۱۴۰۳/۰۷/۱۴
مصاحبه تلویزیونی محمد مهدی سالاری؛

بررسی ظرفیت های اقتصادی توسعه دریامحور

گفت و گوی برنامه سلام صبح‌بخیر با رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره اقتصاد و صنایع دریایی.

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، محمد مهدی سالاری، مشاور دریایی وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، روز گذشته در برنامه سلام صبح‌بخیر با موضوع اقتصاد دریا و صنایع دریایی گفت و گویی را انجام داد.

محمد مهدی سالاری ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، گفت: صنایع دریایی در گذشته یک معنای محدود داشت، اما امروزه این معنا، کلیه کسب و کارهای دریایی را در بر گرفته، و گستره آن به اندازه همه دریاها و اقیانوس‌ها می‌باشد.

وی افزود: توسعه دریا محور یعنی ظرفیت‌هایی که در سواحل دریاها و تمام اقیانوس‌های جهان وجود دارد، می‌تواند موتور محرک پیشرفت کشور باشد. کشورهای پیشرو به سواحل خود متوقف نماندند، و در حال تسلط بر ظرفیت‌های مختلف اقیانوس‌ها و حتی بستر آب‌های آزاد می‌باشد.

سالاری با اشاره بر تاثیر اقتصاد دریا بر تولید ناخالص داخلی گفت: ما صنعتی تحت عنوان خدمات پشتیبان دریایی یا همان صنعت بانکرینگ را در محدوده دریای عمان و خلیج فارس داریم، که اقتصاد آن بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار در سال می‌باشد، و متاسفانه در حالی که خوراک و ماده اولیه آن را خودمان تولید می‌کنیم، از ظرفیت اقتصادی آن استفاده نمی‌شود، و به جای ایجاد زنجیره ارزش و تولید سوخت دریایی خام فروشی می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: در زمینه شیلات و آبزی پروری نیز می‌توان از ظرفیتی مانند پرورش ماهی در قفس استفاده کرد. استعدادی که در این زمینه برای کشور پیش بینی شده حدود ۳ میلیون تن در سال است؛ که این می‌تواند سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار برای کشورمان تولید ثروت داشته باشد.

سالاری درباره اهمیت توسعه گردشگری گفت: در سوال جنوبی خلیج فارس ۳۴ جزیره داریم، که خیلی وقت‌ها مردم اسم آنها را هم نشنیده اند مانند جزیره جزر و مدی سه دندان، جزیره قبر ناخدا، جزیره قمر و... که می‌توانیم ظرفیت‌های گردشگری‌مان را در آنها فعال کنیم.

وی گفت: از خرمشهر تا بندر گواتر ما صدها خور داریم، که اکوسیستم‌های بسیار منحصر به فرد و جذابی را برای گردشگران دارند.

وی افزود: در تفریحات گردشگری نیز تقریباً اقدامی صورت نگرفته و در سواحل شمالی کشورمان هیچ تفریحات دریایی نداریم.

محمد مهدی سالاری گفت: مردم می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری در سکه و دلار که اثر تخریبی اقتصادی دارد، می‌توانند در صنایع دریایی جذب فعالیت‌های اقتصادی شوند، ما حدود ۴۰ مجموعه کشتی سازی داریم که قابلیت تولید شناورهای به روز دنیا را دارند؛ و من از فعالین اقتصادی کشور دعوت می‌کنم تا در این زمینه ورود کنند؛ دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور آمادگی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به همه عزیزان دارد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟