۱۴۰۳/۰۶/۳۰

بررسی استانداردهای صنعت کشتی سازی (بخش اول)

استانداردهای صنعت کشتی سازی و چالش های پیش روی موسسات رده بندی
بررسی استانداردهای صنعت کشتی سازی (بخش اول)

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا،سلسله لایوهای "پایان کشتی سازی در ایران" در تازه ترین برنامه خود با عنوان "کشتی سازی و استانداردها" با حضور دکتر حسن رضا صفری؛ مدیرعامل موسسه رتبه بندی ایرانیان به بررسی استانداردهای روز صنعت کشتی سازی در دنیا و چالش های پیش روی رتبه بندی این صنعت در ایران بررسی گردید.

این لایو که به میزبانی دکتر حسن ضیائی؛ مدیرعامل و موسس شرکت کشتی سازی سیراف و آکادمی دریایی سیراف در محل این آکادمی برگزار می شود به دغدغه هایی همچون "رتبه بندی، الزامات بین المللی، الزامات ملی و رویکردهای نوین" ، "چالش های پیش روی موسسات رتبه بندی داخلی و نقش تحقیقات و آموزش در پیشرفت این موسسات"، "الزامات تبدیل شدن موسسات رتبه بندی داخلی به موسسات رتبه بندی بین المللی و نقشه راه آن" و موضوعاتی از این دست پرداخته است.

گفتنی است سلسله لایوهای "پایان کشتی سازی در ایران" به همت آکادمی علوم دریایی سیراف با هدف پیگیری مشکلات این صنعت و اعلان زنگ خطر ضرورت حل آنها در حال پیگیری است. در ادامه بخش اول این گفتگو تقدیم ی گردد:

 

دکتر ضیائی : استراتژی کشور ها در بکارگیری استاندارد ها در حوزه مدیریت ، محصول ، قوانین کار و مشاغل و... بر چه اساسی صورت می‌گیرد ؟

دکتر صفری : ابتدا باید استاندارد را از دید تجاری بررسی کنیم ، استاندارد از دید تجاری به این معنا است که دانش و تکنولوژی تجاری سازی شده قابل استفاده و مصرف اکثر کشورها به این نتیجه رسیده اند که استاندارد محور توسعه است.

فعالیت و سرویس موسسات رده بندی به جای تضمین ایمنی و تضمین کیفیت به سمت تضمین تجارت می‌رود ، درست است که یک کشتی باید ایمنی اش برقرار باشد و درست است که باید از کیفیت لازم برخوردار باشد اما همزمان باید تجارت او هم برقرار باشد. امروزه استاندارد هم مفهوم با تجارت شده و به جای تضمین استاندارد دارند از تضمین تجارت استفاده‌ می‌کنند.

 

دکتر ضیائی : بنظر می رسد کشور ما استراتژی برای تدوین استانداردها در حوزه کشتی سازی ندارد ، در حوزه کارگری مشاغل ما رویکرد سازمان جهانی کار هنوز به صنعت کشتی سازی نرسیده و ظاهراً فقط بر روی کیفیت محصول متمرکز شده ایم ، به نظر شما با توجه به این رویکرد از طرف دولت و این نوع پیگیری از کشتی سازی ها خودش باعث ضربه زدن به کشتی سازی کشور نمی‌شود ؟

دکتر صفری : متاسفانه استاندارد در حوزه کارگری مخصوص کشتی سازی چیزی که ILO تعریف کرده نداریم ، در حوزه HSC هم همینطور همانند باقی محیط های صنعتی تعریف شده ، در حوزه کشتیرانی ، حوزه کشتی سازی و مدیریت هم استاندارد ها تخصصی نیست. 

تنها بخشی که در استاندارد کشور شناسایی شده ، استاندارد موسسات رده بندی ، کنوانسیون ها و مقررات بین‌المللی است ، که در طراحی و ساخت محصولات به عنوان استاندارد ماهوی محصولات به کار گرفته شده . 

برای اینکه صنعت کشتی سازی در کشور رقابتی و مقاومتی توسعه بدهیم باید استاندارد ها را نقشه راه و پیاده سازی کنیم.

 

دکتر ضیائی : آیا قبول دارید استاندارد یک جانبه به محصول نمی تواند پویایی لازم در کشتی سازی را فراهم کند؟

دکتر صفری : قطعاً درست است. برای تولید یک محصول عوامل و ابزار های مختلفی دخیل است و اگر این عوامل و استانداردهای آن ها را در سطح مورد انتظار و مطلوب مشتریان رعایت نکنیم آن محصول نمی تواند با استاندارد تک بعدی، بهترین محصول شود.

 

دکتر ضیائی : وظیفه تدوین این راه و الزام اجرایی آن به عهده چه ارگان و مجموعه ای است ؟

دکتر صفری : متولی امور صنعتی کشور ها در دنیا استاندار هایشان را تدوین ، آموزش و ترویج می‌دهند و بعد صدور مجوز و کنترل استاندارد را به خود فعالین آن صنعت می سپارند. اما در ایران بدون اینکه استاندارد کامل و جامع داشته باشیم و بدون آموزش صحیح و امور حمایتی لازم فقط مراکزی را برای صدور مجوز ایجاد می‌کنیم.

 

دکتر ضیائی : سازمان گسترش و نوسازی به عنوان سیاست گذار حمایت کننده روند توسعه صنعت دیده شده،سیاست گذاری ها در شورای صنایع دریایی باید انجام شود به جزئیات در سازمان گسترش تدوین شود به عنوان پلن توسعه در اختیار صنعتگران قرار بگیرد و این کار انجام نمی شود ، نظر شما در این باره چیست ؟

دکتر صفری : من سازمان گسترش را به عنوان سازمان توسعه صنعتی کشور قبول ندارم. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بیشتر شبیه به یک هلدینگ کمپانی است گرچه ماموریت اولیه و اصلی سازمان توسعه صنعتی کشور است اما در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار توسعه صنعتی را از این سازمان داشته باشیم در بهترین حالت می توانیم انتظار داشته باشیم شرکت ایزوایکو که یک شرکت با بنیه کشتی سازی است را به خوبی اداره و مدیریت کند و از این طریق خدمات خود را به بخش صنعت کشتی سازی ارائه دهد. اما یک مجموعه مثل شورای عالی صنایع دریایی باید با ایجاد یک کارگروه و اجماع به همراه سازمان بنادر سیاست گذاری وظیفه مغفول در حوزه استاندارد سازی و تدوین یک برنامه جامع را پیگیری کند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟