۱۴۰۳/۰۴/۱۳
فرماندهی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر؛

تلاش دانشگاه علوم دریایی نوشهر برای نزدیکی دانشجویان به فضای عملیاتی

امیر دریادار شفقت رودسری گفت: آموزش های دانشگاه علوم دریایی 70درصد مهارت محور و عملی، و 30درصد بصورت آکادمیک می باشد.
تلاش دانشگاه علوم دریایی نوشهر برای نزدیکی دانشجویان به فضای عملیاتی

 

با توجه به حضور پایگاه خبری گفتمان دریا در نمایشگاه جانبی دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS)، فرصتی برای گفت و گو با برخی از استاید و صاحب نظران دریایی از جمله امیر دریادار آریا شفقت رودسری فرماندهی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برایمان فراهم گردید؛ که محتوای آن به شرح ذیل می باشد.

گفتمان دریا:  با سلام، به عنوان سال نخست برگزاری رویدادهای فناورانه دریایی در کشور از چه جهت دارای اهمیت می باشد:

دریادار شفقت رودسری: سلام و عرض ادب. خوشحالم که در خدمت شما هستم، برگزاری چنین رویدادهایی بویژه در حوزه دریا بسیار حائض اهمیت بوده، و بارها در بیان فرمایشات عالی ترین مقام کشورمان، یعنی فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب مان، تاکید و توجه ویژه ای شده است. ما یک کشور دریایی، هم در شمال و هم درجنوب هستیم. امروز بیش از 90درصد واردات و صادرات کشورها از مسیر دریاست. حدود 44 کشوری که به دریا راه ندارند در واقع دچار خفگی ژئوپلیتیکی هستند. به لطف خداوند ما این نعمت ارزشمند را در شمال و جنوب کشورمان داریم. باتوجه به تاکیدات رهبری برای اشاعه فرهنگ دریایی، برای احیای تمدن دریایی نیاز است ما به انجام چنین رویدادهایی وارد بشویم و در عرصه های دریایی هم نیازمند تجهیزات هستیم و مهمتر از آن نیازمند نیروی انسانی کارامد در این حوزه ایم.

گفتمان دریا: تاکنون چه پیشرفت های مهمی در عرصه دریایی داشته ایم؟

دریادار شفقت رودسری: مستحضر هستید علمی که در عرصه دریا بر روی یگان های شناور و بویژه بر روی زیر سطحی ها بکار برده می شود یک دانش با فناوری پیشرفته نسبت به سایر عرصه هاست. لذا برای اینکه ما درهمه عرصه های دریایی و نه فقط در حوزه نظامی به زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز دست پیدا کنیم در حوزه نظامی و غیر نظامی در زیر سطح، در سطح دریا، تجهیزات شناوری و عملیاتی به این خودکفایی رسیده ایم.

در بخش های خصوصی هم در حوزه نفتکش، کشتیرانی، سازمان بنادر، شیلات و همه بخش هایی که در دریا فعالیت می کنند اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است.

گفتمان دریا: لطفاً در مورد اقدامات دانشگاه دریایی امام خمینی نوشهر در راستای توسعه فناوری های دریایی توضیح بدهید.

دریادار شفقت رودسری: ما در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی در شمال کشور در شهرستان نوشهر را داریم. از سال 1359 که این دانشگاه تاسیس شده و تا به امروز ما در سطح کارشناسی علاوه بر نیاز نیروی دریایی در پنج رشته: ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی مکانیک دریایی، مهندسی برق و الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی و تفنگدار دریایی فارغ التحصیل داریم، علاوه بر نیاز نیروی دریایی، برای سایر سازمان های دریایی هم دانشجو جذب می کنیم. هم برای کشتیرانی، سازمان بنادر، نفتکش و فراجا و همه دانشجویان فارغ التحصیل ما بورس یکی از سازمان ها هستند که پس از فارغ التحصیلی مشغول بکار خواهند شد. در سال91-90 اقدام به توسعه آموزش ها در مقاطع کارشناسی ارشد کردیم و شش رشته کارشناسی ارشد با توجه رشته های کارشناسی که وجود داشت را در دانشگاه ایجاد کردیم که در آن مقاطع ما علاوه بر دانشجویان نیروهای مسلح 50درصد نیروهای مسلح و 50درصد دانشجویان فارغ التحصیل و علاقمند در حوزه دریایی که از سایر دانشگاه های دریایی چابهار، خرمشهر فارغ التحصیل شدند در مقطع کارشناسی ارشد ما درخدمت شان در دانشگاه نوشهر هستیم. اکنون دو رشته دکتری هم تقریبا بیش از 85درصد کار آن انجام شده و مجوزها در سطح نیرو، در سطح ارتش، در سطح ستاد کل اخذ شده و هماهنگی هایی بایستی با وزارت علوم انجام بشود که برای اولین بار ما شاهد این هستیم که رشته دکتری ناوبری را درمنطقه آسیا در ایران و دردانشگاه علوم دریایی حضرت امام خمینی ایجاد نماییم.

گفتمان دریا: نظر شما در مورد ماموریت ناوگروه 86 که توسط فارغ التحصیلان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی انجام شد چیست؟

دریادار شفقت رودسری: امروز شاهد هستیم که بعد از چندهزارسال از تاریخ و قدمت ایران می گذرد، ما شاهد یک اتفاق ارزشمند هستیم که توسط جوانان فارغ التحصیل همین دانشگاه علوم دریایی رقم خورد و یک افتخار را برای ملت ما بویژه در عرصه دریا رقم زدند و آن ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش و کد 360 بود که توانستند جوانان فارغ التحصیل ما که یک چیزی حدود میانگین سنی شان 30 سال بوده و همه فارغ التحصیل همین دانشگاه نوشهر و مهم‌تر از آن این ماموریت را با دانشی که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی آموخته بودند به همراه شناوری که توسط مهندسین فارغ التحصیل همین دانشگاه ساخته شده بود(ناوشکن دنا) این ماموریت خطیر و بزرگ را برای اولین بار در دور دنیا انجام دادند.

گفتمان دریا: آیا حضور پرافتخار نیروهای دریایی ارتش در آب های بین المللی تاثیر فرهنگی نیز داشته؟

دریادار شفقت رودسری: مهم ترین داشته هر سازمان، نیروی انسانی آن است. ما هرچقدر هم تجهیزات داشته باشیم تا نیروی انسانی نداشته باشیم که بتواند به نحو مطلوب از آن استفاده کند، مسلما به آن هدف نهایی نخواهیم رسید. حضور ما در آب های آزاد و جهانی پیام های متفاوتی دارد که هم بحث ایران ستیزی و ایران هراسی را از بین ببرد با پهلوگیری هایی که نیروی دریایی ارتش در جای جای دنیا انجام داده اند هم نشان بدهد که قدرت و دانش ایرانی چگونه هست هم مباحث فرهنگی را اشاعه داده که این همه بر علیه ایران صحبت می کنند پرسنل ما چگونه هستند و چطور رفتار می کنند. به عنوان مثال عزیزان نیروی دریایی وقتی در کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفته بودند،(در ایام ماه مبارک رمضان) و وقتی برای مراسمی به مسجدی در آن شهر رفته بودند، امام جماعت اهل تسنن آنجا بیان کرده بود که امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث عزت و افتخار ما مسلمانان آفریقای جنوبی شده است.

از یک طرف حضور مقتدر و مستقل ما در دریاهای آزاد، امتیاز بزرگی است که نباید فراموش شود. از طرف دیگر، این حضور نشان دهنده عزم و اراده ملت ایران برای توسعه و پیشرفت در عرصه های مختلف از جمله فناوری های دریایی است.

نهایتا اینکه ما یک مقوله ای داریم به نام امنیت ملی، که بسیار برای هر کشوری مهم است. یکی از بخش های این امنیت ملی قدرت دریایی هر کشوری است. خود قدرت دریایی، بخش نظامی آن یک قسمتی از قدرت دریایی است.

سایر سامانه ها و ناوگان تجاری، ناوگان نفتکش، ناوگان شیلات و زیرساخت ها مکمل این قدرت دریایی هستند خوشبختانه این ارتباط خوب بین یگان های نظامی امروز همکاران من در دریای سرخ برای تامین امنیت خطوط کشتیرانی و خطوط نفتکش هزاران مایل دورتر مستقر و درحال انجام ماموریت هستند. ناوگروه های مختلف ما در جای جای این کره خاکی و در اقیانوس ها حضور پیدا می کنند تا شاهد این باشیم که سیادت دریایی مان حفظ بشود و به سلامت کشتی های ما  چه حوزه نفتکش و چه حوزه تجاری ایمن به کشور برسند و کالاهای مان را صادر کنیم.

گفتمان دریا: یک از معضلاتی که همیشه از آن در محافل علمی یاد می شود این است که دانشجویان ما در دانشگاه های دریایی به لحاظ آکادمیک آموزش هایی را می بینند ولی با مسائل فنی و عملیاتی مقداری بیگانه اند. به نظر شما چه راهکاری وجود دارد که ما بتوانیم این دانشجویان را به آن فضای فنی و عملیاتی نزدیک کنیم؟

دریادار شفقت رودسری: ما این مسئله را در دانشگاه نیروی دریایی با برنامه هایی که پیش بینی کردیم، رفع کردیم. ما تلاش مان این است که آموزش های مان 70درصد مهرت محور و عملی، و 30درصد بصورت آکادمیک باشد. چون وقتی شناور ما از اسکله جدا می شود و در دل اقیانوس ها می رود و با این سیاست های استکباری و تحریم هایی که در دنیا ایجاد شده است  مستحضرید همین دو ناوگروه  جزو لیست تحریم ها هستند. هم ناو مکران و هم ناو دنا. یعنی بعضی از کشورهایی که همراستا با استکبار هستند هیچ همکاری با نیروی دریایی ما نداشتند. لذا برای اینکه ما بتوانیم مانایی و ایستایی مناسب و مثبتی در محیط دریا خودش یک تهدید است. ما برای اینکه بتوانیم در مقابل با همه این مولفه ها و شرایط یک مانایی خوبی داشته باشیم، بایستی آن فارغ التحصیل ما هم از دانش عملی و هم از دانش تئوری برخوردار باشد. فارغ التحصیلان ما باید حتما این توانمندی فنی را داشته باشند.وگرنه ما شرایط و محیط خدمتی که داریم با چالش های خیلی بزرگی مواجه خواهیم شد لذا دانشجویان ما هم در خود دانشگاه همزمان با اجرای آموزش های تئوریک در کلاس ها از آزمایشگاه ها و کارگاه ها و شناورهای سبکی که در همان حوضچه نوشهر داریم بصورت دریانوردی های کوتاه مدت یکی دو روزه و شبانه در صحنه عمل قرار می گیرند و با تجهیزات آشنا می شوند و مطالب آموزشی در سر کلاس را عملا اجرا می کنند. همچنین دانشجویان ما در هرسال به میزان دوماه به عنوان کارورزی یعنی کار در عرصه به مناطق عملیاتی اعزام می شوند و همراه با پرسنل کادرمان در دریا که گاهی به هفتاد تا هشتاد روز هم رسیده تقریبا از اول بهمن اعزام می شوند و سوار شناورها و وارد اقیانوس و دریای سرخ می شوند و تقریبا تا بعد از فروردین  هم طول می کشد. یعنی یک دانشجویی که سال اول و دوم هست چنین تجربه ای را کسب می کند.

تهیه و تنظیم توسط: خبرنگار میلاد پاشازاده

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    علی 9 ماه پیش پاسخ

    بسیار عالی

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟