۱۴۰۳/۰۴/۱۴
رویداد دریایی؛

همایش ملی فرصت ها و تهدیدات نوپدید دریایی برگزار شد

این همایش با حضور اساتید دانشگاه، پژوهشگران و صاحب نظران حوزه دریایی و با هدف نقش ایران در اقتصاد دریامحور از سوی نیرو‌های مسلح در رشت برگزار شد.
همایش ملی فرصت ها و تهدیدات نوپدید دریایی برگزار شد

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا؛ دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور نیرو‌های مسلح در این همایش به تبیین نقش ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در پیوند با قلمرو‌های قاره ایی و بین المللی پرداخت و خواستار تدوین سندی ۲۰ ساله با عنوان افق ۱۴۲۴ و با محوریت توسعه‌ی ایران از طریق ظرفیت‌های دریایی و کرانه‌های مرتبط با آن شد.

سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی تصریح کرد: مجموع تحلیلها، بررسی‌ها و پایش‌های علمی و راهبردی نشان می‌دهد که دریا یکی از عرصه‌های نبرد متاثر از فن آوری‌های نوپدید به شمار می‌آید و در صورت بهره گیری بهینه از فرصتها، می‌تواند به عنوان یک متغیر عمده، امتیازات متعدد و متنوعی را پیش روی توسعه‌ی کشور قرار دهد.

وی در ادامه به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک ایران بر محور دو حوزه‌ی آبی خزر و دریای عمان و کریدور‌های متعدد شمالی جنوبی، شرقی و غربی مرتبط با ایران اشاره کرد و افزود: نقش آفرینی بهینه ایران در سازمان‌های منطقه ایی و بین المللی مانند شانگ‌های و بریکس مستلزم بهره گیری از ظرفیت‌های حوزه‌ی دریا، پس کرانه و سواحل ارزنده ایی ست که می‌تواند نقش موثری در رونق اقتصاد و ارتقاء جایگاه ژئوپلتیک ایران داشته باشد.

سرلشکر رحیم صفوی همچنین به وجود ۱۹ جزیره در جنوب و جزیره‌ی آشوراده در شمال ایران، این جزایر را ظرفیتی بالقوه و اساسی در پیوند با توانمندی‌های حوزه‌ی اقتصاد دریامحور برشمرد و با توجه به نیاز و توجه قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان از قبیل چین، هند و روسیه به کریدور‌ها و مسیر‌های ترانزیتی منطقه، زمینه‌ی نقش آفریی هرچه بیشتر ایران برای ارتقاء جایگاه منطقه ایی خود را ضروری دانست.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئولیت برگزاری این همایش ۲ روزه را برعهده داشت، هدف از برپایی همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی را تمرکز بر ترکیبی از توانمندی‌های کشور در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و نظامی عنوان کرد و گفت:نیروی دریایی سپاه به عنوان مظهر اقتدار جمهوری اسلامی، اجازه قدرت‌نمایی به هیچ کشوری را در خلیج فارس نمی‌دهد.

 

سردار علیرضا تنگسیری در ادامه با اشاره به تهدید‌ها و شیوه‌های نوین دشمن برای نفوذ به کشور از طریق دریا، همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی را فرصتی برای شناسایی نقاط قوت کشور در عرصه دریا‌ها دانست و افزود: این همایش در ۶ محور بررسی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید در حوزه‌ی نظامی دریا، ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک دریایی، بهداشت، سلامت و محیط زیست دریا، اقتصاد دریا پایه، اطلاعات و امنیت دریایی و فن آوری‌های نوپدید دریایی در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: این ۶ محور، ۳۶ موضوع را در بر می‌گیرد و ۲۹۷ مقاله و سخنرانی که در ۲ روز ارایه می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بررسی نقش فن آوری‌های نوین در مقابله باتهدیدات محیط زیستی، بهداشت و سلامت دریا، نحوه‌ی ارتقاء اطلاعات و امنیت دریایی و همچنین لزوم بهره گیری از فن آوری‌های نوپدید برای ارتقاء توان دفاعی؛ علی اکبر صفایی، رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در این مراسم به تبیین الزامات توسعه‌ی دریامحور در بستر بهره گیری از ظرفیت‌های جزایر ۱۹ گانه‌ی جنوب کشور پرداخت و تجهیز به فن آوری‌ها و راهکار‌های علمی و پژوهش محور را در نیل به تحقق این اهداف استراتژیک ضروری دانست.

در پایان این مراسم از پوستر و اصل دو کتاب روایت قرن به قلم علی گلی نام و رضا قیومی پور و جستار‌هایی از مسایل حقوقی و نظامی خلیج فارس و دریای عمان نوشته‌ی وحید دهنوی و نوید زمانه قدیم رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟