۱۴۰۳/۰۴/۱۷
اخبار فراساحل؛

طرحی برای مهار سکوی توربین های بادی فراساحل

Trivane طرحی مفهومی برای مهار سکوهای نیمه مستغرق توربین های بادی دور از ساحل است.
طرحی برای مهار سکوی توربین های بادی فراساحل

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، طرح مفهومی Trivane بر پایه این اصل انجام گرفته که طراحی بهینه برای سکوهای باد دور از ساحل به صورت یک تریماران است که میتواند بسته به شرایط ،باد امواج و جریانات محلی با چرخش حول محور مهارهای گردان (turret) خود را درجهت مناسب قرار دهد.

مدیر عامل Trivane ریچارد مارتین است؛ کسی است که سالها کار طراحی مهارهای گردان (turret) را در London Marine Consultants MC انجام داده .است در ابتدا حالت های مختلفی برای طراحی Trivane در نظر گرفته میشد که شامل یک سازه تک هال همراه با یک کاتاماران نیز بود پس از آن، توجه به سمت طرحی با یک تریماران همراه با یک بارج طویل در مرکز و دو بارج پایدارکننده خارجی که هیچکدام مستغرق نبودند جلب شد ساخت و نصب چنین طرحی در غالب شرایط دریایی کار ساده ای است؛ ولی جابجاییهای آن در شرایط حدی در بعضی اقلیم های دریایی هنوز ناشناخته است.

بر همین اساس طرح اولیه اصلاح شد. به طوری که Trivane کماکان یک تریماران باقی ماند ولی بخش مرکزی بارج مرکزی نیمه مستغرق در نظر گرفته شد. بنابراین در طرح جدید با سازه ای نیمه مستغرق و رفتاری مشابه با آنچه در بادنما دیده می شود، مواجهیم. در این شکل از طراحی جابجایی ها در شرایط حدی دریا (ارتفاع موج مشخصه تا ۱۳/۷ متر بسیار کم خواهد بود

تولید انبوه:

به جز تکیه گاه مخروطی شکل سازه ساخت تمامی بخشهای Trivane با استفاده از ورق های فولادی تقویت شده انجام می شود. تولید این ورق ها می تواند در بسیاری از کارگاه ها حتی در نزدیکی ساحل انجام ..شود زیرا به عنوان یک ماده اولیه عمومی و پرمصرف در صنایع مختلف نیاز به تجهیزات خاصی برای تولید نداشته و بسیاری از تجهیزات مرسوم قابلیت تولید آن را دارند. پس از آن ورقها به وسیله بارج، جاده یا خطوط ریلی به کارگاه های مونتاژ حمل می شوند برخلاف مرحله تولید ورق فولادی مرحله مونتاژ به دلیل مقطع استوانه ای سازه، نیازمند تجهیزات خاصی برای لوله ای کردن ورقهای بیرونی هال است و این تجهیزات در نقاط محدودی در دسترس است.

آبخور ۶ متری برای مونتاژ:

طراحی Trivane به گونه ای انجام شده که با عمق آبخور تنها ۶ متر می تواند توربین ۱۵ مگاواتی را حمل کند بنابراین مونتاژ و یدک کشی آن در بسیاری از مناطق قابل انجام است. در منطقه دور از ساحل با استفاده از آب توازن، عمق آبخور به ۲۰ متر افزایش می یابد.

زنجیرهایی با سایز کوچکتر:

در طراحی Trivane بار مهاری به حداقل رسیده و در نتیجه سایز و هزینه لازم برای خطوط مهاری و لنگرها به کمترین مقدار رسیده است. این مساله ناشی از کاهش بار موج در این سازه است که با رعایت دو نکته در طراحی Trivane حاصل شده است ،اول شکل کشتی گونه هر کدام از هالها و دوم، رفتار بادنماگونه (weathervaning). همچنین مقاومت آن برای یدک کشی در زمان انتقال به منطقه دور از ساحل نسبت به سازههای استوانه ای کمتر است.

عملیات نگهداری در بنادر:

کار در ارتفاع در منطقه دور از ساحل بسیار گران و هزینه بر است. یکی دیگر از مزیت های Trivane آن است که در صورتی که سازه نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری مانند تعویض تیغه های توربین داشته باشد میتوان آن را با جدا کردن از سیستم مهارها و یدک کشی به بنادری با عمق آبخور ۶ متر انتقال داد. سپس با مهار آن به دیواره ها عملیات لازم را بر روی آن انجام می گیرد.

طراحی و تستهای در حال انجام:

Trivane در حال طراحی دقیق و همچنین انجام تحلیل های دقیقتر بر روی سازه است و این کار را با کمک LM و More انجام میدهد تست های مدل فیزیکی در پاییز ۲۰۲۳ به انجام خواهد رسید.

Trivane شرکت ها و افراد علاقه مند را جهت پیوستن به این پروژه ،به صورت تامین بخشی از هزینه ها و یا استفاده از نمونه های اولیه به همکاری دعوت می کند. از جمله شرکت هایی که در این پروژه همکاری دارند می توان به BIES اشاره کرد که پشتیبانی مالی قابل توجهی را در مرحله طراحی و تست های مدل فیزیکی انجام داده است. در اداه در صورتی که جزئیات طرح توسطBEIS و Carbon Trust تایید شود، BIES بخشی از هزینه های ساخت نمونه اولیه را نیز متقبل خواهد شد.

منبع: مجله OFFSHORE CHANNEL 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟