۱۴۰۳/۰۳/۲۹
حمل و نقل دریایی؛

چین و روسیه در فکر کشتیرانی از مسیر قطب شمال

توافقی بین دو شرکت روس و چینی برای توسعه یک مسیر دریایی از طریق قطب شمال، به عنوان جایگزین مسیر کانال سوئز یا دور آفریقا انجام شد.
چین و روسیه در فکر کشتیرانی از مسیر قطب شمال

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، بر اساس گزارش وبسایت «مریتایم اگزکتیو» (Maritime executive) نشریه تجاری آمریکایی که اخبار صنعت دریایی جهان را پوشش می‌دهد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه موافقت خود را برای توسعه این مسیر دریایی اعلام کرده است.

بر اساس توافقی که در سن پترزبورگ اعلام شده، شرکت «روس اتم» سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت کشتیرانی چینی «Hainan Yangpu NewNew» انجام داده است.

در حالی که گذرگاه دریایی قطب شمال، هم‌اکنون کوتاه‌ترین مسیر کشتیرانی بین بخش غربی اوراسیا و منطقه آسیا و اقیانوسیه است، با اجرای این طرح سفر میان اروپا و آسیا در مدت زمان کمتری امکان‌پذیر خواهد شد.

روسیه سال گذشته اعلام کرده بود که به دنبال جلب کمک چین برای تسریع برنامه‌های ترانزیت از مسیر دریایی قطب شمال است. در حالی که گرم شدن کره زمین باعث افزایش ترانزیت در این مسیر شده، اما این ترددها همچنان نیازمند استفاده از یخ‌شکن‌ها برای پشتیبانی از کشتی‌ها است.

«روس اتم» اعلام کرده است که این طرح مستلزم ساخت پنج کشتی کانتینری یخ شکن ویژه تردد از قطب شمال است.

جنجال‌ها درباره تخریب لوله گاز میان فنلاند و استونی توسط شرکت چینی

شرکت حمل و نقل جدید «هاینان یانگپو» خدمات خود را در ژوئیه ۲۰۲۳ با کشتی خرس قطبی NewNew آغاز کرد که در اوایل سال خریداری شد.

این کشتی که در هنگ کنگ ثبت شده در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است. پس از یک سفر شش هفته‌ای این کشتی به بندر روسیه در کالینینگراد رسید و در اواخر ماه اوت سال گذشته سفر بازگشت به چین را آغاز کرد.

کشتی خرس قطبی NewNew از زمان بازگشت خود به چین همچنان درگیر جنجال است. در هشتم ماه اکتبر، خط لوله گاز Balticconnector بین فنلاند و استونی قطع شد.

در جریان بازرسی‌ها در مسیر منتهی به خط لوله، یک لنگر شکسته در محل آسیب پیدا شد. در حالی که تصاویری از کشتی در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می‌رسید یکی از لنگرهای آن گم شده است. این کشتی همچنان مظنون احتمالی است اما چین و شرکت کشتیرانی در جریان تحقیقات همکاری نکرده‌اند.

روس‌ها به دنبال چه هستند؟

به نوشته «مریتایم اگزکتیو»، روس‌ها در این طرح به دنبال تمرکز عملیات جدید در شهر ساحلی آرخانگلسک هستند که کمتر از ۷۰۰ مایل از مسکو فاصله دارد.

آنها تاکید دارند که این مسیر می‌تواند به یک گذرگاه سودآورتر تبدیل شود و یک مسیر حیاتی برای حمل و نقل کالا برای واردات و صادرات ایجاد کند. آنها همچنین می‌خواهند پتانسیل بندر مورمانسک در امتداد سواحل شمالی روسیه را برجسته کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، در سال ۲۰۲۳ مسیر دریایی قطب شمال ۵۸ میلیون تن محموله به مورمانسک حمل کرده است که سه درصد افزایش داشته است. آنها پتانسیل این بندر را برای جابجایی ۱۱۰ میلیون تن در سال عنوان کرده‌اند.

هدف روسیه این است که این آمار تا سال ۲۰۲۳ از ۲۰۰ میلیون تن فراتر رود و تا سال ۲۰۳۵ به ۱.۸ میلیارد تن برسد.

گزارش شده است که چین در سال ۲۰۲۳ حدود دو میلیون تن محموله را در این مسیر جابه جا کرده است و پیش‌بینی می‌کند امسال به سه میلیون تن افزایش یابد.

انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری مشترک تا ماه اوت تکمیل شود. چین و روسیه در حال برنامه‌ریزی اولین جلسه برای ماه اکتبر هستند، اگرچه هیچ جدول زمانی پیش‌بینی نشده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟