۱۴۰۳/۰۴/۱۶
مصاحبه با ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور؛

یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور رئیس جمهور

سعید جعفری: شورای عالی صنایع دریایی بالاترین نهاد تصمیم گیر در حوزه دریا می باشد، و به جای ایجاد ساختارهای موازی باید به اقدامات عملی بپردازیم.
یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور رئیس جمهور

 

به گزراش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، سعید جعفری، ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره تلاش ها برای تشکیل کارگروه اقتصاد دریامحور گفت: نیاز امروز کشور اقدامات عملی است و کارگروه و شوراهای مورد نیاز برای پیشبرد کار وجود دارد.شورای عالی صنایع دریایی، نهادی است برای جمع‌بندی هماهنگی، هم‌افزایی و به واسطه حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در صورت لزوم سیاست گذاری است و سیاست‌های کلی و اجرایی ضروری از طرف این شورا که بالاترین نهاد تصمیم گیری در حوزه دریا می‌باشد ابلاغ می‌شود. حالا به نظرم اینکه همه توانمان را برای ایجاد یک ساختار و نهاد جدید قرار دهیم خیلی مفید و موثر نیست.

وی در ادامه عنوان نمود؛ آقای رئیس جمهور به صراحت در جلسه دهم شورا گفتند: ما نباید منتظر ایجاد ساختار و یا ابلاغ جدیدی بمانیم و اقدامات لازم را برای مبحث توسعه دریا محور انجام بدهیم و هر نهادی در حوزه اختیارات خودش وظایفش را به نحو احسنت به انجام رساند و دبیرخانه شورا هم از هر اقدامی که در راستای پیشرفت، فرهنگ‌سازی، آگاهی در حوزه دریا و اقتصاد دریامحور باشد را استقبال می‌کند.

جعفری گفت: خواهش من از همکارانی که در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند اشتراک داشته‌ها و توانمندی‌هایمان با یکدیگر است و بهتر است، به جهت جلوگیری از اقدامات موازی این فعالیت‌ها زیر یک چتر انجام شود.

ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی افزود: شورا برای هیچ نهاد اجرایی دریایی برنامه‌ای را تدوین نمی‌کند، بلکه برنامه‌های زیربنایی و راهبردی نهادها را اخذ، و بعد از بررسی فصل‌های مشترک و یا تداخل وظایف آن ها را با مشورت خود مجموعه‌های متولی اصلاح خواهد کرد، تا انرژی مضاعفی در این زمینه‌ها صرف نشود.

در بحث اقتصاد دریا هم به همین صورت است. اگر بنا به انجام اقدامی باشد این اقدام به صورت متمرکز با استفاده از ظرفیت‌های ساختارهای فعلی قابلیت اجرایی دارد.

نتیجه مصوبات جلسه دهم و زمان برگزاری جلسه یازدهم شورا با حضور رئیس جمهور

ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: بعد از برگزاری جلسه دهم شورا ما ۹ مصوبه داشتیم، یکی از وظایف جمع‌بندی برنامه‌های مجموعه دریایی بود، که همچنان مشغول آن هستیم، مبحث دیگر مربوط به نوسازی ناوگان و احصای توانمندی‌های داخل بود، با برگزاری چندین جلسه برنامه‌های نهادهای اجرایی که صاحبان ناوگان‌های بزرگ دریایی ما بودند را دریافت کردیم.

وی درباره توزیع سفارشات میان کشتی سازی ها افزود: در تلاش هستیم با مشخص شدن ظرفیت ساخت ابتدا از توانمندی داخلی استفاده کنیم، و در صورت ضرورت سراغ تولید کنندگان خارجی می‌رویم.

سعید جعفری در باب مشکلات پیش رو در پیگیری مصوبات جلسه دهم گفت: یکی از معضلات فعلی که از مصوبات جلسه دهم نیز بود و در حال حاضر مرتفع نشده مبحث تامین مالی برای توسعه و نوسازی ناوگان دریایی می باشد، که همچنان مشغول پیگیری آن برای تامین یک خط اعتباری هستیم.

او افزود: تشکیل کمیته ملی استانداردهای دریایی در سازمان ملی استاندارد انجام شد، و طی فراخوانی از همه مجموعه‌های دریایی که نیازی در زمینه استانداردسازی دارند دعوت به هم‌فکری صورت گرفت، و تا به الان یک سری از تولید کنندگان و بهره‌برداران که به این استانداردها نیاز دارند مباحث خودشان را اعلام نمودند؛ این کمیته ابتدا در زمینه قطعات و تجهیزات فعال خواهد شد.

جعفری در زمینه آموزش های مهارت محور نیز گفت: در زمینه آموزش نیروهای مهارت محور جلساتی با وزارت علوم داشتیم، و نمایندگان وزارت علوم در این زمینه هم معرفی شدند تا بتوان آموزش‌های یک سری از مراکز آموزش عالی را به سمت آموزش‌های مهارت محور سوق داد.

ریاست دبیرخانه شورا از مصوبه مربوط به شناورهای شیلات و گردشگری اینگونه گفت: درباره تامین سوخت شناورهای تفریحی و شناورهای صیادی که فعالیت فرامرزی دارند، لیست شناورها و آمارهای شیلات را گرفته، و منتظر جمع‌بندی نهایی و دریافت آمار از سوی وزارت گردشگری هستیم، تا به صورت مرحله‌ای برای دریافت سوخت این‌ها را به وزارت نفت اعلام کنیم.

وی در ادامه عنوان نمود: بقیه موارد هم در حال پیگیری است در روند پیگیری مصوبات جلسه دهم به برخی از نقاط ابهام یا نیازمند توجه بیشتر رسیدیم، که برای تسهیل آنها در تدارک مصوباتی دیگر در جلسه یازدهم هستیم.

سعید جعفری در خصوص دستور جلسه ارائه شده در نشست دهم شورا گفت: با توجه به اینکه میان جلسه نهم و دهم شورا فاصله زیادی بود، تقریبا بعد از برگزاری جلساتی که برای جلسه دهم داشتیم به ۲۵ مصوبه رسیدیم که ضرورت داشت در جلسه شورا مطرح شود اما به دلیل نبود فرصت کافی موفق به تصویب ۹ دستور جلسه شدیم.در جلسه آتی حتما تعدادی از نیازمندی‌های قبلی را ارائه خواهیم نمود.

جعفری در پایان عنوان نمود: طبق دستوری که از نهاد ریاست جمهوری داشتیم جلسات شورا باید هر سه ماه یک بار برگزار شود، و حالا در آستانه این سه ماه هستیم، با توجه به اینکه پیگیری‌های مصوبات جلسه گذشته انجام، با دستور جلسه بعدی تدوین شده آمادگی برگزاری جلسه یازدهم شورای عالی صنایع دریایی را داریم.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟