۱۴۰۳/۰۶/۲۹
مصاحبه اختصاصی با دکتر ضیائی موسس و مدیر آکادمی دریایی سیراف

آکادمی دریایی سیراف در مسیر پیشرفت

موسس و مدیر آکادمی دریایی سیراف آقای دکتر حسن ضیائی : به زودی خبر خوبی را درباره اولین توافق آکادمی سیراف با یکی از مراکز آکادمی بین المللی دریایی منطقه اطلاع رسانی خواهیم کرد/ ما به هیچ عنوان نمی خواهیم از عرف فعالیت های آموزشی داخل کشور پیروی کنیم/باید مزیت های رقابتی را برای جذب دانشجو در منطقه ایجاد کنیم /معتقدم وظیفه دانشگاه ایجاد فضای علمی است و مهارت ها باید از طریق بیزینس اسکول ها و مراکز مهارتی به دانشجویان منتقل شود
آکادمی دریایی سیراف در مسیر پیشرفت

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا ، مدیر و موسس آکادمی دریایی سیراف آقای دکتر حسن ضیائی روز یکشنبه مورخ هفدهم مهرماه 1401 در گفت و گو با خبرنگار گفتمان دریا به پرسش هایی درباره وضعیت آکادمی های دریایی در ایران ، نحوه تاسیس آکادمی دریایی سیراف و رویکرد بین المللی آن و ارزیابی کشور های همسایه ایران در حوزه آموزش دریایی  پرداختند.

پرسش : شرحی از وضعیت آکادمی های دریایی در ایران بفرمایید؟

دکتر ضیائی : فلسفه به وجود آمدن آکادمی سیراف تکمیل کردن نیازهای مهارتی صنعت دریایی ایران بوده است. ما در کشور چندین دانشگاه معتبر در حوزه های علمی داریم که هر کدام به نحوی رسالت خود را انجام می دهند. ما در حوزه کنوانسیون STCW ، نزدیک به ۴۰ مجموعه داریم که زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی هستند و نیازهای مهارتی کنوانسیون را برای پرسنل مشغول در شناورها تامین می کنند. اما در حوزه مدیریت صنایع دریایی و صنعت دریانوردی عملاً هیچ مرکز آموزشی نه در ایران، بلکه در منطقه هم نداشتیم.

علت فقدان مجموعه ای با این کارکرد، سطح بالای آموزشی و مهارتی و ساختاری این مرکز بود. به همین دلیل این مراکز آموزشی را منحصراً در برخی کشورهای پیشرفته دریایی در اروپا ، آمریکای شمالی ، هند و جنوب شرقی آسیای می بینیم.

مجموعه هایی مانند : لوید آکادمی ، هامبورگ بیزینس اسکول ، کاردیف ، کوپنهاگ بیزنس اسکول در اروپا ، سینگاپور اسکول در جنوب شرقی آسیا و برخی بیزینس اسکول ها در آمریکای شمالی.

در کشور ، این مجموعه ها بر اساس یک تحلیل و یک تحقیق به دست آمد و وضعیت کشتی سازی ها ، دانشگاه ها و تعداد فارغ التحصیلان بررسی شد و در آخرین همایش، ارگانهای دریایی کشور در سال ۹۹ مورد توجه دولت قرار گرفت که در قطعنامه این همایش ، وجود آکادمی های دریایی یک نیاز واجب برای صنعت دریایی و مدیریت تخصصی صنعت دریایی بیان شد و ما به عنوان یکی از شرکت های بخش خصوصی شروع به کار کردن روی این ساختار و استاندارد کردیم.

این آکادمی در واقع تکمیل کننده نیازهای مهارتی صنعت دریایی و دریانوردی کشور و حتی منطقه خاورمیانه می باشد. ما به عنوان یک مرکز آموزش آزاد و فنی حرفه ای در حوزه مدیریت صنعت دریایی در ایران مشغول فعالیت هستیم و اغلب کرسی های آموزشی را که برگزار می کنیم می تواند کد ریجستری بگیرد و گواهینامه هایی که در پایان دوره ها اعطا می شود در ۱۲۰ کشور دنیا معتبر است.

 

پرسش : درباره تاسیس آکادمی سیراف توضیحی بفرمایید:

دکتر ضیائی : سال ۹۹ وقتی این نیاز را در صنعت شناسایی کردیم نزدیک به یک سال و نیم بر اساس بنچمارک بیش از ۱۰ آکادمی بین المللی دریایی و بیش از ده آکادمی معتبر بین المللی که الزاما هم در صنعت دریایی نبودند شروع به طراحی ساختار کردیم ،چرا که ما فکر می کنیم به عنوان کشوری که میخواهد در این حوزه فعالیت کند ،باید از تجربیات صحیح آکادمی های بین المللی استفاده کنیم.

مرحله بعد ، از استانداردهای مراکز آموزشی بین المللی هم تبعیت کردیم و سیستم آموزشی خودمان را بر اساس ایزو (۲۱۰۰۱_ سال 2018) که آخرین ورژن مراتب استانداردهای تضمین کیفیت مراکز آموزشی بین المللی بود همراه کردیم.

در اواخر سال ۹۹ اولین دوره آموزش مدیریت دریایی در ایران در بالاترین سطح برای ۱۶ مدیر ارشد کشور که همگی این عزیزان فارغ التحصیل شدند برگزار گردید. علیرغم اینکه این دوره بسیار سختگیرانه بود پایان نامه این عزیزان مبنای برخی از فعالیت ها در حوزه دریایی کشور قرار گرفت. حضور مدیران ارشد کشور به ما قوت قلب داد ،کاری که مشغول انجام آن بودیم به درستی برنامه ریزی شده به این دلیل که اکثر این دوستان قبلاً در مراکز بین المللی مشابه خارجی هم آموزش دیده بودند و ما با این مراکز مقایسه می شدیم در نظرسنجی پایان دوره موفقیت نسبی در اجرای این دوره را برای ما به همراه داشت. امروز در ادامه آن مسیر و بهبود مستمری که در بحث آکادمی ایجاد کردیم در حال برگزاری سومین دوره مدیریت دریایی هستیم. برای مثال در دوره DBA3  ما 24 استاد در قالب ۳۴ بخش آموزشی داشتیم.

بنده معتقدم وظیفه دانشگاه ایجاد فضای علمی است و مهارت ها باید از طریق بیزینس اسکول ها و مراکز مهارتی به دانشجویان منتقل شود. ما در دوره اول DBA و سپس DBA2 و DBA3 آکادمی را با دانشگاه علامه طباطبایی کار کردیم و دوره EMBA شیپینگ را که اولین بار در کشور انجام شد با همکاری دانشگاه آزاد تهران غرب برگزار کردیم.

هدف یک آکادمی و مرکز مهارتی این است که فعالانش مورد تایید برای کار در صنعت باشند. به عنوان اولین رسالت سعی کردیم صنعت را در کنار خود بیاوریم با انعقاد تفاهم نامه ها با مراکز بزرگ صنعتی مانند: موسسات رده بندی ایرانیان و آسیا، شورای عالی صنایع دریایی کشور و صندوق توسعه صنایع دریایی موفق به جلب اعتماد در این حوزه شدیم. امروز افتخار داریم که مجموعه بزرگی مانند شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) به ما اعتماد کرده و در کنار هم اتفاقات خوبی را در افزایش مهارت های مدیران این صنعت رقم زده ایم.

نکته اساسی که درباره فعالیت آکادمی وجود داشت، مسئله محتوای دروس و اساتیدی که توانایی ارائه این سرفصل ها را داشته باشند بود. ما در آکادمی از طریق واحد تحقیق و توسعه که شاید نقطه تمایز ما با سایر مراکز آموزشی داخل ایران باشد، تمرکز بر تولید محتوا داریم. این تولید محتوا ابتدا بر اساس نیاز های بین المللی و معیارهای دوره های مشابه در خارج ایران بود و سپس این محتوا را با نیازهای کشور همگون و بومی سازی کردیم و در این مسیر سعی شد بر روی آموزش اساتیدی که می توانستند به صنعت دریایی ایران کمک کند سرمایه گذاری کنیم. علاوه بر این در جلسات برنامه ریزی شده و مدون تلاش کردیم از تمام استعداد ها و تجربه ها در حوزه صنعت دریایی با رویکرد تجربی و آکادمیک استفاده کنیم.

در دوره اول آموزش های آکادمی ما ۵ استاد دریایی داشتیم اما امروز بیش از ۱۵ استاد با تجربه در حوزه های مختلف مدیریت صنایع دریایی در کنار خود داریم.

 

پرسش : در رابطه با رویکرد بین المللی آکادمی سیراف توضیح بفرمایید:

دکتر ضیائی :چشم انداز ما فقط معطوف به ایران نیست. صنعت دریایی بین المللی است و استاندارد ها هم باید بین المللی باشد و از ابتدای کار در برنامه ریزی که برای آکادمی ترسیم کردیم حضور بین المللی در منطقه مد نظر بوده است. اقدام ارزنده ای که انجام شد تقاضای بازرسی توسط سازمان بنادر و دریانوردی ایران بود که در این روند بسیار مشکل بعد از ۶ ماه موفق به پاس کردن نیازهای مشخص شده از سوی سازمان بنادر شدیم و برای اولین بار طی نامه ای آکادمی سیراف را به‌عنوان یک آکادمی دریایی به سازمان جهانی دریانوردی معرفی کردند و این یک موفقیت بزرگ برای صنعت دریایی کشور بود.

نکته دیگر اینکه ما فکر می کنیم باید مزیت های رقابتی را برای جذب دانشجو در منطقه ایجاد کنیم و امروز فضاهای همکاری را با کشورهای آذربایجان ، ترکیه ، عمان میسر کردیم. ما با دانشگاه ها و آکادمی های بین المللی کار می‌کنیم و این امکان را داریم که در حوزه های مختلف آموزش دریایی مکمل هم باشیم. به تازگی سفرهایی به این سه کشور داشتیم و به زودی خبر های بسیار مثبتی از نتایج این سفرها منتشر می شود.

مسئله دیگری که برای آکادمی سیراف قابل توجه بوده برگزاری دوره ها به زبان انگلیسی است. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ کرسی را آماده سازی کردیم که اساتید ایرانی به زبان انگلیسی برگزار می کنند و ما خیلی امیدواریم موفق به جذب دانشجویان در منطقه شویم. البته در سال ۱۴۰۰ نیز دوره ای را مشترکا موسسه رده بندی PRS لهستان که یکی از اعضا آیاکس است ، با حضور دو دانشجو از خارج ایران و به زبان انگلیسی برگزار کردیم.

بنده امیدوارم از دیدگاه فنی و تخصصی آکادمی هم در سطحی باشد که مخاطبان و متقاضیان بتوانند نیازهای واقعی بین المللی را در آن کسب کنند.

 

پرسش : چقدر آکادمی سیراف را به استانداردهای بین المللی آموزش نزدیک می‌بینید:

دکتر ضیائی : با جدیت به شما میگویم ما به هیچ عنوان نمی خواهیم از عرف فعالیت های آموزشی داخل کشور پیروی کنیم. ما صنعت دریایی را صنعتی می دانیم که مهارت هایش مستقیماً در صنعت کاربرد دارد و آموزش را بر اساس یادگیری تعریف می کنیم نه صرفاً آموزش دادن.

استانداردهای بین المللی دریایی به ما کمک کرده که با پایبندی به آن ها در این مسیر قرار بگیریم. آکادمی سیراف با ساختار استانداردی که دارد نتایج و خروجی هایش هم موفقیت آمیز بوده ، وجود یک واحد پاسخگو بر اساس استانداردهای تضمین کیفیت بین المللی در حوزه آموزش و وجود یک دپارتمان فعال تخصصی در حوزه دریایی به عنوان واحد تحقیق و توسعه در آکادمی و استفاده و برنامه ریزی بر روی اساتید دریایی و ایجاد شبکه درستی از فعالان با مهارت های استاندارد در کشور مطمئنا به توسعه صنعت دریایی کشور کمک می کند.

 

پرسش : آیا آکادمی سیراف با آکادمی های بین المللی در ارتباط است:

دکتر ضیائی : دو سال و نیم از شکل گیری آکادمی می گذرد. شاید حتی خوشبین ترین افراد هم باور نداشتند آکادمی در این مدت زمان بتواند چهار دوره بلند مدت که هر دوره به مدت ۱۸ ماه طول کشیده را برگزار کند ( ۲ دوره تمام شده است، دوره سوم در حال اتمام و دوره چهارم در حال برگزاری می باشد) ما بیش از ۱۵ کرسی تخصصی ، بیش از ۱۵ وبینار و لایو هایی با موضوع توسعه صنعتی با حضور اساتید برجسته برگزار کردیم.

همانطور که می بینید سرعت رشد آکادمی بسیار خوب بوده ، ارتباط آکادمی با فضای بین المللی هم شروع شده به زودی خبر خوبی را درباره اولین توافق آکادمی سیراف با یکی از مراکز آکادمی بین المللی دریایی منطقه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

من فکر می کنم برای حضور موثر راهی جز توسعه و بهبود نداریم و به عنوان مدیر در کنار تمام اعضای آکادمی بر این اساس تلاش می کنیم.

 

پرسش : کشورهای همسایه ایران را در حوزه آموزش دریایی چگونه ارزیابی می کنید:

دکتر ضیائی : بسیاری از کشورهای اطراف ما عملاً مشغول توسعه شعبه های مراکز آموزش استاندارد اروپایی هستند، اما همه اینا بیشتر در حوزه STCW که مربوط به نیاز اجرایی پرسنلی است که بر روی کشتی مشغول می باشد. در این کشورها و در ایران هم مراکز آموزشی بسیاری زیر نظر سازمان بنادر و دریانوردی می باشند و بر اساس استانداردهایی که IMO تعیین کرده فعالیت می‌کنند.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟