۱۴۰۳/۰۴/۱۱
معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران؛

امورات تجاری دریا را به بخش خصوصی بسپاریم

امیر مقیسه در دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی (MTS) به عدم مداخله مجموعه های دولتی، خصولتی و نظامی در پروژه های بخش خصوصی اشاره کرد.
امورات تجاری دریا را به بخش خصوصی بسپاریم

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، افتتاحیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS)، صبح روز یکشنبه، 5 شهریور 1402 با حضور مسئولین ارگان های دریایی دولتی و خصوصی، اساتید و دانشجویان برتر در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. یکی از سخنرانان این نشست، دکتر امیر مقیسه، معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران بود.

معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت در ابتدای سخنان خود گفت: امروزه در تمامی زمینه ها بویژه در حیطه کاربرد فناوری در انرژی بایستی ارزش افزوده و مزیت نسبی نسبت به سایر حوزه های صنعت بیشتر باشد. همانطور که سخنران قبلی اشاره کردند ما با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم و نیروهای متخصص و نخبه در فکر مهاجرت و ترک وطن هستند، و یا کسب و کار را به گونه ای وابسته به مراکز دولتی و خصولتی کرده ایم که جوانان بطور مستقل نمی توانند وارد فضای کسب و کار شوند و به فکر خلاقیت و نوآوری و ایجاد ارزش افزوده باشند.

وی افزود: در کشور 5800 کیلومتر خط ساحلی داریم که از این مقدار به جز سواحل شمالی که به واسطه نزدیک بودن به تهران و ویژگی های آب وهوایی رونقی نسبی دارند، بخش اعظم سواحل جنوبی ما در زمره مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشورمان شناخته می شوند.

امیر مقیسه گفت: در دریا میادین متعدد نفت و گاز داریم که بخشی از آن را در دست بهره برداری می باشد؛ مخصوصا به واسطه همین کمبود منابع و به دلیل عدم دسترسی به فناوری و تکنولوژی مرتبط با فعالیت های آفشور نتوانسته ایم دستاوردهای خاصی در بخش دریایی داشته باشیم؛ البته میدان پارس جنوبی جزو استثنائاتی بود که ما توانستیم در قالب قراردادهایی در دهه 70 آنرا توسعه بدهیم.

وی در ادامه افزود: در خلیج فارس میادین و منابع سرشاری از قبیل کیش و آرش را داریم، که از ثروت های خدادادی این سرزمین محسوب می شود؛ در واقع به دلیل محدودیت دسترسی به فناوری از استفاده بخشی از این ثروت و منابع بی بهره ایم؛ نه تنها از استفاده منابع مذکور، بلکه در استخراج از منابع سکوهای شرکت نفت فلات قاره و سکوها و تاسیسات نفتی پوسیده که نیاز به تعمیر و نگهداری و پوشش دهی دارند هم با مشکل روبرو هستیم. و جای تاسف است که با داشتن کشوری با 5800کیلومتر سواحل نتوانیم به دلیل کمتر توسعه یافتگی بهره لازم را از این ثروت خدادادی ببریم.

معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت با اشاره به شاخصه ها و معیارهای مهم شرکت های بزرگ نفت گاز گفت: شرکتهای توتال، شل، اکسان‌ موبیل و... در استفاده انرژی برای توسعه، میزان انرژی مصرفی به ازای تولید واقعی انرژی است. یعنی اگر ما بخواهیم یک بشکه نفت تولید کنیم چقدر انرژی مصرف می کنیم؟ منطقی نیست 200میلیون فوت مکعب در دریا گاز تولید کنیم و در عوض 50 میلیون متر مکعب آن را خرج تولید آن مقدار گاز کنیم که این برمی گردد به مشکل اقتصاد دولتی ما. عملا مشاهده می کنیم که در مناقصات نفتی، عمدتا شرکت های دولتی و خصولتی حضور دارند و بخش خصوصی سهم بسیار ناچیزی در حضور این مناقصات دارد. در حالیکه باید اجازه داد بخش خصوصی که خلاقیت ویژگی آن است و فناوری و ارزش افزوده برایش معنا دارد، وارد میدان شود. به عنوان نمونه به کشورهای حاشیه خلیج فارس اگر نگاه کنیم می بینیم سهم فناوری بیشترین سهم را در توسعه بنادر و تاسیسات نفت و گاز آنها دارد. مثلا بندر فجیره به واسطه صنعت توریسم توسط بانکرینگ سهم بالایی در ایجاد درآمد خالص را دارد.

مقیسه با ذکر آماری از خروج سرمایه کشور طی 16 سال افزود: از سال 1384 تا سال 1400 گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد 180میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است. در اقتصاد دولتی قیمت تمام شده یک کالا متاسفانه اهمیتی ندارد و متاسفانه فناوری نیز در این فضا ارزشی نخواهد داشت.

وی در ادامه گفت: مهم ترین نکته در حفظ سرمایه مربوط به ثبات در سیاستگذاری است؛ مثلا اگر بنا به نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی می باشد، بعداز مدتی نگوییم توسعه بنادر اولویت ماست؛ و بخش خصوصی را با قوانین دست و پاگیر و مبهم سرگردان نکنیم.

معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران ضمن تاکید بر لزوم حمایت بخش خصوصی افزود: در حقیقت به اندازه کافی مردم و جامعه به ما وقت داده‌اند تا ثابت شود که اقتصاد دولتی در هیچ جای دنیا جواب نداده و در هیچ کشور دیگری هم به ثمر نخواهد نشست. توصیه من حداقل به کسب وکاری که در شرکت ملی نفت هست و همینطور در حوزه های اقتصاد دریامحور پیش بینی شده بخش های دولتی و شبه دولتی اجازه بدهند و کمک کنند اول بخش خصوصی واقعی، دوم بخش خصوصی واقعی و سوم بخش خصوصی واقعی وارد بشوند.

امیر مقیسه با تشریح طرح جایگزینی شناورهای استیجاری خدمات دهنده به سکوهای نفتی بیان نمود: شرکت ملی نفت ایران در مناقصه ای در ادامه فرایند بازاریابی ساخت 115 شناور مورد نیاز در صنعت نفت را خواهیم داشت که پیش بینی شده که در واقع هر شرکتی که از شرکت فناور و دانش بنیان بخش خصوصی خرید محصول یا خدمتی داشته باشد پس از پیش خرید،کل هزینه بهره برداری در طول دوره خدمت را به آن شرکت برمی گردانیم که در واقع جذابیتی ایجاد کرده ایم که بتوانیم حمایت کنیم.

وی در ادامه گفت: بانک نوآوری نفت و گاز این آمادگی را دارد که از شرکت های فناوری که در این حوزه ها مشغول به فعالیت هستند حمایت کند، و این صندوق نوآوری صنعت نفت انواع خدمات تسهیلات از جمله لیزینگ و در واقع به شرکت های متقاضی  سرمایه در گردش اهدا خواهد کرد.

مقیسه با تاکید بر عدم مداخله مجموعه های دولتی و نظامی در امور تجاری دریایی افزود: امیدوارم که با کمک یکدیگر، جوانان و نسل جدید، فضا را تغییر بدهیم؛  با توجه به اینکه خلیج فارس و محیط دریایی ما سابقا امنیتی بوده و با زحمات نیروهای مسلح به ثباتی در این حوزه رسیده ایم، به سمت تجاری کردن دریا حرکت کنیم؛ و مسلما این تجاری شدن توسط نهادها و ارگان های نظامی و دولتی شدنی نیست و این مهم با حضور و نقش آفرینی شرکت های خصوصی و غیردولتی شکل خواهد گرفت.

معاون امور سرمایه گذاری و کسب و کار شرکت ملی نفت ایران گفت: ما علاوه بر این طرح، یک طرح کلان دیگر را در منطقه جاسک در دست اجرا داریم، که به عنوان یک منطقه ویژه انرژی با رویکرد تقویت اقتصاد دریا است که در حال حاضر لایحه اش در مجلس در برنامه هفتم توسعه مطرح شده که به امید خداوند مجوزش را اخذ خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: من به نیابت از بخش دولتی و با خطاب به همکارانمان در شرکت های نفتی و سازمان بنادر و دریانوردی تاکید می کنم ما بزرگترین خدمتی که می توانیم به بخش خصوصی بکنیم این است که در کار آنها دخالت نکنیم!

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟