۱۴۰۳/۰۶/۳۰

فناوری سلول سوختی کربنات مذاب، برای جذب کربن در کشتیرانی

موسسه رده بندی RINA ، اعتبار سلول سوختی کربنات مذاب برای جذب کربن که توسط شرکت بریتانیایی اکو اسپری ( Ecospray) توسعه یافته است را تایید کرد.
فناوری سلول سوختی کربنات مذاب، برای جذب کربن در کشتیرانی

 به گزارش زهرا ذاکری خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، موسسه رده بندی RINA بیانیه ای را منتشر کرده است که در آن کاهش CO2 توسط فناوری سلول سوختی کربنات مذاب ( MCFC) برای جذب کربن در کشتیرانی را تایید میکند.این فناوری که توسط شرکت بریتانیایی اکو اسپری ( Ecospray) ارائه و توسعه یافته است تا کنون به تمام اهداف این کمپانی که در آغاز این پروژه مطرح کرده بود ، رسیده است.
حتی برای رسیدن به پایداری بیشتر ، اکو اسپری تصمیم گرفت تا از bio-LNG برای زیرساخت های توسعه ی این فناوری استفاده کند. این سلول سوختی میتواند از هیدروژن ، متانول، آمونیاک و LNG فسیلی به عنوان سوخت استفاده کند اما توانایی آن در بکارگیری CO2 خنثی و یا منفی به عنوان سوخت ، مزیت اصلی این تکنولوژی بحساب می آید.
بیانیه تایید RINA بعد از دوماه ارزیابی توسط این شرکت و پس از امضا تفاهم نامه  با اکو اسپری در ماه جولای منتشر شد.
موسسه رده بندی ، چرخه زندگی CO2 را ارزیابی کرد و تأیید کرد که یک MCFC  500 کیلوواتی، هنگامی که با کربن منفی ، Super bio-LNG (یک LNG زیستی که CO2 در طول فرآیند تولید جذب می شود) ، تغذیه می شود، همانطور که توسط اکو اسپری محاسبه و بیان شده است ، می تواند انتشار گاز CO2 معادل یک موتور 10 مگاواتی با بازده 20 درصدی را کاهش دهد. این فرآیند اثر استفاده از یک bio-LNG را که در آن CO2 جذب شده است، با قابلیت تولید انرژی با راندمان بالا و کربن منفی سیستم "پیل سوختی MCFC با ویژگی جذب CO2" ترکیب می کند. ویژگی خاص این نوع پیل سوختی به وسیله ترکیب الکتروشیمیایی خاص آن میسر می شود.

 

این محاسبه، تجزیه و تحلیل چرخه عمر کامل CO2 را که از فرآیندهای زیر حاصل می شود، در نظر می گیرد:

• کارکرد موتور کشتی

• تولید Bio-LNG

• پردازش Bio-LNG از طریق یک اصلاح کننده بخار برای به دست آوردن گاز غنی از H2

• واکنش MCFC

• جذب / مایع سازی CO2


این تفاهم نامه همچنین شامل امکان سنجی نصب فناوری MCFC روی کشتی میباشد.
این فناوری یکی از سه فناوری است که به طور رسمی توسط اکو اسپری در ژوئن 2022 راه اندازی شد که با فناوری مبتنی بر استفاده از آمین ها و هیدروکسید کلسیم همراه بود.
فن آوری های مبتنی بر MCFC امکان جذب CO2 را همزمان با تولید انرژی فراهم می کند. به این ترتیب، این فناوری ها در زمینه انتقال انرژی، دقیقاً به دلیل ظرفیت آنها در جذب دی اکسید کربن در گازهای خروجی و تولید انرژی پاک اضافی، استراتژیک در نظر گرفته می شوند.
بدون شک این فناوری یک راه حل پیچیده است، اما همچنین راه حلی است که بهترین نتایج را از نظر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین پایین نگه داشتن هزینه های عملیاتی برای شرکت ها تضمین می کند.

کاربرد ایده‌آل این فناوری‌ها به نوع خاصی از کشتی محدود نمی‌شود: آنها را می‌توان بر روی انواع موتورها (دو زمانه و ۴ زمانه) و با تمام سوخت‌ها، HFO / LNG استفاده کرد. توسعه این فناوری در سال 2020 با همکاری گروهی از مهندسان عمران، شیمی و محیط زیست دانشگاه جنوا با شرکت اکو اسپری در سال 2020 آغاز شد.
پس از تکمیل این مرحله کلیدی در فرآیند اعتبارسنجی، اکو اسپری قصد دارد آزمایش فناوری‌های MCFC را در آزمایشگاه مجهز به موتور، اسکرابر DeSOx و رسوب‌دهنده الکترواستاتیک مرطوب، به مرحله صنعتی‌سازی در سال 2024 رساند و در بازار در سال 2025 عرضه کند.

مدیر واحد تجارت دریایی اکو اسپری ، Filippo Lossani ، میگوید: "شرکت ما به کار بر روی چندین پروژه کربن زدایی حمل و نقل با تمرکز بر دو جنبه اصلی ادامه می‌دهد: فناوری‌های CC  (جذب کربن ) و تولید LNG زیستی. به نظر ما LNG زیستی نقش مهمی در حمل‌ونقل جاده‌ای ایفا می‌کند اما در عین حال نقش فزاینده‌ای در حمل و نقل دریایی نیز خواهد داشت.
ما از نتایج بازرسی موسسه رده بندی RINA بسیار خرسندیم."
معاون اجرایی واحد دریانوردی RINA، Giosuè Vezzuto ، می‌گوید: «نتایج به‌دست‌آمده توسط اکو اسپری نشان می‌دهد که سیستم‌ها و فناوری‌هایی برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای کاهش CO2 درحال توسعه و معرفی به بازار هستند. صنعت راه‌حل‌های قابل انجام و پایدار می‌خواهد: ما خوشحالیم که تأیید کنیم که سیستم MCFC Ecospray ممکن است گزینه‌ای قابل تحقق باشد، زیرا آنچه را که از نظر کاهش انتشار CO2 وعده داده است، ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟