۱۴۰۳/۰۲/۲۹
مصاحبه با ریاست سازمان شیلات کشور؛

بررسی وضعیت فعلی ذخایر آبزیان، میزان صید و سهمیه های شیلاتی ایران

ریاست سازمان شیلات ایران در گفت و گویی به بررسی وضعیت فعلی ذخایر آبزیان، آمار صیادی، سهمیه های شیلاتی کشور پرداخت.
بررسی وضعیت فعلی ذخایر آبزیان، میزان صید و سهمیه های شیلاتی ایران

 

مهندس سید حسین حسینی، ریاست سازمان شیلات ایران، در گفت و گویی با خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، درباره وضعیت فعلی ذخایر آبزیان کشور، آمار صیادی به تفکیک استان های ساحلی، بررسی سهمیه های شیلاتی ایران و میزان بهره برداری این سازمان از تکنولوژی های روز جهانی در حوزه شیلاتی پرداختند؛ این مصاحبه در قالب پرسش و پاسخ مکتوب تهیه و تنظیم شده است.

 

آماری از میزان صید انواع آبزیان به تفکیک استان های ساحلی شمال و جنوب کشور بفرمایید:

میزان صید آبزیان سال 1400 در کل کشور 702.000 تن بوده، که از این آمار 29.864 تن مربوط به آب های دریای خزر و 672.596 تن آن برای آب های خلیج فارس و دریای عمان می باشد.

آمار صید آبزیان به تفکیک 7 استان ساحلی نیز به شرح ذیل می باشد.(آمار ارائه شده به تفکیک استانی برای صید، به تن می باشد)

 

 

درباره وضعیت ذخایر آبزیان در خلیج فارس و تمهیداتی که برای تقویت این مهم در دست اقدام می باشد را بفرمایید:
بخشی از ذخایر آبزیان خلیج فارس به دلیل صید غیر مجاز و افزایش فعالیت های صیادی غیر قانونی با فشار بهره‌برداری مازاد صید مواجه است، که نیازمند توجه و به کارگیری اقدامات حفظ و بهسازی منابع می‌باشد؛ از جمله رویکردهای اساسی مورد توجه، برنامه ریزی برای احیاء و بازسازی ذخایر از جمله توسعه زیستگاه های مصنوعی، حفظ نوزادگاه ها، مناطق تخم ریزی، تولید مثل آبزیان اقتصادی و در معرض خطر است؛ تا شرایط مناسب‌تری برای زیست آبزیان فراهم آید. یکی از اقدامات اساسی دیگر در این خصوص اجرای طرح دریابست یعنی ممنوعیت همزمان صید برای تمام شناور ها در استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان قبل از آغاز فصل صید میگو طی سال جاری بوده است.

 

میزان سهمیه ایران از فانوس ماهیان چقدر می باشد:
از ابتدای آذر سال ۱۳۹۹ فعالیت صید فانوس ماهیان تاکنون متوقف شده است. و در حال حاضر بهره برداری از ذخایر مذکور انجام نمی‌شود، اما بر اساس نتایج مطالعات و یافته های تحقیقاتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مقدار حجم توده زنده فانوس ماهیان در صیدگاه های تحت پوشش ایران معادل ۲/۳ میلیون تن اعلام شده است، که میزان مجاز برداشت سالانه آن ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تن می باشد، و با رویکرد احتیاطی هدف گذاری ۱۰۰ هزار تن برداشت سالانه از ذخایر فانوس ماهیان در سال اول تعیین شده است.

 

آیا صید ترال در آب های حاکمیتی ایران صورت می‌گیرد و پیوست های محیط زیستی آن در نظر گرفته می شود:
در شرایط حاضر استفاده از روش صید ترال برای بهره برداری از ذخایر میگو در صیدگاه های خلیج فارس طی دوره های زمانی فصل صید هر استان به مدت یک ماه تا ۴۵ روز انجام می شود، با توجه به اینکه بهترین شیوه برداشت از ذخایر میگو به دلیل ویژگی های بیولوژیک رفتار آبزی استفاده از روش صید ترال می باشد، با در نظر داشتن مدیریت صید و ملاحضات زیست محیطی انجام می شود، اما بخشی از شناورهای صیادی فاقد تقویت و غیرمجاز در طول سال از روش صید غیر استاندارد ترال استفاده می کنند، که به عنوان آسیب جدی برای ذخایر آبزی سیستم دریا محسوب می شود.

 

امروزه در دنیا برای عملکرد بهتر، از تکنولوژی و فناوری های روز استفاده می شود، آیا در این راستا سازمان شیلات اقدامی داشته است:
یکی از اقدامات اساسی مورد نظر موضوع ردیابی گله های تون ماهیان با استفاده از اطلاعات ماهواره ای مربوط به شناسایی موقعیت های پر تراکم تن ماهیان است، که به صورت دسته جمعی حرکت می کنند و از طریق بررسی یک سری علائم محیطی در دریا مانند میزان کلروفیل، رنگ آب و سایر فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی می‌توان، محل های تجمع تن ماهی آن را تشخیص داد، و برای صید بهتر صیادان مورد استفاده قرار داد؛ پروژه مذکور با یکی از شرکت‌های دانش بنیان در قالب قرارداد همکاری تدوین و در دست پیگیری می‌باشد. همچنین استفاده از یک سری ابزار پیشرفته صیادی، اطلاعات مدل های ارزیابی ذخایر و پیش بینی صید در کنار تجهیزات کمک ناوبری منجر به صید موفق‌تر صیادان خواهد شد.

 

 

 

درباره اخبار شیلات بیشتر بخوانید:

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

آخرین اخبار
نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟