۱۴۰۳/۰۶/۲۶
رویداد دریایی؛

نوآوری و فنّاوری؛ محورهای سومین گردهمایی کارآفرینان صنایع دریایی

در سومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی براهمیت کسب فناوری وشناسایی زنجیره های ارزش دراقتصاد دریا محور تاکید شد.
نوآوری و فنّاوری؛ محورهای سومین گردهمایی کارآفرینان صنایع دریایی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نقل از مانا سومین گردهمایی بزرگ فعالان و کارآفرینان صنایع دریایی و دریانوردی با همکاری آکادمی دریایی سیراف و پارک علم و فنّاوری دانشگاه شهید بهشتی، در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی شروع به کار کرد. این رویداد با حمایت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سایر شر‌کتهای دریایی، فضایی مناسب را برای تبادل ایده‌ها و معرفی نوآوری‌ها در این حوزه فراهم کرد.

در ابتدای مراسم، دکتر حسن ضیایی، مدیرعامل آکادمی دریایی سیراف و دبیر علمی اجرایی همایش، با خوش‌آمدگویی به فعالان دریایی، به اهمیت توسعه فنّاوری در کشور تأکید کرد.

وی گفت که این گردهمایی یک سال پس از رویداد قبلی برگزار می‌شود و خوشبختانه پیام آن در مورد نیاز به توسعه فنّاوری در صنایع مختلف شنیده شده است. حضور پررنگ سازمان‌ها و صنایع جدید در این رویداد نشان دهنده اهمیت موضوع است.

ضیایی افزود: امسال توانسته‌ایم از بسیاری انستیتوها و آکادمی‌های خارجی برای کارگاه‌های خود استفاده کنیم و نتایج هدف‌گذاری‌های سال گذشته را به نمایش بگذاریم.

وی همچنین اشاره کرد که صنعت دریایی باید با رعایت استانداردهای عمومی، خود را با رشد فنّاوری در سطح جهانی همراه کند.

وی به سرعت بالای تغییرات فنّاوری در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم خود را با این تغییرات هماهنگ کنیم، به معنای واقعی کلمه عقب خواهیم ماند.

مدیرعامل آکادمی دریایی سیراف بر اهمیت خلاقیت و نوآوری در کسب و کارها تأکید و خاطرنشان کرد: در گذشته، تکیه بر تکنیک‌ها کافی بود، اما امروز کسب و کارها باید با نگاه فنّاورانه و تحت تحقیقات مداوم هدایت شوند.

دکتر ضیایی با تأکید بر این که نسل آینده نیاز به امیدواری و هویت بخشی دارد، از دعوت ۵۰ نفر از دانشجویان منتخب دانشگاه‌های دریایی به عنوان مهمانان این گردهمایی خبر داد.

وی ادامه داد: امید است که خروجی این رویداد بتواند فرهنگ و طرز تفکر ما را در زمینه توسعه دریایی تغییر دهد و مدیران از جوانان با رویکردهای جدید در کسب و کارها بهره‌برداری کنند.

وی همچنین به سرفصل‌های مورد بحث در همایش اشاره کرد که شامل اقتصاد دیجیتال، رویکردهای جدید در صنعت کشتی سازی، توسعه صنعت کشتیرانی، صید شیلاتی در آب‌های بین‌المللی، توسعه صنعت گردشگری دریایی و پرورش ماهی در قفس می‌شود.

 

محمد مهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی نیز در این همایش  با تشریح دو رویکرد توسعه دریامحور یعنی رویکرد مبتنی بر توسعه کسب و کارهای دریایی و دیگری رویکرد پروژه‌محور گفت: رویکرد اول به تأسیس زنجیره ارزش دریامحور و رویکرد دوم عمدتاً بر روی پروژه‌های دولتی تمرکز دارد.

سالاری همچنین تأکید کرد که در رویکرد پروژه‌محور، آمایش جمعیتی تنها به عنوان یک راهکار پروژه‌ای نگریسته می‌شود، در حالی که در رویکرد کسب‌وکاری، باید نخست تسهیل شرایط زندگی و کسب و کار دریایی را برای مردم در نظر بگیریم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: در رویکرد پروژه‌محور، آمایش جمعیتی به نوعی با لکه‌گذاری و ساخت شهرهای جدید توجیه می‌شود. وقتی به صاحبان این ایده نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که آن‌ها به شهرها به‌صورت پروژه‌ای نگاه می‌کنند و با همین رویکرد، توسعه جمعیتی در سواحل را دنبال می‌کنند. اما در رویکرد کسب‌وکاری، نگاه متفاوتی وجود دارد. ما باید ابتدا تسهیل زندگی و کسب‌وکار دریایی را برای مردم فراهم کنیم تا شهرها و روستاها رونق بیشتری پیدا کنند، مشابه وضعیتی که در گذشته به‌طور طبیعی در محدوده بنادر چندمنظوره و مردمی ایجاد شده‌اند، اما ناقص رها شده‌اند. هر یک از این بنادر می‌توانند کلنی‌های اقتصادی و به‌نوعی زیست‌بوم‌های خاص خود را شکل دهند.

وی افزود: در این نگاه مردم‌پایه، لازم است زنجیره‌های ارزش و نقاط گلوگاهی شناسایی شوند و با تسهیل‌گری و حمایت از آن‌ها، کسب‌وکارها در سواحل رونق یابند. به همین دلیل، این رویداد با توجه به تاکید ویژه بر کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر ما نتوانیم فضای کسب‌وکار را در این مناطق فراهم کنیم، از نظر توسعه فنّاوری نیز به جایی نخواهیم رسید.

سالاری تصریح کرد: جوانان ما نباید منتظر بمانند که فنّاوری را توسعه دهند و سپس به دنبال کسب‌وکار برای آن بگردند. اگر زنجیره‌های ارزش را توسعه دهیم، نیاز است که بر شرکت‌های فنّاور منتخب تأکید کنیم که با توجه به فنّاوری‌های موجود، به ما محصولاتی خاص ارائه دهند. این رویکرد به نحوی هدررفت دانش و هزینه را تا حد امکان کاهش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: ما در شورای عالی صنایع دریایی با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط، موفق به شناسایی ۱۵ زنجیره ارزش دریامحور شده‌ایم و برای هر یک از آن‌ها از صاحبان کسب‌وکار، صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب استفاده کرده‌ایم تا کارگروه‌های مرتبط شکل گیرند. امروز، خروجی بیشتر این کارگروه‌ها به کنسرسیوم‌هایی با حضور شرکت‌های بزرگ تبدیل شده و سبد پروژه‌های چند میلیارد دلاری توسط خود مردم و صنایع تعریف شده است. بر اساس این دیدگاه، ما منتظر تکمیل پروژه‌های ناتمام زیرساختی در کشور نخواهیم ماند و این خلاءها نه‌تنها مانع نخواهند بود، بلکه فرصتی برای پیشرفت محسوب می‌شوند.

 سالاری از تمامی کارآفرینان و کسب‌وکارهای دانش بنیان دعوت کرد تا ایده‌ها و طرح‌های خود را جهت توسعه صنایع دریامحور با شورای عالی صنایع دریایی در میان بگذارند چراکه این رویداد فرصتی برای بهره‌برداری از دانش و تجربه برای پیشرفت دنیای دریایی کشور است.

همچنین محمد علی شفیعا نیز در این همایش به کاربردهای هوش مصنوعی در سازمان‌ها پرداخت و بر تغییر الگوهای کارآفرینی در نتیجه پیشرفت‌های فنّاوری و اینترنت تأکید کرد.

گفتنی است سومین گردهمایی بزرگ فعالان و کارآفرینان صنایع دریایی و دریانوردی در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟