۱۴۰۳/۰۶/۳۰

راه بهره‌برداری از سواحل بادخیزِ عمیق، توربین‌های بادی شناور می باشد

پیش‌بینی می‌شود که تولید انرژی بادی در اروپا در سال ۲۰۵۰ از حدود ۳ درصدِ کنونی به حدود به ۲۵ درصد افزایش یابد.
راه بهره‌برداری از سواحل بادخیزِ عمیق، توربین‌های بادی شناور می باشد

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، یکی دیگر از عوامل کلیدی این پروژه‌ها عمق دریاست. این توربین‌ها روی ستون‌هایی در عمق ۳۰ متری سوار شده‌اند، اما بسیاری از نقاط بادخیز جایی هستند که عمق دریا بسیار بیشتر است.

خوشبختانه راه‌حلی پیدا شده است و ژیل لیزکانو دربارهٔ آن می‌گوید: «فناوری پاسخ مسئله را پیدا کرده و حالا می‌توانیم توربین‌های شناور بسازیم. این امر، امکان تازه‌ای برای توسعه نیروگاه‌های بادی دریایی ایجاد می‌کند، به‌ویژه در مناطقی که امکان اتصال به شبکهٔ برق را دارند اما عمق مناطق بادخیز دریایی در آنها زیاد است.»

پیش‌بینی می‌شود که تولید انرژی بادی در اروپا با کمک این توربین‌های شناور تازه، از حدود ۳ درصدِ کنونی به حدود به ۲۵ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش یابد.

 

توربین‌ بادی، هرچه بزرگتر به‌صرفه‌تر؟
کریستف می‌گوید: «تمایل به نصب توربین‌های بزرگ بیشتر است، چون راه‌اندازی هر توربین، به پی‌ریزی و نصب نیاز دارد و نیرو و تجهیزات می‌خواهد. پس اگر به جای پنج توربین‌های ۳ مگاواتی یک توربین بزرگ ۱۵ مگاواتی نصب کنید وقت و پول زیادی صرفجویی کرده‌اید. در کل باید ابعاد و تعداد توربین‌ها را افزایش داد.»

نیروگاه‌های این‌چنینی در حال توسعه اند و دست‌اندرکاران این صنعت به شرایط جوی توجه دارند، و برای نمونه می‌دانند که سرعت میانگین باد در اروپا حدود ۶ درصد در سال نوسان دارد.
ژیل لیزکانو، کارشناس هواشناسی، و مدیر تحقیق و توسعه شرکت وورتکس می‌گوید: «به خاطر داشته باشیم که فقط تغییر کوچکی در وزش و جهت باد، بر تداوم چنین پروژه‌ای تأثیر می‌گذارد. همین تغییر ایجاب می‌کند که موتور به‌کار رفته و چیدمان قطعات همگی تغییر کند.»

 

منبع: یورونیوز

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟