۱۴۰۳/۰۴/۰۹
اخبار فراساحل؛

احداث واحد نیتروژن برای سکو های دریایی

مدیر تولید و عملیات شرکت و نفت و گاز پارس از احداث واحد تأمین نیتروژن در 2 سال آینده برای بخشی از سکوهای دریایی پارس جنوبی خبر داد.
احداث واحد نیتروژن برای سکو های دریایی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، علیرضا ریخته‌گر دزفولی در گفت‌وگو با شانا با اشاره به اینکه نیتروژن در بخش‌های مختلف صنعت نفت کاربردهای فراوانی دارد، افزود: یکی از موارد استفاده از نیتروژن برای خنثی‌سازی خطوط لوله‌ای است که به مواد هیدروکربوری آغشته شده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که بخواهیم خطوط لوله را از این مواد پاک و خط را برای تعمیرات آماده کنیم، از نیتروژن استفاده می‌شود.

مدیر تولید و عملیات شرکت و نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه پیش از این از واحد تولید نیتروژن سکوی فاز یک پارس جنوبی برای تأمین نیتروژن مورد نیاز خود استفاده می‌کردیم، گفت: در این واحد سیلندرهای مورد نیاز نیتروژن برای استفاده در سایر سکوها نیز پر و ارسال می‌شد.

ریخته‌گر دزفولی تصریح کرد: به مروز زمان با توسعه پارس جنوبی و افزایش تعداد سکوها، این واحد دیگر امکان پاسخ‌گویی به نیاز نیتروژن منطقه را نداشت. از سوی دیگر، ازآنجاکه از واحد تولید نیتروژن سکوی فاز یک با تمام ظرفیت استفاده می‌کردیم، دفعات خرابی این واحد افزایش یافته بود.

وی تأکید کرد: بر این اساس، تصمیم مقطعی گرفته شد تا سیلندرهای نیتروژن را افزون بر واحد تولید نیتروژن سکوی فاز یک، از بیرون از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تأمین کنیم و این سیلندرها را برای پرکردن به خارج از منطقه بفرستیم.

مدیر تولید و عملیات شرکت و نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه این رویه ادامه داشت، افزود: به مرور زمان مشکلات گمرکی برای جابه‌جایی سیلندرها از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به بیرون از آن ایجاد شد، همچنین مسافت طی‌شده برای پرکردن سیلندرها به بوشهر و گناوه نیز هزینه‌های زیادی به شرکت تحمیل می‌کرد.

ریخته‌گر دزفولی با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم که یک واحد تولید نیتروژن در مجموعه ایجاد کنیم، ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد با توجه به هزینه‌هایی که برای تأمین نیتروژنِ موردنیاز می‌شود، بازگشت سرمایه ساخت یک واحد نیتروژن یک‌ساله خواهد بود. 

وی گفت: با امکان‌سنجی و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، مناقصه ساخت واحد تولید نیتروژن برگزار شد و شرکت هوایار به‌عنوان برنده مناقصه، ساخت واحد نیتروژن را آغاز کرد.

مدیر تولید و عملیات شرکت و نفت و گاز پارس تأکید کرد: پروسه ساخت در مدت دو سال انجام شد و این واحد اکنون در مکان موردنظر نصب و عملیاتی شده و در اختیار مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفته است.

ریخته‌گر دزفولی افزود: این واحد تأمین نیتروژن بخشی از سکوهای دریایی را افزون بر واحد تولیدنیتروژن فاز یک به‌ عهده دارد و پشتیبان آن است.

وی مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای احداث واحد تولید نیتروژن را ۱۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: ظرفیت این واحد ۱۱۰ نرمال مترمکعب در ساعت است و فشار عملیاتی برای پرکردن سیلندرها ۲۰۰ بار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟