۱۴۰۳/۰۶/۳۰

رویکرد آموزش منابع انسانی در صنعت کشتی سازی

بررسی رویکرد های آموزش منابع انسانی و ضرورت ارتباط با فعالین صنعت دریایی در سطح بین المللی
رویکرد آموزش منابع انسانی در صنعت کشتی سازی

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، سلسله لایوهای "پایان کشتی سازی در ایران" در تازه ترین برنامه خود، و در ادامه لایو قبلی با عنوان آموزش و منابع انسانی در کشتی سازی که با حضور آقای دکتر خسرو مشتری خواه کارشناس ملی و بین المللی و مدرس دانشگاه شریف  و به میزبانی دکتر حسن ضیائی؛ مدیرعامل و موسس شرکت کشتی سازی سیراف و آکادمی دریایی سیراف در محل این آکادمی برگزار شد و به رویکردهای آموزشی در صنعت دریایی جهان و جایگاه آموزشهای بین المللی دانش آموختگان دریایی در کشورهای مختلف، به بررسی شرایط ایران پرداخته شد. همچنین با توجه به آموزشها و مهارتهای مورد نیاز در صنعت کشتی سازی و رویکردهای مدیریتی و نگاه مدیران ارشد به منابع انسانی در این شرکتها، به بررسی نقاط ضعف و قوت این بخش پرداخته شده است. 

 

دکتر ضیائی: چه عواملی باعث تحقق توسعه موثر و پشتیبانی نیروی انسانی از این روند، در کشورهایی مانند: چین، کره جنوبی، هلند، انگلستان، آمریکا و... طی سالیان متمادی بوده است؟
دکتر مشتری خواه: یکی از عوامل موثر در این مسیر طبیعتا منابع انسانی است؛ که احساس کند، کشتی سازی برای خودش بوده و مالکیت دارد. بنده به خاطر دارم با مالکین یکی از کشتی سازی ها به آلمان رفته بودیم؛ در بازدید از یک کشتی سازی تمامی کارگران میگفتند: «کشتی سازی من»؛ وقتی دلیل بیان این موضوع را پرسیدم، متوجه شدم؛ پدربزرگ و جد همه آنها در این کشتی سازی فعالیت داشتند و به همین دلیل نیروی انسانی به کشتی سازی احساس مالکیت دارد.
وقتی چنین احساسی در صنعتی به وجود بیاید قطعاً باعث رشد خواهد شد.
به نظر من باید سیاستی در کشور اعمال شود؛ که ارزشمندی منابع انسانی دریایی، همانند صنعت هوایی حفظ شود. در سال ۱۳۴۹ در آمریکا دانشجو بودم؛ قرارداد کاری که با من بسته شده بود؛ حقوقش با حقوق رئیس جمهور آمریکا برابری می کرد و این نشان دهنده ارزشمند بودن افرادی است، که در حوزه دریایی فارغ التحصیل و یا کار می کنند.

 

دکتر ضیائی: برای حفظ و تشکیل یک منابع انسانی کارآمد، باید از کجا شروع کنیم؟
دکتر مشتری خواه: وقتی مدیریت منابع انسانی خودش از جنس، منبع انسانی این فعالیت نباشد، نمی تواند درست مدیریت کند. اگر سیاست استفاده از مدیران آشنا و همجنس با صنعت دریایی را به کار بگیریم؛ بنده اطمینان دارم، موفق خواهیم بود.
از دست رفتن منابع انسانی در بسیاری از مواقع به عدم مدیریت صحیح و ضعف در نحوه برخورد مدیران باز می گردد. مدیریت منابع انسانی مسئله ای کلیدی در صنعت کشتی سازی است.

 

دکتر ضیائی: آیا مدیریت در صنعت کشتی سازی یک تخصص ویژه است و آیا فرآیند توسعه منابع انسانی، از توسعه مدیران مجموعه؟
دکتر مشتری خواه: فقط داشتن دانش و آشنایی با تکنولوژی کافی نیست؛ مدیریت مقوله ای تخصصی و جداست. منتها مدیریت در این حوزه هردو تخصص و دانش را می طلبد.

بله کاملا درست میفرمایید و البته صرفاً داشتن دانش فنی برای مدیریت کافی نیست؛ بلکه مدیران می توانند، به لحاظ تخصص دانش کمتری داشته باشند؛ ولی مجموعه تحت مدیریت خود را درست هدایت کند.
مدیران قوی و غیر بومی صنعت دریایی می‌توانند در کنار خود از مشاورین و متخصصین این حوزه استفاده کنند‌. شاید از هر ۱۰۰ نفر نیروی متخصص ده نفر هم توانایی و علم مدیریت را نداشته باشند.

 

دکتر ضیائی: آیا فقط سازمان ها در بین المللی شدن نقش دارند و یا باید منابع انسانی نیز به عنوان اجزای سیستم در این مسیر کمک کنند؟
دکتر مشتری خواه: بعد از پیروزی انقلاب تلاش شد، با برخی از کشتی سازی های مطرح در دنیا، به صورت مشترک کار کنیم؛ ولی به دلیل نداشتن ساختار درست، همه آنهایی که برای همکاری آمده بودند، را فراری دادیم. ما باید ببینیم ریشه مشکلات کجاست؛ کشتی سازی ضمن ملی بودن، صنعتی بین المللی است؛ و به روز بودن، در این حوزه مسئله ای اساسی است و برای این اقدام باید با کشتی سازی های دنیا ارتباط داشت و از تجارب آنها بهره برد.
باز هم تاکید می کنم؛ یک مدیر خوب در کشتی سازی باید طوری عمل کند، که حتی از نگهبان های کشتی سازی تا بالاترین رده ها احساس کنند، کشتی سازی برای خودشان است؛ اگر مجموعه ناموفق است، آنها هستند که ناموفق اند. تا زمانی که این احساس در کلیه سطوح منابع انسانی، به وجود نیاید؛ کشتی‌سازی نمی‌تواند، کشتی بسازد؛ و مدیران هم موفق نخواهد بود؛ بنابراین مدیران ارشد وظیفه ایجاد این احساس را در منابع انسانی دارند.
یکی از راه های ایجاد این احساس، خصوصی‌سازی صحیح با پشتیبانی از آن می باشد.
من برای شما مثالی بزنم: در همین کشور همسایه ما ترکیه، دولت ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه ، تمام شرکت های بخش خصوصی که در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند، را پرداخت می کند. دلیل این اقدام چیست؟ چون می خواهد صنعت کشتی سازی اش رشد کند و با مجموعه های بین المللی در ارتباط بوده و برای کشور ارز آوری کند.

 

دکتر ضیائی: به نظر شما منابع انسانی ما در صنعت کشتی سازی در سطح فردی و سازمانی به توسعه خودشان فکر میکنند؟
دکتر مشتری خواه: متاسفانه خیر؛ در بخش، آموزش و منابع انسانی در کشتی سازی ها توجه نمی شود.
نیروی انسانی ما در صنعت کشتی سازی این فعالیت را، فقط به دید یک شغل، آن هم بدون امنیت کافی نگاه می کند و تعلق خاطری به این صنعت ندارد.

 

دکتر ضیائی: ضرورت حضور در نمایشگاه های بین المللی چیست؟
دکتر مشتری خواه: من یک مثال عملی خدمت شما عرض کنم. ما در نمایشگاه بین المللی شانگهای در بخش نانو تکنولوژی با شرکتی که در دبی داشتیم؛ غرفه ای گرفته و به دوستانی که در این حوزه فعالیت می کردند، نیز فضایی دادیم تا تکنولوژی خودشان را عرضه کنند. آن ها تازه متوجه شدند؛ چیزی که در ذهن آنها بود، با چیزی که در دنیا است، تفاوت دارد. یکی از این آقایان که کوتینگ سخت تولید کرده بود را به کارخانه ای بردم؛ و آنها متوجه شدند، کوتینگی که در چین تولید می شود، را حتی با تبر نمی توانید یک خش بیندازید؛ این تکنولوژی برای نیروی هوایی چین بود و بعد از یک مدتی از محرمانه بودن خارج شده و در صنعت تجاری آمد.
در نتیجه، رفتن به این نمایشگاه ها، دید فرد را بسیار وسیع میکند و به اشخاص قدرت مقایسه بین المللی داده و فضای معرفی افراد و محصولات شان را نیز فراهم می کند. همین دوستانی که محصولاتشان را در حوزه نانو تکنولوژی در نمایشگاه بین المللی شانگهای عرضه کرده بودند، بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟