۱۴۰۳/۰۶/۲۹
امنیت دریایی؛

عقب نشینی دوباره ناوگان دریایی روسیه از ترس حملات اوکراین

در نتیجه حملات مداوم اوکراین مسکو مجبور شده بسیاری از کشتی‌های جنگی خود را از کریمه دور کرده و به منطقه کراسنودار منتقل می کند.
عقب نشینی دوباره ناوگان دریایی روسیه از ترس حملات اوکراین

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، گزارش شده است که ناوگان دریای سیاه روسیه یک پایگاه دریایی کلیدی این کشور در بندر نووروسیسک را تخلیه کرده است. این اقدام چند روز پس از هدف قرار گرفتن این شهر توسط هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی انجام می‌شود، و همچنین در شرایطی که به نظر می‌رسد کیف در حال نزدیک شدن به دریافت مجوز ایالات متحده و بریتانیا برای حمله با موشک‌های دوربرد به عمق قلمرو روسیه است.

در نتیجه حملات مداوم اوکراین که کشتی‌هایش روسی را هدف قرار می‌دهند، مسکو مجبور شده بود بسیاری از کشتی‌های جنگی خود را از کریمه دور کرده و به پایگاه نووروسیسک خود در منطقه کراسنودار منتقل کند. این در حالی است که کیف به دنبال معکوس کردن الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 است. شهر بندری کراسنودار یک پایانه لجستیک نظامی کلیدی روسیه است.

به نوشته نیوزویک، اچ آی ساتون، محقق امنیت دریایی و تحلیلگر منبع باز، برای اولین بار در پستی در ایکس این عقب‌نشینی را گزارش کرد.

ساتون با اشتراک‌گذاری تصاویر ماهواره‌ای از منطقه در 14 سپتامبر، نوشت: «در یک واکنش احتمالی به تهدیدات هوایی اوکراین و اخبار احتمالی مبنی بر استفاده از موشک‌های سایه طوفان در خاک روسیه. به نظر می‌رسد کشتی‌های نیروی دریایی روسیه امروز تخلیه نووروسیسک را کامل کرده‌اند.»

گزارش‌ها مبنی بر اینکه اوکراین می‌تواند به زودی مجاز به استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به خاک روسیه شود، هفته گذشته منتشر شد.

کیف مدت‌هاست که از متحدان غربی خود خواسته است تا به آن اجازه دهند با استفاده از تسلیحاتی مانند موشک‌های ATACMS ارسال شده توسط واشنگتن، موشک‌های بالستیک زمین‌پرتاب، و موشک‌های کروز حمله زمینی بریتانیایی سایه طوفان به اهدافی در عمق روسیه حمله کند.

چنین درخواست‌هایی تاکنون به دلیل ترس از تشدید درگیری که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فوریه 2022 آغاز کرد، رد شده است.

مشخص نیست که کشتی‌ها به کجا نقل مکان کرده‌اند.

ام تی اندرسون، تحلیلگر اطلاعات منبع باز (OSINT) گفت به نظر می‌رسد کشتی‌های ناوگان دریای سیاه «ممکن است بیشتر به سمت جنوب رفته و در سواحل گلندژیک پراکنده شده باشند.»

او گفت: «در حالی که به نظر می‌رسد بخش اعظم ناوگان دریای سیاه، نووروسیسک را ترک کرده‌اند، چند کشتی در میان کشتی‌های تجاری پنهان شده و در این بندر باقی مانده‌‌اند.»

او در روز یکشنبه در ایکس نوشت: «تصاویر با وضوح بالای ایرباس این را تأیید می‌کند.»

در ماه آوریل، نیروی دریایی اوکراین گزارش داد که تاکنون یک سوم ناوگان دریای سیاه روسیه از کار افتاده است. در ماه ژوئن، آندری یوسف، سخنگوی اداره کل اطلاعات اوکراین (HUR)، گفت: «شکار نباید متوقف شود.»

پهپادهای دریایی اوکراین در 5 سپتامبر نووروسیسک را هدف قرار دادند. وزارت دفاع روسیه در آن زمان گفت که ارتش این کشور دو پهپاد دریایی را «در قسمت شمال شرقی دریای سیاه» منهدم کرده است.

کانال های تلگرامی روسیه نیز از تیراندازی و انفجار در نووروسیسک خبر دادند و تصاویر ویدئویی از این حمله را به اشتراک گذاشتند.

نووروسیسک در ماه جولای نیز مورد هدف پهپادهای دریایی قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه در آن زمان نیز اعلام کرد که دو پهپاد دریایی که به سمت این شهر حرکت می‌کردند را منهدم کرده‌ است.

ترجمه: اکوایران

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟