۱۴۰۳/۰۷/۱۴
فایننشال تایمز نوشت؛

یک پنجم گاز LNG روسیه از بنادر اروپایی صادر می شود

علی رغم تلاش‌ها برای اعمال محدودیت علیه مسکو؛ یک پنجم از گاز LNG روسیه که وارد اروپا می‌شود، از طریق بنادر اروپا به دیگر نقاط جهان منتقل می شود.
یک پنجم گاز LNG روسیه از بنادر اروپایی صادر می شود

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، فایننشال تایمز نوشت: هرچند که قراردادهای به اصطلاح انتقال LNG روسیه در انگلیس و هلند ممنوع شده است، اما داده‌های سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که محموله‌های مجاز گاز روسیه قبل از صادرات به دیگر خریداران این محصول در قاره های دیگر، به طور معمول با تانکرهای بلژیک، فرانسه و اسپانیا منتقل می‌شوند.

به نوشته این رسانه، انگلیس و هلند «انتقال» گاز طبیعی مایع را که برای ناوگان قطب شمال مسکو حیاتی است، منع کرده اند. انتقال با کشتی برای روسیه که تلاش می‌کند ناوگان قطب شمال خود به بهترین شکل استفاده کند، بسیار حائز اهمیت است.

انتقال محموله‌ها به‌طور معمول بین تانکرهای«کلاس یخی» و تانکرهای عادی حمل ال ان جی انجام می‌شود که با انتقال محموله ها به سایر بنادر تانکرهای کلاس یخی را برای بازگشت به شمال آزاد می‌کند. روسیه از این تانکرها برای حرکت در مسیر جزیره یامال و شمال و غرب اروپا استفاده می کند.

فایننشال تایمز نوشت: بنادری در بلژیک، اسپانیا و فرانسه هنوز هم حجم هنگفتی از ال ان جی شرکت یامال درمنطقه سیبری را دریافت می کنند که بزرگترین سهام داران آن، شرکت نفت و گاز نواتک روسیه، شرکت ملی نفت چین و شرکت انرژی توتال فرانسه است.

داده های موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی نشان می‌دهدکه بین ژانویه تا سپتامبر (دی-شهریور) سال جاری میلادی، از بین ۱۷.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع روسیه که در اتحادیه اروپا به جریان در آمده است، ۲۱ درصد با کشتی به مقصد کشورهای غیراروپایی مانند چین، ژاپن و بنگلادش ارسال شده است.

بندرزیبروگ در بلژیک و بندر «مور د برتانی» (Montoir-de-Bretagne) در فرانسه در بین همه بنادر اتحادیه اروپا، بیشترین گاز طبیعی مایع روسیه را در سال ۲۰۲۳ دریافت کردند.

برخلاف نفت و زغال سنگ، گاز روسیه تحت تحریم اتحادیه اروپا نیست اما کمیسیون اروپا وعده داده تعدادی از کشورهای عضو به دنبال جایگزینی برای رهایی از سوخت فسیلی روسیه تا سال ۲۰۰۷ هستند.

اتحادیه اروپا تا پیش از این، ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد می کرد که حدود ۴۰ درصد از کل عرضه این کشور را تشکیل می داد . برای جایگزینی این گاز، این بلوک واردات ال ان جی خود را از کشورهایی مانند آمریکا، نروژ و قطر به شدت افزایش داده است. اما اتحادیه اروپا همچنین قرار است امسال حجم بی سابقه ای از سوخت فوق سرد را از روسیه وارد کند.

سیاستمداران اتحادیه اروپا در دفاع از خود به دلیل تداوم واردات از روسیه، به قراردادهای طولانی مدت که قبل از جنگ اوکراین مورد توافق قرار گرفته اند اشاره می کنند. این قراردادها به دوران قبل از جنگ اوکراین مربوط می شود و اگر نقض شوند شرکت های اروپایی باید به روسیه غرامت بپردازند. برای مثال شرکت گاز طبیعی بلژیک موسوم به فلوکسیس یک قرارداد ۲۰ ساله با شرکت یامال دارد که درسال ۲۰۳۹ منقضی می شود.

مقامات شرکت فلوکسیس می گویند چون گاز روسیه تحت تحریم نیست، «بنابراین نمی توان به طور قانونی هیچ مشتری را از دسترسی به پایانه ال انی جی خود منع کرد».

وزارت انرژی فرانسه اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای جلوگیری از انتقال گاز ال ان جی روسیه در بنادر فرانسه ندارد. این سخنگو در عین حال مدعی شد: فرانسه و اروپا با تنوع بخشیدن به منابع عرضه خود، میزان مصرف گاز روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

فایننشال تایمز نوشت سیاستگذاران اروپایی قرار است در ماه دسامبر با قوانینی موافقت کنند که به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه می دهد از دسترسی شرکت های روسیه و بلاروس به زیرساخت های گاز اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

ترجمه: ایرنا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟