۱۴۰۳/۰۶/۳۰

آموزش و منابع انسانی در کشتی سازی

بررسی رویکردهای آموزشی در صنعت دریایی جهان و جایگاه آموزشهای بین المللی دانش آموختگان دریایی در کشورهای مختلف در مقایسه با شرایط ایران
آموزش و منابع انسانی در کشتی سازی

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا ، سلسله لایوهای "پایان کشتی سازی در ایران" در تازه ترین برنامه خود با عنوان آموزش و منابع انسانی در کشتی سازی با حضور آقای دکتر خسرو مشتری خواه کارشناس ملی و بین المللی و مدرس دانشگاه شریف  و به میزبانی دکتر حسن ضیائی؛ مدیرعامل و موسس شرکت کشتی سازی سیراف و آکادمی دریایی سیراف در محل این آکادمی برگزار شد و به رویکردهای آموزشی در صنعت دریایی جهان و جایگاه آموزشهای بین المللی دانش آموختگان دریایی در کشورهای مختلف، به بررسی شرایط ایران پرداخته شد. همچنین با توجه به آموزشها و مهارتهای مورد نیاز در صنعت کشتی سازی و رویکردهای مدیریتی و نگاه مدیران ارشد به منابع انسانی در این شرکتها، به بررسی نقاط ضعف و قوت این بخش پرداخته شده است. 

 

دکتر ضیائی : جایگاه علم ، مهارت و شایستگی در صنعت کشتی سازی کجاست و آیا این ارتباط در مراکز و صنایع یک طرفه است یا متقابل؟

دکتر مشتری خواه : در کشور ما قبل از انقلاب دانشگاه دریایی در هیچ زمینه ای وجود نداشت و فقط نیروی دریایی ارتش مرکز آموزش دریایی داشت ، آموزش دریایی بعد از انقلاب شروع شد.

در کشورهای پیشرفته که در زمینه کشتی سازی و آموزش دریایی فعالیت دارند ، بیش از ۳۰۰ سال سابقه کار آموزشی در دانشگاه ها انجام شده.

اگر لیست رتبه بندی ۱۰ دانشگاه دریایی برتر در حوزه آموزش را نگاه کنید ،حتی کره جنوبی که در حوزه کشتی سازی در جایگاه بالایی قرار دارد در این لیست نیست.

آموزش دریایی به خصوص در حوزه کشتی سازی طبیعتاً یک روند دو طرفه است ، یعنی شما نمی توانید آموزش بدهید بدون کشتی سازی ، چون این علم به همراه مهارت عملی قابل درک است ، اساتیدی هم که میخواهند آموزش دهند حتماً باید خودشان در صنعت کشتی سازی فعالیت کرده باشند چون آموزش آکادمی صرف بسیار کار را سخت می‌کند.

 

دکتر ضیائی : در ایران ۹ دانشگاه که تقریباً جزو دانشگاه های برتر ایران هستند ، فعالیت های مرتبط با صنعت دریایی و کشتی سازی را دنبال می کنند. علیرغم اینکه این دانشجوها از باسواد ترین و باهوش ترین دانشجویان کشور هستند بعد از فارغ التحصیلی میبینیم که مقبول صنعت قرار نمی گیرد ، دلیل این بی اعتمادی چیست؟

دکتر مشتری خواه : یکی از دلایل کم تجربگی اینهاست و گفته میشه در صنعت کشتی سازی آموزش ندیده‌اند و بیشتر در بخش طراحی و مسائل تئوری کار کرده اند و در نتیجه کشتی سازان هم به آنها اعتماد نمیکنند ، نکته دیگر اینکه فارغ التحصیلان بیش از تعداد مورد نیاز ما در کشور هستند و همه اینا نمیتوانند جذب کشتی سازی ها بشود.

 

دکتر ضیائی : به نظر می‌رسد فارغ التحصیلان ما در ابتدایی ترین مفاهیم اجرایی مورد نیاز صنعت ضعف دارند ، آیا این دانشگاه ها در نقطه کاری خودشان فعالیت می کنند؟آیا دانشگاه فقط وظیفه دارد علم این فرد را بدون مهارت به حد کفایت برساند؟

دکتر مشتری خواه : محیط باید برای فارغ التحصیل از دانشگاه فراهم باشد و فرد بتواند در کشتی سازی فعالیت کند و تجربه کسب کند. وقتی کشتی سازی ما خودش علمی نباشد ، نمی تواند اینها را جذب کند یکی از دلایل دیگر فقدان زبان مشترک میان دانشجویان و صنعتگران است ، ما باید در صنعت هم علم داشته باشیم و هم مهارت.

دانشگاه ها باید با تغییر روند آموزشی خودشان مهارت را هم به دانشجویان بیاموزند ، مراکز آموزشی حتماً باید در روند تحصیل سه دوره کارورزی دو ماهه را در کشتی سازی برنامه‌ریزی کنند یا حتی درس هایی را به عنوان کار در کشتی داشته باشند. و متقابلا باید ببینیم که آیا در صنعت کشتی سازی هم افرادی هستند که توانایی آموزش صحیح این دانشجویان را داشته باشند.

 

دکتر ضیائی : در دانشگاه ها یکسری رویکردهایی صرفاً برای طراحی و آموزش داده می شود اصلاً مطابق نیاز کشتی سازی ها نیست نظر شما درباره این فرآیند آموزشی نامتناسب چیست؟

دکتر مشتری خواه : کشتی سازی فقط طراحی نیست، یک بخش کوچک مربوط به این قسمت است ، کشتی سازی مجموعه ای از مهندسی مکانیک ، متالوژی ، برق ، الکترونیک ، سازه در کنار هم است و برخی فکر می‌کنند طراح باید کشتی‌سازی را هم انجام دهد ، در صورتی که این وظیفه مهندس کشتی ساز است.

 

دکتر ضیائی : به نظر شما با توجه به سطح توقعات یک پرسنل ، ما در صنعت چه میزان کارشناسی و چه میزان کارشناسی ارشد و دکترا نیاز داریم و به طور مثال بهتر نیست برنامه ریزی برای داشتن ۳ سال سابقه کار برای دانشجوی کارشناسی که قصد تحصیل در کارشناسی ارشد را دارد در نظر گرفته شود؟

دکتر مشتری خواه : ما در رشته دریانوردی و مهندسی کشتی باید قوانین بین المللی را دنبال کنیم چون سازمان بنادر و دریانوردی که متولی این امر در کشور است به هیچ عنوان امکان ندارد یک فردی که به طور مثال ۱۸ ماه روی کشتی کار نکرده اجازه ارتقا دهد ،طبیعتاً برای کسب رتبه های بعدی حتما باید فواصلی را برای کسب تجربه داشته باشد.

من هم با شما موافقم همین موضوع باید در زمینه کشتی سازی هم باشد ، برای رشد منابع انسانی در کشتی سازی کارآموزی در این حرفه از ضروریات است ، بنده خودم در دوره کارشناسی ارشد در آمریکا سه ماه به یک کشتی سازی برای کارورزی ، البته با حقوق معرفی شدم و این روند را خیلی از کشورها انجام میدهند.

 

دکتر ضیائی : آیا صنعت هم مستعد ورود این کارشناسان برای توسعه خودش هست ؟

دکتر مشتری خواه : مشکل اساسی ما در خیلی از رشته ها همین است که نیاز تخصصی در صنایع ما و آموزش دانشگاهی همراهی ندارد، بسیاری از کسانی که در رشته های مختلف فارغ التحصیل می شوند خارج از سیستم تخصصی خودشان مشغول به کار میشوند ، چون کشور در آن حوزه این میزان فارغ التحصیل را نیاز ندارد. در زمینه کشتی سازی هم همین است چرا که این میزان دانشجو با نیاز صنعت همخوانی ندارد و باید شاخه های تحصیلی مورد نیاز این صنعت طراحی شود تا به صنعت هم کمک کند.

 

دکتر ضیائی : دولت چگونه باید صنعت را مجبور به استفاده و پشتیبانی از این فارغ التحصیلان کند؟

دکتر مشتری خواه : کشتی سازی فقط ساخت بدنه کشتی نیست ما مهندس کشتی سازی را در ابعاد مختلف نیاز داریم و متاسفانه اغلب افرادی که در این حوزه گمارده می‌شوند تخصصشان کشتی سازی نیست و نهادهای مربوطه باید در این قسمت نظارت کافی را داشته باشند.

 

دکتر ضیائی : به نظر شما آیا صنعت هم در انتقال و توسعه این مهارت ها و آموزش ها باید با دانشگاه ها همکاری کند ؟

دکتر مشتری خواه : صنعت کشتی سازی باید ارتباط تنگاتنگی با مراکز آموزشی و علمی داشته باشد .

در طرح اولیه شرکت ایزوایکو آموزش نیروی انسانی در یارد اول این مجموعه انجام می شد و در سیستم آموزشی ما در ابتدا این رابطه آموزش علمی و مهارت دیده شده بود.

 

دکتر ضیائی : به نظر شما ما نباید در صنعت کشتی سازی که جزو صنایع مادر است ، شرایط حضور دیگر صنایع را با یک سری رویکرد آشنایی با صنعت دریایی در این صنعت فراهم کنیم؟

دکتر مشتری خواه : دقیقاً نکته درستی را فرمودید اتفاقاً همانطور که در زمینه خودروسازی قطعه سازان به کمک این صنعت رفتند در کشتی سازی هم این مجموعه ها ایجاد شد ولی کافی نیست ، در بخش نفت و گاز تا حدودی موفق بودند ولی در بخش کشتی سازی متاسفانه موفق نبودند. در زمینه برق ما تولید کنندگان کابل را تشویق به تولید کابل های دریایی و مقاوم به حریق کردیم ولی به مقدار کافی نبود .

به دلیل اینکه صنعت کشتی سازی صنعت مادر است میتوانیم با کمک دیگر صنایع اشتغال زایی کنیم.

 

دکتر ضیائی : پیشنهاد شما برای فارغ التحصیلان در حوزه دریایی که صنعت استقبالی از آنها نمی کند چیست؟

دکتر مشتری خواه : به نظر من حیف است که این عزیزان از این حوزه تخصصی فاصله بگیرند ،خودشان اقدام کنند و سراغ شرکت‌های کشتی‌سازی بروند و حتی شده به عنوان کارآموز شروع به مهارت آموزی کنند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟