۱۴۰۳/۰۲/۲۸
اخبار بنادر؛

سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی برای مجتمع گردشگری دریایی و بندری شهید حقانی

در آستانه هفته حمل و نقل، مدیران بنادر و دریانوردی غرب و شرق هرمزگان در یک نشست خبری مشترک، مهمترین اقدامات و دستاوردهای این بنادر را تشریح کردند .
سرمایه گذاری 5 هزار میلیاردی برای مجتمع گردشگری دریایی و بندری شهید حقانی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از PMO؛ حسین عباس‌نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته حمل و نقل با اعلام این خبر، افزود: این سرمایه گذاری شامل قرارداد خطوط نفتی بندر خلیج‌فارس به ارزش 8000 میلیارد تومان و پایانه مکانیزه به روش BOT به ارزش حدود 5000 میلیارد تومان و احداث و بهره‌برداری از مجتمع گردشگری دریایی و بندری شهید حقانی می‌شود.

پروژه های شاخص بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادرو دریانوردی هرمزگان همچنین با اعلام خبر بهره‌برداری از بخش دوم فاز سوم بندر شهید رجایی، گفت: بهره‌برداری از بندر چندمنظوره خمیر با ظرفیت پذیرش شناور‌های بالاتر از ۵ هزار تن و صادرات گچ در غرب هرمزگان و بهره‌برداری از ساختمان مرجع دریایی و برج کنترل ترافیک بندر شهید رجایی را از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای بندری و دریایی در هرمزگان عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های کلان اقتصادی این اداره کل، از آغاز عملیات اجرایی اراضی ۲۴۰۰ هکتاری؛ آغاز عملیات اجرایی مجتمع بندری مکران؛ آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید حقانی و طرح توسعه حوضچه و پسکرانه بندر شهید رجایی خبر داد.

مردمی‌سازی اقتصاد در بنادر هرمزگان

عباس‌نژاد همچنین اجرای موج‌شکن فاز اول بندر نخل ناخدا با اعتبار بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال؛ سرعت‌بخشیدن به صدور مجوز و ثبت شناورهای صیادی و احداث موج‌شکن‌های مردمی و واگذاری مدیریت آن به ساحل نشینان را از جمله اقدامات سازمان بنادر در حوزه رونق معیشت و کسب و کار مردم عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه هرمزگان با 2227 کیلومتر طولانی ترین مرز دریایی را دارد، اظهار کرد: این استان 14 جزیره دارد و حدود 72 بندر بزرگ و کوچک در هرمزگان فعالیت دارند.

وی با اعلام اینکه در هرمزگان بندر آفتاب 100 درصد خصوصی است، افزود: در هرمزگان300 سازه دریایی با تنوع مختلف از کشتی سازی، صنایع فراساحلی و نفتی در استان هرمزگان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان181 میلیون تن است، گفت: ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی حدود 6 میلیون TEU است که با تکمیل فاز 3 توسعه این بندر، ظرفیت کانتینری به 8 میلیون TEU افزایش می باید.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، سال گذشته سهم بنادر هرمزگان در تخلیه و بارگیری کالای نفتی 36 درصد،غیرنفتی 56 درصد و در جابجایی مسافر 47 درصد رشد داشته است.

عباس نژاد با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه تخلیه و بارگیری کالای نفتی و غیرنفتی بیش از 76 میلیون تن بوده که نشست به مدت مشابه سال قبل حدود 4 درصد رسد داشته است، گفت: در بخش کانتینری نیز رشد 11 درصدی نسبت به سال قبل ثبت شده است.

برنامه ساخت 50 شناور مسافری به ارزش 1800 میلیارد تومان

وی از برنامه ساخت 50 شناور مسافری به ارزش کلی 1800 میلیارد تومانی و تامین حدود 80 درصد تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و افزود: این شناورها توسط صنایع داخلی ساخته می شود و تلاش می کنیم تا پایان امسال ساخت اولین شناور را آغاز کنیم‌. در زمان حاضر حدود 52 فروند شناور با ظرفیت حدود 5000 صندلی به مسافران در بنادر هرمزگان خدمات می دهند.

آغاز عملیات اجرایی پل دسترسی بندر شهید رجایی به اراضی 2400 هکتاری

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از عملیات اجرایی پل دسترسی بندر شهید رجایی به اراضی 2400 هکتاری با اعتبار 3000 میلیارد تومانی سازمان بنادر خبر داد و اضافه کرد: عملیات اجرایی مجتمع بندر مکران آغاز شده، ضمن اینکه عملیات اجرایی بندر جدید لنگه، عملیات اجرایی طرح توسعه بندر شهید حقانی و طرح توسعه حوضچه و پسکرانه بندر شهید رجایی آغاز می شود.

عباس نژاد یادآور شد: امسال عملیات اجرایی بزرگترین پروژه دریایی گردشگری کشور در استان هرمزگان آغاز خواهد شد.

اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافربری در مسیر‌های بین‌المللی

مدیرکل بنادر هرمزگان همچنین گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ‏هیات وزیران در مصوبه‌ای وزارت نفت را مکلف کرد به اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافربری در سفر‌های بین‌المللی اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: براساس مصوبه یاد شده از این به بعد، کشتی‌های مسافربری در سفرهای بین‌المللی پس از اخذ مجوز‌های لازم می‌توانند ۸۰ درصد از سهمیه سوخت مورد نیاز خود برای سفر بین بنادر جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را به نرخ یارانه‌ای دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

آخرین اخبار
نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟