۱۴۰۳/۰۴/۱۷

گرامیداشت روز ملی خلیج فارس + تصاویر

به مناسبت روز ملی خلیج فارس گزارشی از دستاورد های مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس به همراه گالری تصاویر دیدنی این سرمایه ملی منتشر می کنیم.
گرامیداشت روز ملی خلیج فارس + تصاویر

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، مریم قائمی به مناسبت روز ملی خلیج فارس در گفت‌وگو با ایرنا درمورد فعالیت‌های این مرکز اظهار داشت: سازمان ملل متحد سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ را دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار را با هدف تحقق اهدافی؛ چون دریای پاک و سالم، جامعه آگاه در مورد دریا، دریای امن در برابر مخاطرات دریایی، امکان دسترسی آزاد به داده‌های اقیانوسی و دریایی، توانمندی پیش‌بینی مخاطرات دریایی نامگذاری کرده است. کشورهای مختلف وظیفه دارند در راستای این اهداف فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و پژوهشی را انجام دهند، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی هم عهده‌دار تحقیقات دریایی در کشور است در این راستا حرکت کرده است.

وی در ادامه به تشریح دو برنامه کلان پژوهشگاه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: یک برنامه پژوهشگاه در این حوزه پایش اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس و دریای عمان و آب‌های فراساحلی است. این طرح را پژوهشگاه از سال ۱۳۹۶ با کمک بزرگ‌ترین کشتی تحقیقاتی (اقیانوس‌پیما کاوشگر) کشور آغاز کرده است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس (بوشهر) برنامه کلان دیگر را پیمایش آب‌های ساحلی دریاهای پیرامون ایران؛ یعنی خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر عنوان کرد و یادآور شد: اعضای هیات‌علمی این پژوهشگاه که شامل ۱۵ نفر هستند بر این دو برنامه متمرکز هستند و طرح‌های تحقیقاتی خود را با توجه به این دو برنامه کلان تعریف کرده و پیگیری و با استفاده از داده‌های به دست آمده از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ در گشت‌های دریایی تحقیقات خود را منتشر می‌کنند.

داده‌های جامع در مورد خلیج فارس

داده‌های جامعی در مورد خلیج‌فارس و دریای عمان تا سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۴) نداشتیم اما اکنون از دهانه اروند رود با کمک این کشتی تا خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و تا مرز ایران نمونه‌برداری می‌کند. گردآوری این داده‌ها و در ادامه انتشار مقالات تحقیقی بر مبنای آنها به حفظ نام و میراث خلیج‌فارس کمک می کند این داده ها در پایگاهی به نام داده‌های اقیانوسی در پایگاه پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و نشریات معتبر علمی مختلفی انجام می‌شود، بنابراین با انتشار داده‌های علمی به حفظ نام و جایگاه خلیج‌فارس کمک می‌کنیم

وی افزود: همچنین تا یک ماه آینده اطلسی از نقشه‌های اقیانوس‌شناسی خلیج فارس منتشر می کنیم که اطلاعات کاملی از وضعیت خلیج فارس، آلودگی‌های نفتی، فلزات سنگین و مواد معدنی، مواد مغذی، اطلاعات رسوب‌شناسی و همه خصوصیات آن به زبان های فارسی و انگلیسی را در بر دارد.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس همچنین درمورد اقدامات بعدی این پژوهشگاه اظهار داشت: زیستگاه‌هایی در اعماق خلیج‌فارس وجود دارد که هنوز شناخته شده نیست، قصد داریم با کمک سازمان محیط زیست روی این زیستگاه‌ها کار کنیم و ممکن است این زیستگاه‌ها منطقه حفاظت‌ شده اعلام شوند.

قائمی ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت جنگل‌های حرا برخی سازمان‌ها در حال کاشت درخت‌های مشابه این نوع جنگل در مناطق ساحلی هستند، اما این امر مدیریت یکپارچه‌ای نداشته است. در حال مطالعه و بررسی این موضوع هستیم که در کدام مناطق باید این درخت‌ها کاشته شود تا مدیریت یکپارچه ای برای توسعه و حفاظت از جنگل‌های حرا داشته باشیم. برای تحقق این امر آمایش سرزمینی مهم است.

دهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است. این نامگذاری با توجه به رویداد تاریخی بیرون راندن پرتغالی‌ها از بندر عباس توسط امام قلی خان، فرزند دلاور الله وردی خان (حاکم ایالت فارس) در دهم جمادی الاخر سال ۱۰۳۱ هجری قمری (۲۹ اوت سال ۱۶۲۲ میلادی)، پس از یک صد و ۱۷ سال تسلط استعماری و نظامی بر منطقه سوق‌الجیشی خلیج فارس است.

انتهای پیام/

سایر تصاویر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟