۱۴۰۳/۰۶/۳۰

بررسی استانداردهای صنعت کشتی سازی (بخش دوم)

استانداردهای صنعت کشتی سازی و چالش های پیش روی موسسات رده بندی
بررسی استانداردهای صنعت کشتی سازی (بخش دوم)

*دکتر ضیائی: نقش موسسات رده بندی در صنعت کشتی سازی چیست و با توجه به اینکه خطوط منظم از سوی دولت برای استاندارد ها وجود ندارد این موسسات چگونه می توانند به صنعت کشتی سازی کمک کند ؟

دکتر صفری : در مرحله اول موسسات رده بندی استاندارد های خودشان را برای تضمین ایمنی ، کیفیت ، حفاظت از محیط زیست قابلیت دریانوردی یک شناور طبق کنوانسیون ها و مقررات ملی و بین المللی اقدام می کنند .

با توجه به توانمندی این موسسات در تولید دانش می توان در تدوین استراتژی کلی ، حوزه های کارگری ، بیمه ای ، ترویج و آموزش و یا تدوین هر نوع استاندارد دیگر به عنوان یک دستگاه تخصصی و دانش بنیان استفاده کنیم.

دلیل دیگر اینکه این حوزه را می توانیم به شرکت های رده بندی بسپاریم این است است که این مجموعه ها ماهیتاً کارشناس و بازرس شخص ثالث هستند.

 

*دکتر ضیائی : به نظر شما این که موسسه خودش را به جای دولت بگذارد صرفاً برای حفظ تضمین تجارت و تضمین کیفیت باعث آسیب دیدن کشتی‌سازی نمی شود؟

دکتر صفری : در یک گزارش صد ساله ژاپنی می خواندم : اگر من بخواهم و روند موثر توسعه صنعت در ژاپن را توضیح دهم بایستی روند توسعه کشتی سازی ژاپن را توضیح دهم ، به این دلیل که ما در کنار صنعت کشتی سازی رشد کردیم.

تصور همه ما بر این است که موسسات رده بندی و بازرسی باید صنعت کشتی سازی را توسعه دهند اما در دنیا استاندارد در حد کیفیت مرسوم و معمول آن کشورها تعریف می شود و با هم رشد می کنند.

 

*دکتر ضیائی آیا ساختار موسسات رده بندی ما همانند پاسخگویی موسسات بین المللی در قبال یک صنعت است؟ 

دکتر صفری : در حال حاضر در موسسه ایرانیان ۱۱ و نیم میلیون GT تحت کلاس ما است ، این ظرفیت از برخی موسسات ای که عضو آیاکس هستند بالاتر است ، خدماتی که امروز موسسه ما انجام میدهد به باور بسیاری از مشتریان که شناخت کافی از خدمات بین المللی دارند در سطح موسسات رده بندی عضو آیاکس است.

 

*دکتر ضیائی : به نظر شما اینکه ما از جوانان استفاده کنیم که بر اساس تجربه بخواهیم کارشان را جلو ببرند موفقیت لازم را کسب میکنیم؟

دکتر صفری : آیاکس استانداردی دارد که می گوید بهترین افراد برای بازرس شدن فیزیکدان ها هست این نافی استفاده از افراد با تجربه نیست اما اینطور هم نیست که صرفاً بخواهیم از آنها استفاده کنیم.

 

*دکتر ضیائی : درباره نقش R&D در موسسات رده بندی توضیحی بفرمایید؟

دکترصفری : نقش R&D تحقیق و توسعه ، توسعه تکنولوژی سازمان است ، موسسه رده بندی تنها جایی است که R&D آن وظیفه برون سازمانی تری دارد ، به این معنا که خروجی R&D قبل از اینکه به کار موسسه رده بندی بیاید به کار کشتی سازی ، کشتیرانی ، سازنده تجهیزات و سایر مجموعه هایی که می خواهند از آن در طراحی ها و یا برای دریافت گواهی استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟