۱۴۰۳/۰۲/۲۹

گزارش عملکرد 2 ساله مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در گزارش 2 ساله خود از تعمیر 160 فروند کشتی در اندازه های مختلف و تعمیرات و غیرکاربری 13 فروند شناور نظامی خبر داد.
گزارش عملکرد 2 ساله مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، روابط عمومی مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در گزارشی به نقل از مدیرعامل این شرکت به تشریح عملکرد ۲ ساله خود اینگونه پرداخت: ایزوایکو با پذیرش و تعمیر بیش از ۱۶۰ فروند شناور در اندازه‌های بزرگ، کوچک و متوسط از آذرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بالاترین رکورد تعمیرات را کسب کرده که تعدادی از این پروژه‌ها به علت تبدیل از پروژه‌های تجاری و همچنین حجم بالای تعمیرات و تغییر کاربری طبق برنامه اجرایی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشترک بوده است.

سلمان ضربی بیان کرد: تولید ساخت و تعمیر شناور از آذرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به میزان ۶۸ هزار و ۷۵۳ تُن بوده که رشد بالایی نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع ایزوایکو افزایش قابل توجه درآمد تعمیرات، تغییرکاربری و نوسازی ۱۳ فروند از شناورهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در این مدت در کارنامه دارد، افزود: با این میزان ۹۴ درصد برنامه سال ۱۴۰۲ این شرکت تاکنون محقق شده است.

مدیرعامل کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ابراز کرد: همچنین طی این مدت تعمیرات بیش از ۱۰ فروند شناورهای(VLCC)، «افراماکس» و «سوئز ماکس» متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده است.

اعتماد خارجی‌ها به توانمندی متخصصان ایزوایکو

این مسوول با اشاره به اعتماد خارجی‌ها به توانمندی متخصصان مجتمع ایزوایکو اظهار کرد: این مجمتع، پشتیبان سه بخش بسیار پراهمیت کشور شامل خطوط کشتیرانی بزرگ کشور همچون شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی و سازه‌های آفشور یا فراساحل مانند دکل‍های حفاری بوده که تا به امروز ثابت کرده، پشتیبانی مطمئن و قدرتمند برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور است.

وی گفت: این توانمندی نمود عینی خودکفایی، خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی در صنعت کشتی‌سازی و صنایع فراساحلی است و از سویی دیگر این مجتمع نقش مهم و تعیین کننده در توسعه اقتصاد دریامحور برعهده دارد اما ایزوایکو فقط در ساخت و تعمیر کشتی های متوسط و پهن پیکر سرآمد نیست، بلکه نقش این مجتمع عظیم صنعت دریایی در خودکفایی حوزه صنایع فراساحل نیز پر اهمیت و شاید بی بدیل است.

ضربی گفت: گروه نفت و گاز این مجموعه نیز در ۲۰ سال گذشته عملکرد بسیار موفقی داشته و با بهبود و تقویت نیروی انسانی، بخش مدیریت، مهندسی، کنترل کیفیت و تمامی بخش‌های مورد نیاز، جایگاه خود را دارد و بسیاری از پروژه‌های بزرگ با نام ایزوایکو پیوند خورده است.

وی تصریح کرد: نام ایزوایکو در صنعت دریایی جهان پرآوازه شده که خارجی‌ها نیز به توانمندی متخصصان این مجتمع اعتماد دارند به طوری که اسفندماه ۱۴۰۱ در جریان اجلاس بین المللی همکاری‌های علمی اقتصادی ایران و کشورهای غرب آفریقا، تفاهم‌نامه ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری میان ایزوایکو و حوزه حمل ونقل کشور ساحل عاج امضا شد؛ برگ زرین دیگری که در کارنامه درخشان این مجتمع رقم خورد، در دوران تحریم،به خوبی توانست آن را خنثی کند.

تعیین تکلیف ۱۰ پروژه ناتمام در مجتمع صنایع فراساحل ایران

ضربی همچنین به تعیین تکلیف بیش از ۱۰ پروژه ناتمام سنواتی در مجتمع کشتی سازی ایزوایکو اشاره کرد که این پروژه‌ها شامل شناورهای بارج جمع آوری آلودگی نفتی شماره پنج، شناور پشتیبان صیادی ۱۲۲، شناور مسافربری تفریحی گنجر، شناور لندینگ کرافت کاتاماران نظامی گنجوی ۶، شناور بارج پنج هزار تُنی فرشته، اکومودیشن بارج ۱۳۳، یدک کشASD۱۲۳ و سه فروند شناورهای چندمنظوره است.

وی یادآورشد: پایان ساخت و تحویل شناورهای نوسازی بارج جمع‌آوری آلودگی نفتی شماره پنج، شناور پشتیبان صیادی ۱۲۲ ، شناور چندمنظوره امیدان هفت و امیدان ۹ و بارج پنج هزار تُنی فرشته از دیگر پروژه‌های ناتمام است.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو اظهار کرد: همچنین بروزآوری قرارداد میدان نفتی فروزان و شروع و فعال‌سازی مجدد پروژه با تعدیل مناسب و رعایت صرف و صلاح شرکت، برنده مناقصه پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی و شروع پروژه در فاز مهندسی، پرداخت و تسویه حساب بزرگترین بدهی بانکی ایزوایکو به مبلغ ۹/۴۴ میلیون دلار به بانک ملت، پرداخت و تسویه حساب بیش از ۳۰ پرونده معوق مالیاتی با اخذ بخشودگی برای سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹، تعیین تکلیف و پرداخت بیمه‌های معوق و همچنین حسابرسی بیمه‌ای سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حل و فصل دعاوی حقوقی که در مجموع منجر به حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به نفع شرکت از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است.

ضربی اضافه کرد: مجتمع ایزوایکو اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در راستای افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کارکنان از شهریورماه سال‌جاری، تشکیل تعاونی مسکن و اخذ زمین رایگان برای ساخت یک‍هزار واحد مسکونی به منظور افزایش رضایت‍مندی کارکنان، فعال‌سازی شهرک تخصصی صنایع دریایی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‍‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس به منظور ایجاد صنایع و کارگاه‌های مرتبط با صنعت کشتی‌سازی و صنایع دریایی از جمله شروع احداث کارخانه فولاد آلیاژی برای تامین فولاد دریایی به مبلغ ۲۸۰ میلیون دلار در کارنامه دارد.

تعمیر ناو بندر مکران به دستور رهبری آخرین دستاورد ایزوایکو در صنعت دفاعی کشور

ضربی، پشتیبانی از صنعت دفاعی کشور را از توانمندی‌ها و رسالت‌های مجموعه ایزوایکو عنوان کرد و یادآورشد: آخرین دستاوردی که تاکنون محقق شده، تعمیر ناو بندر مکران (به دستور رهبری) بوده که در واقع یک جزیره متحرک ۱۲۱هزار تنی است و وظیفه پشتیبانی از ناوگروه‌های رزمی نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی و دوردست به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ را برعهده دارد.

وی ادامه داد: بروزآوری قرارداد میدان نفتی فروزان و اخذ پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام، تحویل شناورهای نوسازی بارج جمع‌آوری آلودگی‌های نفتی، شناور پشتیبان صیادی، شناور چندمنظوره امیدان هفت و بارج پنج هزار تنی فرشته، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در راستای افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشتی کارکنان، پیگیری برای دریافت زمین برای ساخت واحدهای مسکونی، فعال‌سازی شهرک تخصصی صنایع دریایی به منظور ایجاد صنایع و کارگاه‌های قطعه سازی مرتبط با صنعت کشتی سازی مانند شرکت فولاد صنایع دریایی، جذب سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس از جمله احداث کارخانه فولاد آلیاژی برای تامین فولاد دریایی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های عالی آموزشی برای مدیران و کارکنان شرکت، ساماندهی پروژه‌های تعمیراتی و ایجاد ساختار و نظم در پذیرش شناورها و کاهش زمان تعمیرات شناورها و افزایش قابل توجه فروش شرکت و افزایش درآمد تعمیراتی ایزوایکو نسبت به سال گذشته تنها بخشی از کارنامه درخشان این مجتمع در ۲ ساله فعالیت دولت سیزدهم است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در ادامه به عملکرد مالی این شرکت اشاره کرد و گفت: پرداخت دیون بانک تجارت و بانک ملت، پرداخت به‌موقع حقوق، پرداخت سنوات، پرداخت مطالبات گذشته پیمانکاران و کاهش ۴۰ درصدی مطالبات آن‌ها، تسویه حساب بدهی پیمانکاران جاری، پرداخت بدهی بانک تجارت، پرداخت بدهی مالیاتی، پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت بدهی بابت حسابرسی، پرداخت بدهی بابت سخت و زیان آور کارکنان و پرداخت حق سنوات کارکنان بازنشسته از عملرد مالی این مجتمع بوده که این حرکت مدیریت رضایت پیمانکاران و کارکنان را به دنبال داشته است.

وی یادآورشد: برگزاری مجمع شرکت در تاریخ قانونی نشانگر انضباط مالی شرکت بزرگی چون ایزوایکو است که توسط حسابرسان حرفه ای سازمان حسابرسی انجام گرفت و این امر خود گواهی و تایید همه اتفاقات مثبت شرکت در این مدت است.

ایزوایکو رقیب جدی صنایع دریایی جهان

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ابراز کرد: این مجتمع به‌عنوان بزرگترین سازنده و تعمیر کننده انواع شناورها و سازه‌های دریایی کشور همچنان در منطقه بی‌رقیب است

ضربی ادامه داد: این مجتمع با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد و در دوره جدید مدیریتی حرکتی را آغاز کرده است که به باور کارشناسان و متخصصان صنعت دریایی، رقیب جدی برای صنایع دریایی جهان خواهد بود.

وی تصریح کرد: بازدید مستمر نمایندگان مجلس، سفرای ایرانی کشورهای مختلف، مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری، وزرای دولت و سرمایه‌گذاران خارجی از این مجتمع طی یک‌سال اخیر و اذعان بازدیدکنندگان به توانمندی و ظرفیت بالای ایزوایکو، وظیفه تصمیم‌گیران به حمایت‌های بیشتر از این غول کشتی‌سازی منطقه را دوچندان می‌کند.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو اظهار کرد: این شرکت در دوره مدیریت جدید، توانسته با برنامه‌ریزی مناسب و در سال ۱۴۰۱ نسبت به تسویه حساب مالیاتی معوق ۱۰ سال گذشته، حل و فصل بدهی سنواتی تامین اجتماعی و پرداخت دیون بانکی ریالی و ارزی و همچنین تعیین تکلیف پرونده٬های معوق حقوقی اقدام کند، کاری بزرگ که سابقه نداشته است.

وی گفت: نگاهی به عملکرد این مجتمع ما را با واقعیتی روبرو می‌کند که تولید شرکت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۳ درصدی به ۳۵ هزار و ۸۳ تُن رسید که نسبت به سال‌های گذشته بالاترین رکورد تولید ثبت شد.

شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) درسال ۱۳۵۲ به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟