب متکی بر جلوگیری از وقفه در فرآیند تولید و ایجاد مجموعه ای هماهنگ و یکپارچه از فرآیندها است که در آن فعالیت ها در یک جریان ثابت حرکت می کنند.

ایجاد یک سیستم کششی

این به معنی شروع کردن کار فقط در زمانی است که تقاضا برای آن وجود داشته باشد. در تولید ناب به جای سیستم فشار، از سیستم کششی استفاده می شود.

 دنبال کردن کمال با بهبود مستمر فرآیند

تولید ناب بر مفهوم تلاش مستمر برای کمال استوار است، که مستلزم هدف قرار دادن علل اصلی مشکلات کیفی و حذف اتلاف در سراسر جریان ارزش است. و همه فعالیت های بیهوده را نمی توان از روند کاری حذف کرد، چون برخی از آنها یک ضرورت هستند.

اتلاف ضروری - بدون ارزش افزوده، اما برای انجام کارها به شیوه ای با کیفیت ضروری است. چنین فعالیت هایی می تواند آزمایش، برنامه ریزی، گزارش و غیره باشد.

اتلاف خالص – بدون ارزش افزوده و غیر ضروری. هر چیزی که ارزشی ندارد و می تواند بلافاصله از فرآیند حذف شود. هر شکلی از انتظار را می توان به عنوان اتلاف خالص توصیف کرد.

7 اتلاف اصلی

حمل و نقل: این نوع اتلاف زمانی است که منابع(مواد) جابه‌جا می‌شوند و این جابجایی ارزشی به محصول اضافه نمی‌کند. جابجایی بیش از حد مواد می تواند برای کسب و کار گران تمام شود و به کیفیت آسیب وارد کند. اغلب، حمل و نقل ممکن است باعث پرداخت هزینه اضافی برای زمان، مکان و ماشین آلات شود.

موجودی: یک شرکت موجودی‌ها را فقط برای این که ممکن است به آن ها نیاز شود، نگه می‌دارد. در چنین مواردی، شرکت‌ها برای برآوردن تقاضای غیرمنتظره، محافظت از تاخیر در تولید، کیفیت پایین یا سایر مشکلات، خود بیش از حد ذخیره می‌کنند. با این حال، این موجودی های بیش از حد اغلب نیازهای مشتری را برآورده نمی کند و ارزش افزوده ای ایجاد نمی کند. آنها فقط هزینه های ذخیره سازی و استهلاک را افزایش می دهند.

حرکت: این نوع اتلاف شامل جابجایی کارکنان (یا ماشین آلات) است که پیچیده و غیر ضروری است. آنها می توانند باعث صدمات، طولانی شدن زمان تولید و موارد دیگر شوند.

انتظار: هر زمان که کالاها یا کارها حرکت نمی کنند، اتلاف رخ می دهد و زمان از دست رفته به راحتی قابل شناسایی است.

تولید بیش از حد: تولید بیش از حد به معنی فراتررفتن از تقاضای مشتری است که منجر به هزینه های اضافی می شود. در واقع، تولید بیش از حد باعث چند اتلاف دیگر می شود. دلیل آن این است که محصولات یا وظایف اضافی به حمل و نقل اضافی، حرکت بیش از حد، زمان انتظار بیشتر و غیره نیاز دارند. علاوه بر این، اگر گهگاه نقصی در طول تولید بیش از حد ظاهر شود، به این معنی است که تیم باید واحدهای بیشتری را دوباره کار کند.

پردازش بیش از حد: این نوع اتلاف معمولاً منعکس کننده انجام کاری است که ارزش اضافی به همراه ندارد یا ارزش بیشتری از آنچه لازم است به ارمغان می آورد. چنین چیزهایی می تواند اضافه کردن ویژگی های اضافی به یک محصول خاص باشد که هیچ کس از آنها استفاده نخواهد کرد، اما هزینه های کسب و کار شما را افزایش می دهد.

نقص ها: نقص ها می توانند باعث دوباره کاری شوند . معمولاً کار معیوب باید دوباره به تولید برگردد که هزینه آن زمان با ارزشی است.

فایل ارئه شده توسط دکتر کوکبی در این نشست:  کشتی سازی ناب

 

انتهای پیام/

سایر تصاویر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟