۱۴۰۳/۰۴/۱۳
با حضور ارگان های دریایی؛

مراسم اختتامیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS)

مراسم اختتامیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS) 6 شهریور ماه 1402 در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
مراسم اختتامیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی(MTS)

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، بعدازظهر روز دوشنبه 6 شهریور ماه 1402، اختتامیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی با حضور ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، فرمانده دانشگاه امام خمینی نوشهر، مدیرعامل شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، مدیرعامل موسسه رده بندی ایرانیان،معاونت فنی و عملیات شرکت ملی نفتکش و نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، شرکت صنعتی دریایی ایران_صدرا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، و جمعی دیگر از مسئولین، اساتید دانشگاه و دانشجویان در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر حسن ضیایی، دبیر اجرایی دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: تجربه این رویداد شاید در کشور وجود نداشت و خوشبختانه مورد استقبال جامعه دریایی کشور بویژه نخبگان جوان قرار گرفت.

وی افزود: در این دوره رویکرد ما بیشتر بر موضوعاتی چون اقتصاد، کسب وکار، مدیریت و هوشمندسازی بود و برنامه ما برای دوره های بعد در زمینه های شیلات، گردشگری، بحث های هوشمندسازی، رویکردهای جدید کسب وکار و اقتصاد دیجیتال خواهد بود که به آنها خواهیم پرداخت.

ضیایی اظهار داشت: با توجه به استقبال جوانان دانشجو در این رویداد، تعدادی از آنان مورد حمایت علمی آکادمی دریایی سیراف قرار خواهند گرفت.

مدیرآکادمی دریایی سیراف درپایان از حمایت های شورای عالی صنایع دریایی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، پارک علم و فناوری و مجموعه دانشگاه شهید بهشتی، شرکت ملی نفتکش، موسسه رده بندی ایرانیان، انجمن مهندسی دریایی ایران، اساتید برگزار کننده 11 کارگاه آموزشی و تیم اجرایی برگزاری این رویداد تشکر کرد.

در ادامه مهندس سعید جعفری، مشاور وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی ضمن اشاره با اینکه حوزه دریایی در کشور ما خیلی بلندگو ندارد، تاکید کرد: افرادی که قرار است سهم و نقشی در توسعه و بهبود صنعت دریایی کشور داشته باشند و کاری در این زمینه انجام دهند همین جمعیتی هستند که امروز در اختتامیه دومین رویداد فناروی وکارآفرینی دریایی حضور دارند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: امروز کشور نیازمند حوزه دریایی است.متاسفانه از منابع توسعه ای دیگر درکشور به نحوه مطلب استفاده نکرده ایم و منبع مهمی که هنوز دست نخورده باقی مانده دریاست.

مهندس سعید جعفری در تمجید از دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی افزود: اگر بخواهیم کشور را در مسیر توسعه قرار بدهیم و به تعبیری قطار توسعه کشور را راه اندازی کنیم، این قطار اگر بخواهد روی دو ریل حرکت کند آن دو ریل فناوری و کارآفرینی است که عنوان این رویداد مهم است و چه بهتر که این توسعه را در مسیر دریا قرار بدهیم.

وی با اشاره به مطالب بررسی شده در سخنرانی ها و مقالات این رویداد گفت: توجه به قوانین و الزامات بین المللی وضع شده توسط آیمو، بحث هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی از جمله موضوعات مهمی است که باید توجه ما به آینده را جلب کند که در این رویداد این ضرورت دیده شد.

ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به توجه بحث های اقتصاد آبی، اقتصاد دریا و توسعه دریامحور در این رویداد خاطرنشان ساخت: جهانی شدن به عنوان یکی از الزامات و بایدهایی که باید آن را مورد توجه اساسی قرار داد. در دریا کسی نمی تواند فعالیت کند و جهانی نباشد و از ویژگی های دریاست که نسبت به سایر زمینه ها درجهانی شدن جلوتر است و بایستی بصورت بین المللی فعالیت کرد.

همچنین مهندس جمال میاحی، معاونت فنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: چالش های پیش روی مالکان کشتیرانی ها درجهان و ایران سیستم های تصفیه آب توازن که از سپتامبر 2017 اجباری شد متاسفانه خیلی از مالکین بخصوص مالکین ایرانی این موضوع را جدی نگرفته اند و اکنون بر اثر پافشاری آیمو نصب این سیستم اجباری است و تاریخ نهایی آن در سپتامبر2024 خواهد بود.

معاون فنی شرکت ملی نفتکش تاکید کرد: برآوردها نسبت به کشتی هایی که هنوز مجهز به سیستم تصفیه آب توازن نشده اند متفاوت است، برخی این تعداد را ۲۵هزار فروند و برخی دیگر ۱۰ هزار فروند اعلام نموده اند.وی در ادامه گفت: طبق اعلام برخی منابع دیگر 3000 کشتی، سیستم اجباری تصفیه آب توازن را تاکنون نصب نکرده اند. متاسفانه ما در ایران غفلت کرده ایم و شرکت ملی نفتکش برای 12 فروند کشتی خود در سال ۱۳۹۰ اقدام به نصب این سیستم کرده و در سال گذشته اقدام به خرید سیستم های جدید کرده كه تاكنون نصب آنها برروى ١٢ فروند انجام شده أست و مابقى در حال نصب بروى كليه ناوگان شركت ملى نفتكش ايران مى باشد .

وی در ادامه افزود: اتحادیه اروپا درنظر دارد که مصرف گاز دی اکسیدکربن را مستقل از سیستم آیمو به میزان 62درصد تا سال 2030 کاهش بدهد. به این ترتیب منظور ترغیب کم کردن تصاعد گاز دی ا کسیدکربن توسط خطوط کشتیرانی که وارد آبهای اروپا می شوند، اقدامات بازدارنده ای انجام داده اند.

میاحی درباره یکی از این اقدامات بازدارنده عنوان نمود: سیستم پنالتی برای آن دسته از کشتی هایی که بیش از حد این گاز را تصاعد می کنند است که این قانون از اول ژانویه 2024 اجباری می شود. یعنی هر کشتی ای که وارد آبهای اتحادیه اروپا می شود باید به ازای تولید هر تن گاز دی اکسید کربن، 90 یورو جریمه پرداخت نماید.

وی با اشاره به اینکه هر تن HFO (نفت كوره سنگين) سه تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند، هشدار داد: یعنی اگر کشتی وی ال سی سی (سوپر تانکر نفتکش) ما از خلیج فارس به طرف اتحادیه اروپا حرکت کند و روزی 60 تن سوخت مصرف کند، به ازای هر روز بایستی به اندازه 180تن به مبلغ 16200 یورو جریمه پرداخت نماید.

معاون فنی شرکت ملی نفتکش ادامه داد: اتحادیه اروپا این جریمه را بر عهده چارترها(اجاره کنندگان کشتی) گذاشته است که در نتیجه اجاره کنندگان کشتی به سراغ شناورهای بامصرف سوخت کمتر می روند که شرایط رقابت پذیری ایجاد می شود.

وی اظهار نمود:درحال حاضر در کشورهای سنگاپور و هلند LNG Bankering تاسیس شده ولی متاسفانه هنوز ما از این مزیت در ایران بی بهره ایم که در آینده برای ما مشکل ساز خواهد بود و بایستی به فکر ایجاد تاسیسات و امکانات سوخت گیری با ال ان جی و حتی سوخت های پاکی چون متانول بانکرینگ باشیم تا با قوانین جدید آیمو خود را منطبق کنیم.

امیر دریادار آریا شفقت، فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر گفت: اهمیت سخن گفتن از دریا یک واقعیت مهم است. کشورهایی که ساحل ندارند، در واقع در یک خفگی ژئوپلیتیکی قرار دارند برای انجام کارهای اقتصادی با معضلات فراوانی مواجه هستند.

فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر تاکید کرد: ما امروز نیازمند این هستیم که علاوه بر سازمان ها و ارگان های دریایی، بلکه کل سازمان ها و نهادهای کشور پا در عرصه بگذارند و برای توسعه فرهنگ دریایی و رسیدن به تمدن دریایی تلاش بکنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیاز داریم که وزارت آموزش و پرورش، نسل جوان کشور را با دریا و مزیت های آن آشنا بکند که انگیزه لازم برای ورود جوانان مان در دانشگاه های و رشته های مختلف دریایی شاهد باشیم.

امیر دریادار شفقت افزود: متاسفانه علیرغم داشتن سواحل بسیار ارزشمند، حدود 7درصد جمعیت کشور در نوار ساحلی زندگی می کنند.کشورهایی که شرایط بسیار نامناسب تری را نظر ساحل نسبت به کشورمان دارند عمده ترین مراکز اقتصادی به شهرهای زیبایشان در کنار ساحل هست.

وی اشاره کرد: رهبری در دیدارهای مکرر به فرماندهان نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا تاکید فرمودند که علاوه بر اینکه شما به فعالیت های خودتان در حوزه تامین امنیت و صیانت دریایی تلاش می کنید، بایستی همه پای کار بیایند و فرهنگ دریایی را در سطح کشور ارتقاء بدهند.

دریادار شفقت ادامه داد: واقعا جا دارد ما از این موهبت الهی که خداوند هم در شمال و جنوب با چنان وسعتی در اختیار ما قرار داده، استفاده بهینه تر بکنیم و این رویداد و مشابه چنین رویدادهایی می تواند نقطه عطفی باشد برای اشاعه و توسعه این فرهنگ و فعالیت های ارزشمندتر.

فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر با برشمردن ضرورت هماهنگی بیشتر در بین ارگان های دریایی اظهارد اشت: بدون شک، قدرت دریایی یکی از مولفه های امنیت ملی یک کشور است. قدرت نظامی بخشی از قدرت دریایی است. در واقع قدرت دریایی همه ناوگان تجاری و زیرساخت ها و شیلات و سایر ناوگان ها را دربرمی گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با اشاعه فرهنگ دریایی در نسل جوان مان شاهد رشد و تعالی و حضور پررنگ تر در عرصه های دریایی خواهیم بود؛ زیرا امروز ما تعداد بسیار زیادی متخصص و بیش از چند ده هزار نفر در عرصه دریا کمبود داریم.

دریادار شفقت در پایان آرزوی موفقیت برای همه کسانی که دلسوزانه برای رشد و تعالی فرهنگ و تمدن دریایی ایران تلاش می کنند، نمود.

دکتر حسین صاحبی، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت خدمات دریایی هدایت کشتی خلیج فارس، وی ضمن مثبت ارزیابی کردن دومین رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی و تقدیر از زحمات دبیر اجرایی این رویداد گفت: امیدوارم این رویداد زمینه ساز باشد برای برطرف ساختن برخی از چالش ها و مشکلاتی که در حال حاضر در صنایع دریایی درگیر آن هستیم.

وی افزود: هدف اصلی ما اشتغال جوان عزیز کشورمان هستند که بتوانیم از این منابع استفاده کنیم و هم آن اعتماد از دست رفته جوانان مان که شاید ما هم در این قضیه مقصر باشیم را به کشور بازگردانیم و باتوجه به سختی کار، تلاش کنیم.

در پایان این نشست نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران و حامیان این رویداد، بیانیه ای 7 بندی تحت عنوان «بیانیه دومین رویداد فناوری و کارآفرینی صنایع دریایی» که از سوی آکادمی دریایی سیراف و مسئولین ارگان های دریایی حاضر در این رویداد تهیه شده بود، قرائت شد، که محتوای آن و گزارشی تصویری از این رویداد دو روزه، در اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟