۱۴۰۳/۰۶/۲۶
فرمانده فنی نداجا در نشست هم اندیشی نوسازی ناوگان دریایی کشور؛

سفارشات ساخت در تناژ بالا برای کشتی سازان وجود دارد

امیر دریادار فاضلی نیا: جدای از طرح نوسازی ناوگان دریایی، 3هزار تن سازه دریایی مورد نیاز نداجا و سفارش ساخت 65 فروند کشتی برای ترکیه و روسیه را داریم.
سفارشات ساخت در تناژ بالا برای کشتی سازان وجود دارد

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، اولین نشست هم اندیشی نوسازی ناوگان دریایی کشور، در محل سالن کنفرانس ساختمان شهید نادری وزارت صمت، به همت انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار گردید.

در این جلسه که به دعوت انجمن مهندسی دریایی ایران و با حضور جمعی از مسئولین، سازندگان، کارفرمایان و صاحبنظران دریایی کشور برگزار گردید، در رابطه با ظرفیت های ساخت داخل، استراتژی حفظ ظرفیت و توسعه ناوگان دریایی ایران، نحوه مشارکت سازندگان و استفاده از زنجیره تامین قطعات و تجهیزات بحث و گفتگو شد.

امیر دریادار دوم عباس فاضلی نیا، فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش به عنوان آخرین سخنران این جلسه بیان داشت: ما ایرانیان نباید خودمان را دست کم بگیریم پیچیده ترین بخش فناوری در حوزه دریایی ساخت شناورهای رزمی و زیردریایی می‌باشد، که به لطف خدا کشورمان در طراحی و ساخت در زمینه کشتی‌سازی نظامی مشکلی ندارد، در گذشته کشتی ها در زمان طولانی‌تری ساخته می‌شد، ولی برای مثال ناوشکن دماوند را که چند روز دیگر از آن رونمایی می‌شود در عرض سه سال تولید کردیم، که این اقدام نه فقط مختص نداجا بلکه مرهون تلاشهای همه صنایعی که در حوزه ساخت تجهیزات و جنگ افزارهای نظامی فعال هستند، می‌باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام تلاش نیروی دریایی در این برهه کمک به صنعت دریایی است، با دستیابی به فناوری طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی ظرفیتی در این بخش آزاد می‌شود، که میتوان از آن در حوزه‌های تجاری و صنعتی بهره برد.

امیر فاضلی نیا با اشاره به سفارشات بین المللی در زمینه کشتی سازی بیان داشت: جهت اطلاع و دلگرمی کشتی سازان عرض می‌کنم، شرکتی ترکیه ای برای ساخت ۳۵ فروند و شرکتی روسی برای ساخت ۳۰ فروند کشتی تجاری پیش قدم شده‌اند.

وی در ادامه گفت: در اینجا یک هدف بزرگی برای توسعه ناوگان دریایی کشور تعیین شده، و به نظر من مشکلات کشتی سازی بخش خصوصی در زمینه منابع مالی و تضامین با ایفای نقش حاکمیتی در وزارت صمت، سازمان گسترش، نیروی دریایی و... قابل حل خواهد بود. برای مثال نیروی دریایی ارتش با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای تسهیل ارتباط میان کارفرما و نیروی دریایی کارخانجاتی را به نام «کارخانجات نوآور» ایجاد کرده است. که در این مجموعه نداجا یاردهایی را با هزینه خود برای صنایع پایین دستی ایجاد نموده است؛ اگر صنایع پایین دستی را حمایت و پشتیبانی نکنیم این هدف قابل پوشش نیست،اما اگر همه بخش‌های صنعت در پایین دست را شناسایی و مشغول به کار کنیم در تناژی مناسب کار برای همه فعالین وجود دارد.

فرمانده فنی نیروی دریایی ارتش افزود: در حال حاضر یک اقدام مشترک دیگر نیز میان نیروی دریایی ارتش، سازمان گسترش و ایزویکو شکل گرفته که مقرر شد، در عرض شش ماه ۳۰۰۰ تن برای نداجا سازه دریایی بسازند. در واگذاری این پروژه آقای ضربی مدیرعامل ایزوایکو گفتند حجم این پروژه در این بازه زمانی بسیار زیاد است، من هم پیشنهاد استفاده از کشتی سازی‌های خرد را در این پروژه دادم.

امیر عباس فاضلی نیا در ادامه گفت: پیشنهاد من این است، برای هدفمند بودن این برنامه جلساتی در سطوح بالای تصمیم گیری برگزار شود و حاکمیت در این جلسات ردیف برنامه را در بودجه کشور تعریف کند؛ میزان تولید فولاد در صنایع کشتی سازی از روی سفارشات مجموعه‌های بزرگ مانند: نیروی دریایی، ایزوایکو، صدرا و... مشخص است؛ به این ظرفیت توان صنایع پایین دستی را اضافه کنیم، با این اقدام میزان تولید سالانه نیز قابل محاسبه است.

دریادار فاضلی با یادآوری بخشی از صحبت های دکتر کوکبی بیان داشت: در بخشی از ارائه صحبت از راهبرد شد؛ راهبرد به معنای طرح ریزی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی می‌باشد، طرح ریزی و برنامه ریزی اقدامی است که باید دولت انجام دهد و اجرا را باید از کشتی سازی ها بخواهد، در اینجا موسسات رده بندی و انجمن مهندسی، با ارزیابی کشتی سازی ها را گرید بندی کرده و در آخر با بررسی ظرفیت‌ها و طبقه‌بندی آنها به عنوان هماهنگ کننده مجموعه‌های بزرگ را با صنایع پایین دستی متصل می کنند.

امیر دریادار دوم عباس فاضلی نیا گفت: نیروی دریایی هیچ چشم‌داشت درآمدی در کمک به صنعت دریایی ندارد، هر مجموعه صنعتی که بخواد به حوزه دریایی ورود پیدا کند نیروی دریایی با تمام توان از آنها پشتیبانی می کند، حتی نداجا تولید شناور را با شرکت‌های خصوصی انجام می‌دهد، چندی پیش یک شرکت ورشکسته در زمینه رنگ را با در اختیار گذاشتن زیرساخت، سوله، تجهیزات و کمک برای گرفتن تاییدیه‌ها به مجموعه تولیدی فعال در زمینه رنگ دریایی تبدیل شد.

فرمانده فنی نداجا در پایان عنوان نمود: در همین راستا در شمال کشور اقدام به تجهیز و راه اندازی «کارخانجات ناوگان شمال» در ۵۰ هکتار از اراضی شهر انزلی نمودیم، که تعداد نفرات مشغول در آنجا به هیچ عنوان پاسخگوی این ظرفیت نیست و حتماً باید از بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنایع پایین دستی استفاده کنند، و دلیل اینکه فعلاً قراردادهای روسیه و ترکیه را به صورت فریز نگه داشته‌ایم، خالی بودن ظرفیت ساخت برای سفارشات داخلی در طرح نوسازی ناوگان دریایی کشور است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟