۱۴۰۳/۰۶/۲۹
فناوری دریایی؛

پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان مجهز به ۱۳ آزمایشگاه تحقیقاتی

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: این پژوهشکده ۱۳ آزمایشگاه تحقیقاتی و ۲ کارگاه آبزی پروری دارد.
پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان مجهز به ۱۳ آزمایشگاه تحقیقاتی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، فعالیت های تحقیقاتی پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان در قالب بخش بوم شناسی (اکولوژی دریا)، زیست شناسی و ارزیابی ذخایر آبزیان، تکثیر و پرورش آبزیان، تکنولوژی فرآوری آبزیان، ژنتیک آبزیان و بهداشت و بیماریهای آبزیان انجام می‌شود.

ایستگاه تحقیقاتی نرمتنان خلیج فارس ماموریت تحقیق در زمینه نرمتنان و ماهیان زینتی را به عهده دارد.

این پژوهشکده از سال ۱۳۸۸ موفق به دریافت گواهینامه بین المللی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه بر اساس استاندارد ISO/IEC/۱۷۰۲۵ از موسسه اعتباردهی دکس (DAKKS) آلمان شده است.

دکتر محمد صدیق مرتضوی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به کسب رتبه نخست کشوری، خاطر نشان کرد: در ارزیابی سالانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان توانست در میان تعداد ۲۴ سازمان ملی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، رتبه نخست را بدست آورد.

وی در تشریح ارزیابی سالانه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی وزارت جهادکشاورزی، گفت: بصورت سالانه مرکز آزمایشگاهی فناوری های راهبردی، شبکه آزمایشگاهی تحت پوشش خود را بر اساس معیارهای مشخص مرتبط با عملکرد در محورهای ارائه خدمت، مشتری مداری، همکاری های شبکه ای ارزیابی و نتایج را در سطح استان و همچنین در سطح وزارت خانه اعلام می کند.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان اضافه کرد: بر اساس ارزیابی سالانه شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری های راهبردی ، مراکز آزمایشگاهی عضو از حیث معیارهای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرند و پس از شناخت عملکرد آنان در شاخصهای گوناگون رتبه این مراکز در میان سایر آزمایشگاهها اعلام می شود. در این فرمت ارزیابی، مجموعه های آزمایشگاهی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان توانست با اختصاص رتبه نخست در معیار کسب درآمد و رتبه دوم در معیار عملکرد کل، از سایر مجموعه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری پیشی گیرد.

مرتضوی تاکید کرد: وجود معیارها و ملاکهای صحیح و دقیق برای ارزیابی نقاط ضعف، قوت و چالشها از موارد مهمی است که به ارتقای هر سازمان کمک می کند از همین رو، شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری با رویکرد افزایش بهره وری زیرساختهای آزمایشگاهی کشور ارتقای کیفیت خدمات و کمک به توسعه پژوهشهای کارآمد به طور سالانه و بر مبنای معیارهای دقیق و پویا مراکز و آزمایشگاههای عضو را مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: در ارزیابی آزمایشگاهی انجام شده از پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در سال ۱۴۰۲، تعداد خدمات آزمایشگاهی ارائه شده ۹ هزار و ۳۶۲ مورد، بوده و در معیار «مشتری‌مداری» نمره ۶۴.۹۶ از ۱۰۰ را در رضایت مشتریان به خود اختصاص داده است.

مرتضوی تصریح کرد: پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان دارای ۱۳ آزمایشگاه تحقیقاتی و دو کارگاه آبزی پروری، که در برگیرنده تعداد ۱۴۹ عنوان آزمون برای پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی در ماتریس های متنوع مانند آب دریا، رسوب و آبزیان است.

وی با اشاره به حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از شبکه آزمایشگاهی تحت پوشش خود، افزود: به تبع این شبکه از فعالیت های میدانی و آزمایشگاهی پژوهش های کاربردی و توسعه ای پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در محورهای بوم شناسی، آلاینده های دریایی، بیولوژی و ارزیابی ذخایر آبزیان، زیست فناوری دریایی و آبزی پروری حمایت می کند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟