۱۴۰۳/۰۴/۱۷
اخبار بین المللی دریایی؛

جزایر مصنوعی تولید انرژی در اروپا

طبق گزارش سازمان صنعت انرژی بادی اتحادیه اروپا، تقریباً تمام مزارع بادی دریایی ۳۰ گیگاواتی اروپا از طریق خطوط زیردریایی به سیستم برق متصل هستند
جزایر مصنوعی تولید انرژی در اروپا

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، نقش فناوری مورد استفاده در جزایر مصنوعی انرژی در کاهش انتشار کربن، احتمالا راهکاری ایده آل برای کاهش معضل کمبود برق در اروپا از طریق ذخیره این کالای استراتژیک و تسهیل جریان آن بین کشورهای قاره سبز ارائه می‌کند.این فناوری نوآورانه به دلیل عدم اطمینان از آینده انرژی، رشد نرخ مصرف جهانی و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی تاثیرگذار بر زنجیره تامین این صنعت استراتژیک، از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر، پروژه‌های امیدوارکننده‌ای در این زمینه در اروپا در حال توسعه هستند، از جمله مرکز انرژی باد دریای شمال که هدف آن اتصال نیروگاه‌های بادی بزرگ دریایی در دریای شمال به کشورهای همسایه از طریق یک شبکه مشترک است. در همین راستا، جزیره انرژی دانمارک در دریای شمال به عنوان مرکزی برای تولید و انتقال برق از انرژی بادی فراساحلی عمل خواهد کرد.

بر اساس گزارش سازمان صنعت انرژی بادی اتحادیه اروپا، Wind Europe، تقریباً تمام مزارع بادی دریایی ۳۰ گیگاواتی اروپا از طریق خطوط زیردریایی به سیستم برق متصل هستند که از هر مزرعه بادی به کشور خود بازمی‌گردد. به باور کارشناسان در آینده نزدیک، این نیروگاه‌های بادی فراساحلی به «جزایر مصنوعی انرژی» متصل خواهند شد که انتقال برق تولیدی آنها را متمرکز خواهد کرد.

انقلابی امیدوارکننده؛ راهکاری برای کاهش انتشار کربن

جزایر مصنوعی انرژی به پلتفرم‌های فراساحلی اطلاق می‌شوند که عمدتاً برای تولید مقادیر زیادی برق تجدیدپذیر، معمولاً از طریق مزارع بادی فراساحلی، در نظر گرفته شده‌اند و از آن‌ها برای تامین انرژی و روشنایی مناطق مجاور استفاده می‌کنند. بنابراین پروژه‌های جزایر مصنوعی انرژی در اروپا به عنوان راهکاری برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به اهداف آب و هوایی شتاب بیشتری گرفته است. انتظار می‌رود جزایر انرژی تبدیل به بزرگترین منبع تولید برق پایدار در اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا و همچنین دومین منبع بزرگ تولید برق در چین شوند که هنوز برای تولید برق به سوخت‌های فسیلی حساس به محیط زیست متکی است. برخی از این جزایر انرژی به یکدیگر متصل و به بهبود جریان برق بین کشورهای اروپایی کمک خواهند کرد.

جزایر مصنوعی در حال ساخت انرژی؛ ابتکار بلژیک و دانمارک

در سال ۲۰۲۱، بلژیک و دانمارک اعلام کردند که شبکه‌های برق دریایی خود را از طریق جزایر مصنوعی جدید انرژی در حال ساخت، با یک خط زیر آب در دریای شمال به یکدیگر متصل خواهند کرد. در این راستا، بلژیک از سال آینده (۲۰۲۴) ساخت جزایر نیروگاهی خود را آغاز خواهد کرد، به ویژه در منطقه پرنسس الیزابت که بروکسل قصد دارد یک مزرعه بادی دریایی جدید ۳.۵ گیگاواتی بسازد. شرکت بلژیکی «الیا» این جزیره را در قالب واحدهای بتنی می‌سازد که در طول زمان قابل توسعه هستند. مزارع بادی جدید به این جزایر متصل و مجموعه‌ای از خطوط جزیره را به سرزمین اصلی وصل می‌کند.

محل تأمین بودجه جزیره انرژی بلژیک كجاست؟

بخشی از بودجه جزیره انرژی بلژیک از صندوق بازیابی و تاب‌آوری اروپا تأمین می‌شود که بالغ بر ۷۲۴ میلیارد یورو (۸۰۲ میلیارد دلار) است و زیرساخت‌های الکتریکی در جزیره انرژی بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ شروع به کار خواهند کرد. دانمارک نیز در سال ۲۰۲۴ مناقصه بزرگی برگزار خواهد کرد تا جزیره خود در دریای شمال که قصد دارد تا پایان دهه (۲۰۳۰) ساخته و بهره برداری‌کند، را معرفی کند. در دریای بالتیک، دولت دانمارک می‌خواهد «بورنهولم» را با همان مکانیسم و برنامه زمانی به یک جزیره انرژی تبدیل کند، مشروط بر اینکه این کشور یک مزرعه بادی دریایی جدید با ظرفیت ۵ تا ۶ گیگاوات بسازد و این دو جزیره را به هم متصل کند. هلند و آلمان به همراه دانمارک در حال کار بر روی مفهوم جزایر مصنوعی انرژی در دریای شمال هستند. دانمارک، هلند و آلمان می‌خواهند یک جزیره انرژی در منطقه Dogger Bank بسازند که در اوایل دهه ۲۰۳۰ به مرحله بهره برداری می‌رسد. Dogger Bank یک ساحل شنی در منطقه کم عمق دریای شمال، در حدود ۱۰۰ کیلومتری سواحل شرقی انگلستان است. این سه کشور همچنین می‌خواهند مرکز به اصطلاح انرژی بادی در دریای شمال را به بریتانیا، بلژیک و نروژ متصل کنند.

نقش حیاتی جزایر مصنوعی انرژی

در تقویت تقویت سیستم برق این جزایر مصنوعی انرژی نقش حیاتی در تقویت سیستم برق آینده در اروپا خواهند داشت و میزبان ماشین آلات و سایر تجهیزاتی خواهند بود که امکان ادغام سیستم تولید و ذخیره برق بادی دریایی را در شبکه فشار قوی فراهم می‌کند. این جزایر مصنوعی انرژی می‌توانند میزبان الکترولیزکننده‌ها برای تبدیل انرژی باد به هیدروژن تجدیدپذیر یا «هیدروژن سبز» و همچنین تأسیسات ذخیره‌سازی برق باشند. این موضوع به تطبیق نیروی بادی فراساحلی با تقاضای برق تولید شده توسط مزارع بادی خشکی کمک خواهد کرد. جزایر مصنوعی انرژی همچنین با کاهش نقاط فرود در خشکی برای برق تولید شده از مزارع بادی فراساحلی، به ادغام باد دریایی در سیستم برق کمک خواهند کرد. گیلز دیکسون، مدیر عامل Wind Europe، به عنوان پیشرو در صنعت بادی اتحادیه اروپا، گفته است: «جزایر انرژی مصنوعی به زودی به واقعیت تبدیل خواهند شد و برای کمک به ادغام باد دریایی در سیستم برق و بهبود جریان برق بین کشورها بسیار مفید خواهند بود. دیدن دانمارک، بلژیک، هلند و آلمان که بر روی توسعه جزایر انرژی کار می کنند و برنامه هایی را بین آنها در این زمینه هماهنگ می کنند، بسیار خوب است.»

تغییر اقلیم یک تهدید وجودی است

تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست یک تهدید وجودی برای اروپا و جهان است و توافقنامه سبز اروپا که در سال ۲۰۱۹ منعقد شد، با هدف خالی کردن اروپا از کربن تا اواسط قرن جاری (۲۰۵۰) است. به عنوان بخشی از این قرارداد ارائه شده توسط کمیسیون اروپا - بازوی اجرایی اتحادیه اروپا - این کمیسیون انرژی بادی را به عنوان اولویت اصلی برای کاهش انتشار کربن و دستیابی به این هدف شناسایی کرده است. همراه با تصمیمات استراتژیک سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای «آینده پایدار»، فناوری انرژی پایدار رشد سریعی فراتر از مفاهیم قدیمی مانند «انرژی حرارتی اقیانوس» داشته است. علاوه بر این، فن‌آوری‌های نوآورانه برای ذخیره‌سازی برق پایدار تولید شده به صورت محلی توسعه یافتند، در حالی که سیستم‌های هوشمند برای بهبود مستمر کارایی شبکه الکتریکی آزمایش و ارتقاء یافتند. با توجه به پیشرفت‌های مداوم تکنولوژیکی، مفهوم جزایر انرژی دریایی شناور (انرژی بادی فراساحلی همراه با سایر منابع برق تجدیدپذیر و ذخیره برق) مقرون به صرفه‌تر و محبوب‌تر از حد انتظار می‌شود. در شرایط بحران انرژی کنونی، فرآیند توسعه جزایر مصنوعی انرژی به عنوان یک راه حل ضروری برای رفع نیازهای رو به رشد برق و در عین حال کاهش انتشار کربن دیده می‌شود. با سرمایه گذاری در مزارع بادی بزرگ دریایی و زیرساخت‌های مرتبط، اروپا می تواند یک منبع پایدار و قابل اعتماد برای تولید برق ایجاد کند که به مقابله با چالش‌های انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت کمک می‌کند.

منبع: اقتصاد سرآمد

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟