۱۴۰۳/۰۴/۱۱
مصاحبه رئيس هيات مديره انجمن مهندسی دريايی ايران؛

جامعه دریایی نیازمند اتحاد است

پراكندگي در جامعه دريايي ايران چنان است كه به سختي مي‌توان نام جامعه بر آن نهاد؛ بلكه عنوان «مجمع‌الجزاير پراكنده و مستقل» شايد بهتر باشد.
جامعه دریایی نیازمند اتحاد است

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از اقتصادسرآمد، در کشورهای پیشرفته، انجمن‌های علمی، یک نوع سازمان شناخته شده هستند که به صورت جدی روی آن ها سرمایه‌گذاری مي‌شود؛ چرا که یکی از مهم ترین کانون های تأثیرگذار بر تولید علم و روند فعالیت‌های علمي‌و نيز موثر بر رشد و توسعه جامعه، محسوب مي‌شوند. به نظر مي‌رسد مبنای حمایت از انجمن ها، وجود محیطی و بستري است كه تبادل، تعامل و ارتباطات علمي ‌در آن جا گسترده باشد. با توجه به اهمیت همکاری و همدلی در پیشبرد اهداف انجمن های علمي‌و بنا به انتخاب هیأت مدیره جدید انجمن مهندسی دریایی کشور و رفع اختلافات سالیان اخیر در آن انجمن، با مهندس حسن رضا صفری –رئيس هيات مديره انجمن مهندسي دريايي ايران- در باب اهمیت تمرکز و همکاری دراين انجمن، هم‌كلام شديم.

انجمن مهندسي ايران در ركود و سكون چند ساله قرار داشت و با انتخابات اخير، هيات مديره تغيير كرد و روند شكوفايي انجمن آغاز شد. انجمن با نامه‌نگاري با مسئولان عالي كشور، دو هدف را محقق كرد: اول، احياء و زندگي دوباره خود را به جامعه مخاطبان اعلام كرد و دوم، در سياست‌ها و برنامه‌هاي كلان اقتصاد درياپايه اثرگذاشت تا ثابت كند ظرفيت و توانايي بالاي انجمن مهندسي ايران تا كنون كشف و به كارگيري نشده است. مهندس صفري در باره ارزش فعاليت در انجمن مهندسي دريايي ايران مي‌گويد:

در این روزها بسیار ضروری است که همه ما برای بازسازی نام و اعتبار انجمن و پیشبرد اهداف و برنامه های آن تلاش کنیم، اما لازم است به یک نکته توجه کنیم که کار کردن در انجمن و تشکل‌ها یک شغل و حرفه و خدمتی با دامنه مشخص نیست و هیچ فرمول و رویه از پیش تعیین شده ای برای پیشبرد امور در انجمن ها وجود ندارد.

وحدت رويه در جامعه دريايی

آن‌چه مي‌توان به عنوان يك مساله- و حتا يك معضل- در جامعه دريايي ايران به حساب آورد، تفرقه شديد در فكر، تصميم و عمل است. پراكندگي در جامعه دريايي ايران چنان است كه به سختي مي‌توان نام جامعه بر آن نهاد؛ بلكه عنوان «مجمع‌الجزاير پراكنده و مستقل» شايد بهتر باشد.

صفري كه خود يكي از فعالان و پيشكسوتان جامعه دريايي كشور است در اين باره به اقتصادسرآمد مي‌گويد:

مهم‌ترین کاری که مي‌توان اکنون برای جامعه دريايي ايران كرد، ايجاد وحدت رويه و انسجام بين آن‌ها براي رسيدن به هم‌افزايي بزرگ است. در همين رابطه، مهم‌ترين كاري كه براي انجمن مهندسی دریایی بايد انجام داد، ایجاد اتحاد بین اعضای آن در قدم اول و سپس ايجاد وحدت بين تمامي فعالان در کشور است. تفرقه ای که در بین اعضای انجمن روی داده است، انجمن را با چالش ها و معضلات اساسی مواجه کرده است و رفع اين افتراق فكري و احساسي ضرورت اول است. اين مي‌تواند زمينه‌اي براي توجه و هم‌كاري و همفكري در ديگر انجمن‌هاي حوزه دريا باشد.

وحدت دو انجمن

صفري براي تحقق آرمان وحدت جامعه دريايي كشور، نگاهي راهبردي به همكاري با انجمن كشتيراني و خدمات وابسته ايران دارد. وي در اين رابطه مي‌گويد: به عنوان یک عضو از جامعه دریایی کشور، با حضور در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، تلاشم بر آن است که با اين رويه و روش، زمينه‌اي براي اتحاد اعضای جامعه و انجمن های دریایی فراهم شود.انجمن مهندسي دريايي ايران هم از اين قاعده مستثني نيست اگر در اين انجمن، اتحاد دوباره شکل نگیرد، دستيابي به موفقيت‌هاي بزرگ ممكن نخواهد شد.

اگر چنين وحدتي ايجاد نكنيم، انجمن مهندسی دریایی ایران احیاء نخواهد شد

صفري از وحدت و انسجام انجمن كشتيراني و صنایع وابسته ایران به عنوان يك الگو و مصداق عيني ياد مي‌كند و مي‌افزايد: وحدت و انسجام و همكفري و همكاري مانند آن چه که اكنون در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته وجود دارد، مي‌تواند باعث موفقيت هر انجمني باشد. اگر چنين وحدتي ايجاد نكنيم، انجمن مهندسی دریایی ایران هم احیاء نخواهد شد.

بر اساس انديشه و تفكر صفري، همفكري و همكاري دو بال پرواز براي فعاليت‌هاي جمعي است و «باهم بودن»‌مي‌تواند فلسفه وجودي يك انجمن را معنا ببخشد و «هم‌انديشي» مي‌تواند ظرفيت‌هاي وجودي يك انجمن را كشف كند و «با هم اجرا كردن» مي‌تواند موفقيت يك انجمن را تضمين نمايد. وي در اين باره مي‌گويد: باید بگویم که پیگیری اهداف و وظایف انجمن، تنها از یک نفر بر نمي‌آید و همچنان که از معنا و عنوان انجمن به ذهن متبادر مي‌شود، باید به صورت جمعی اهداف پیگیری گردد و با اتحاد و کار گروهی این امر ممکن مي‌شود که خوشبختانه در حال حاضر، همراهی و همکاری خوبی در هیأت مدیره جدید انجمن مهندسی دریایی وجود دارد و همه اعضای هیأت مدیره در تلاشند تا روحیه همکاری و وحدت را بیش از پیش گسترش دهند. همچنین، برنامه ریزی شده است تا همه این اعضاء در مجامع مختلف مشارکت کرده تا روحیه جمعی و همکاری برای اعضای جامعه دریایی کشور باورپذیر شود.

انجمن کشتیرانی پیگیر مستمر مسائل صنفی دریایی و بندری کشور

وي از هدف غايي وحدت انجمن مهندسي دريايي ايران و ساير انجمن‌ها سخن مي‌گويد و بر اين عقيده است كه اقدام همه انجمن‌ها بايد در راستاي وحدت و همكاري براي دستيابي به هم افزايي بزرگ و اثر عالي بر رشد و توسعه اقتصاد درياپايه باشد.

وي در اين راستا چنين گفت: راهبرد وحدت و همگرايي را پيش مي‌بريم، بااین هدف که تمامي‌تشکل های دریایی به همراه تنها انجمن علمي ‌دریایی کشور، بتوانند از محل و اعتبار این هم افزایی به نقطه اوج خود برگردند. امروز شاهدیم که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، چه پیگیری زیاد و مستمری برای صنف دریایی و بندری کشور انجام مي‌دهد. حال اگر یک انجمن هم افزا و همکار دیگر به این جریان پیگیری و تلاش افزوده گردد، فرصت ها و پیگیری‌های بیشتر و راحت‌تری را مي‌توان انتظار داشت.

اهميت اثربخشي غير مستقيم

پیگیری های علمي‌از مقامات و مسئولان کشور، نسبت به مطالبات صنفی ـ به دلیل وجود پیش داوریِ نفع طلبی برای مطالبات صنفی ـ ممکن تر و سهل تر مي‌باشد. شاهد مثال این موضوع، بحث حذف موضوع اقتصاد دریاپایه از برنامه هفتم توسعه کشور بود که با پیگیری و فضاسازی علمي‌انجمن مهندسی دریایی و روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، این مهم به برنامه هفتم برگشته است. مطمئن باشید که تلاش های انجمن های علمي‌نسبت انجمن های صنفی نافذتر و اثرگذارتر است.

مشكل اصلي و اساسی

اين كه چرا انجمن‌ها، اتحاديه‌ها و ديگر مجامع جامعه دريايي كشور، اثرگذاري موفق و موثر ندارند؛ نكته ديگري است كه مطرح مي‌كنيم و پاي انديشه امثال جناب صفري مي‌نشينيم تا راه‌كاري تشخيص دهيم. بارها در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد نوشتيم و از كم‌كاري و كم‌تحركي برخي انجمن‌ها و اتحاديه‌ها سخن گفتيم؛ آيا اين مشكل سكون و سكوت اتحاديه‌ها و انجمن‌ها حل مي‌شود و چگونه مي‌توان مانند جوامع پيشرفته از انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي موثر و قوي برخوردار شد و از اين برخورداري، به نفع اقتصاد درياپايه مايه گرفت؟

حل مسائل دریایی در گرو اتحاد دوباره جامعه دریایی است

صفري سخني ساده و دقيق در اين باره دارد و مي‌گويد: مشکل و مسأله فعلی در جامعه دریایی به ویژه در حوزه مهندسی دریا و صنایع دریایی، تفرقه است و حل این مسأله در گرو اتحاد دوباره جامعه دریایی است تا با هم افزایی و همکاری امور جامعه دریایی پی گرفته شود.و ما نيز در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به همين عقيده استواريم. راه‌كار برون رفت از تفرقه، نزديكي انجمن‌ها و اتحاديه‌ها به روش‌هاي مختلف است. رفاقت و رقابت را بايد با هم در آميخت و همه با هم در يك جهت به سوي اقيانوس رشد و توسعه صنايع و فعاليت‌هاي دريايي كشور، پارو بزنيم زيرا همه ما در يك كشتي نشسته‌ايم. از هم‌انديشي و مهمان‌نوازي مهندس حسن صفري سپاسگزاري مي‌كنيم و براي ايشان و همه دل‌سوزان جامعه دريايي آرزوي دوستي، وحدت، مودت و موفقيت داريم.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟