۱۴۰۳/۰۳/۲۹
رویداد دریایی؛

تقدیر از شرکت های حوزه مهندسی و طراحی کشتی + عکس

نشست برنامه ارتقاء توان و قابلیت طراحی شرکت‌های مهندسی و طراحی شناور در کشور، به همت صندوق توسعه صنایع دریایی برگزار شد.
تقدیر از شرکت های حوزه مهندسی و طراحی کشتی + عکس

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، نشست برنامه ارتقاء توان و قابلیت طراحی شرکت‌های مهندسی و طراحی شناور در کشور، روز دوشنبه 21 خرداد 1403 به دعوت صندوق توسعه صنایع دریایی در سالن کنفرانس ساختمان شهیدان مهری وزارت صمت برگزار شد.

این نشست با حضور نمایندگان جامعه کارفرمایی دریایی ایران و انجمن های تخصصی دریایی (اتحادیه مالکان کشتی و انجمن مهندسی دریایی ایران)، مدیران عامل موسسات رده‌بندی آسیا و ایرانیان، مدیران کارخانه‏های ساخت کشتی (صدرا، سپهر دریا و ایزوایکو)، بیمه ‏های دریایی کشور (بیمه معلم)، نمایندگان معاونت صنایع حمل و نقل، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز همکاری‏های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، قرارگاه سازندگی خاتم‏الانبیاء (ص)، کارخانجات نوآوری صنایع دریایی، سازمان شیلات ایران، سازمان صنایع دریایی، نیروی دریایی ارتش، اساتید دانشگاه و سایر مقامات دریایی از جمله مشاور امور دریایی وزیر صمت و رئیس دبیرخانة شورای عالی صنایع دریایی کشور، رئیس مرکز تحقیقات خودکفایی ندسا، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی و سایر مدعوین دریایی و اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه‌ گواهینامه ارزیابی قابلیت طراحی شرکت‌های مهندسی و طراحی شناور ایران، به سه شرکت طراحی و مهندسی شناورهای خدماتی اعطا شد.

  محمد مهدی سالاری، مشاور امور دریایی وزیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور ضمن تشکر از زحمات و تلاش‌های دانش‌بنیان شرکت‌های طراحی و مهندسی شناور در ایران گفت: «اهمیت طراحی شناور در اقتصاد دریا به جهت زمینه‌سازی برای اجرای بهتر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است که به‌دلیل شرایط بین‌المللی و داخلی مشمول تاخیر شده است.» وی در ادامه بر لزوم شکل‏گیری شرکت‏های حرفه‌ای و توانمند در طراحی و مهندسی انواع شناور و سازه‌های دریایی تاکید و آن را یکی از مهمترین حلقه‌های ارزش صنایع دریایی در همة حوزه‏های تخصصی عنوان کرد. سالاری بیان کرد: «با حضور دکتر علی آبادی وزیر صمت، پیگیری مجدانه این موضوع صنعت دانش بنیان دریایی آغاز و همکاری نزدیک دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور و صندوق توسعه صنایع دریایی با سایر بخش های وزارت صمت و سایر دستگاه های اجرایی شکل گرفت». مشاور امور دریایی وزیر صمت در پایان از تلاش جهت رسیدن حلقه‌های ارزش صنایع دریایی به سطح پایدار گفت و بر شکل‌گیری شبکه‌ای جامع از شرکت‌های مهندسی و طراحی شناور در کشور تاکید کرد.

در ادامه محمدساعد محمودی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: «برای ارتقاء بضاعت و توان طراحی و مهندسی در صنایع دریایی ایران و افزایش عمق ساخت داخل در فعالیت‌های دریایی و کشتی‌سازی، سلسله نشست‌هایی با هدف شناسایی دقیق‌تر و تقویت مجموعه‌های حقوقی فعال در زمینه طراحی شناور و کشتی با حمایت صندوق آغاز گردید که مورد استقبال فعالان دریایی و خبرگان صنعت دریایی قرار گرفت و منجر به تشکیل گروه کارشناسی تخصصی دریایی برای ارزیابی توان و قابلیت ها در کشور شد». محمودی در ادامه بیان کرد: «در این بررسی‌ها، توان و قابلیت‌های طراحی همه شرکت‌های متقاضی، توسط کارگروه ویژه‌ای تحت عنوان «کارگروه ارزیابی صنایع دریایی» متشکل از متخصصین طراحی شناور، نمایندگان موسسات رده‌بندی و نمایندگان کارفرمایان اصلی دریایی کشور، تحت عنوان (ص+) مورد ارزیابی قرار گرفت و با اتمام ارزیابی کیفی، حائزین حد نصاب لازم شناسایی شدند.

به مانند بسیاری صنایع دیگر فرآیند ساخت و تولید صنایع دریایی نیز به صورت مستقیم وابسته به حوزه خدمات فنی و مهندسی می‏باشد بلکه در حوزه صنایع دریایی به واسطه حساسیت موضوع و ابعاد بین‏المللی حمل و نقل دریایی و لزوم تبعیت از استانداردهای بین‏المللی، این امر دارای اهمیت ویژه‏ای است و تنها با رعایت استانداردهای پذیرفته شده سازمان IMO، تردد شناورها به بنادر جهان و همچنین پوشش خدمات بیمه‏ای محصولات امکان‏پذیر خواهد بود.

خوشبختانه گام‏های مناسبی جهت ایجاد ساختار رده‏بندی شناورها در کشور شکل گرفته است و به پشتوانه گواهی‏نامه‏های مربوطه، مکانیزم‏های بیمه شناور نیز در حد رفع نیازها و مقابله با تحریم‏ها ایجاد شده‏اند، لیکن اقدامات انجام شده هنوز به مرحله بلوغ فنی لازم نرسیده است و باید در مسیری حرکت کنیم که بتوانیم در این حوزه‏های فنی نیز از یک مصرف کننده صرف به تولیدکننده استاندارها و خدمات بیمه‏ای تبدیل شویم و این امر محقق نمی‏شود مگر با تسلط به ابعاد فنی و طراحی شناور و ارتقاء شعور مهندسی در جهت نیل به مفهوم ODM (Own Design Manufacturer).

از طرف دیگر تسلط در حوزه طراحی راهگشای اصلی در بهینه‏سازی تولید و کاهش هزینه تمام شده محصول می‏باشد و بهبود فرآیند تأمین تجهیزات ایرانی نیز از همین طریق، میسر است. این امر از اهمیت بسیار حیاتی برخوردار است و می تواند حضور کشور در بخش بزرگی از بازار صنایع دریایی که دارای ارزش افزوده بالاتری می‏باشد را تضمین نماید و در افق چشم‏انداز حتی منجر به تولید فراسرزمینی یا تامین مالی پروژه‏های ساخت شناور در سایر کشورها با قید تامین حداکثری اقلام و تجهیزات از ایران شود که منجر به توسعه بیش از پیش این صنعت راهبردی خواهد بود».

با تسلط هر چه بیشتر به امر طراحی و مهندسی یک شناور، تمام مراحل تولید، از طراحی، مهندسی، ساخت، زنجیره تامین تا بازاریابی و تمامی ابعاد تحقق یک محصول در اختیار صنعت‏گران ایرانی قرار می‏گیرد و از این طریق می‏توان فعال‏سازی صنایع پایین‏دستی و اجرای دقیق‏تر قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور را به عنوان یک راهبرد کلان در کشور در راستای سیاست‏های کلی دریامحور دنبال نمود.

 در پایان نیز گواهینامه مرحله اول «ارزیابی قابلیت طراحی شرکت‌های مهندسی و طراحی شناور ایران» در زمینه فعالیت طراحی و مهندسی شناورهای خدماتی به شرکت‌های کارافن‌ مارین خاورمیانه، پرگاسیران و نور‌فن‌آوری نوین، اعطا شد.

 همچنین با اعلام آمادگی و ارایه درخواست ارزیابی از سوی شرکت‏های جدید، مقرر است به تدریج سایر شرکت‏های فعال و توانمند در امر طراحی شناور نیز به این فرایند ملی مستمر، بپیوندند و با تکمیل کاربرگ‏های مربوطه، در صورت احراز حد نصاب لازم، به جامعه کارفرمایی دریایی معرفی و مورد حمایت و تشویق قرار گیرند.

انتهای پیام/

سایر تصاویر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟