۱۴۰۳/۰۴/۰۸
به استناد گزارش فائو؛

اثرات پیشی گرفتن آبزی پروری از ماهیگیری

پیشی گرفتن آبزی پروری در تولید آبزیان از ماهیگیری نقطه عطف مهمی در امنیت غذای جهانی است.
اثرات پیشی گرفتن آبزی پروری از ماهیگیری

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، براساس گزارش ارث، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این تغییر را برجسته و بر اهمیت فزاینده آبزی پروری پایدار در تامین نیازهای غذایی جهان تاکید می‌کند.

آبزی‌پروری که اغلب به‌عنوان پرورش ماهی از آن یاد می‌شود، عمل پرورش و برداشت موجودات آبزی مانند ماهی در محیط‌های کنترل شده است. این روش امکان کنترل بیشتر بر شرایط رشد مانند کیفیت آب، خوراک و چرخه‌های پرورش را فراهم می‌کند که می‌تواند منجر به تولید کارآمدتر و پایدارتر شود.

آبزی‌پروری نقش مهمی در تکمیل ذخایر ماهیان وحشی، کاهش فشار بر جمعیت‌های بیش از حد صیدشده و کمک به امنیت غذایی جهانی ایفا می‌کند. همچنین با ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی از معیشت در مناطق ساحلی و روستایی حمایت می‌کند. آبزی‌پروری با تولید پروتئین با کیفیت بالا با اثرات زیست محیطی کمتر در مقایسه با برخی از شیوه‌های کشاورزی مبتنی بر زمین، راه‌ حلی امیدوارکننده برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون جهانی برای غذاهای دریایی مغذی و پایدار ارائه می‌دهد.

افزایش تولید آبزی‌پروری بسیار مهم است، زیرا تقاضای جهانی برای غذاهای آبزی همچنان در حال افزایش است. با رشد جمعیت و تغییر ترجیح‌های غذایی به سمت گزینه‌های سالم‌تر و متنوع‌تر، نیاز به منابع قابل اعتماد غذاهای آبی ضروری‌تر می‌شود.

فائو بر اهمیت شیوه‌های تولید پایدار در آبزی‌پروری تاکید می‌کند. اطمینان از اینکه عملیات آبزی‌پروری سازگار با محیط زیست و منابع کارآمدند برای حفظ سلامت اکوسیستم‌های ما حیاتی است.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۳۰ به ۸.۵ میلیارد نفر برسد، سرمایه‌گذاری‌های قابل‌ توجهی برای اطمینان از غذا، تغذیه و معیشت کافی ضروری است. این گزارش بر پتانسیل آبزی‌پروری بویژه در آفریقا، جایی که تا حد زیادی استفاده‌نشده باقی مانده است، تاکید می‌کند.

این بخش با چالش‌های مهمی از جمله تغییرات آب‌ و هوایی، کمبود آب، آلودگی و از دست‌ دادن تنوع زیستی مواجه است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟