۱۴۰۳/۰۸/۰۱
عضو شورای سیاست گذاری همایش اقتصاد دریامحور اعلام کرد

سهم سواحل ایران از اسکان جمعیت

عضو شورای سیاست گذاری همایش اقتصاد دریامحور اعلام کرد: سهم سواحل ایران از اسکان جمعیت تنها 10 درصد است.
سهم سواحل ایران از اسکان جمعیت

علی فیروزی، عضو شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد دریا محور افزود: ایران از ۵۸۰۰‌کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است، با اتکا به این سهم از نوار ساحلی باید این‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور ادعا کرد که ایران در جایگاه چهل‌و هشتمین کشور با مجموع نوار ساحلی گسترده، قرار دارد.

به گفته وی، هرچند با نگاه کلی به ترکیب جمعیتی و همچنین توسعه صنایع، باید این‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور ادعا کرد که تاکنون از این ظرفیت به‌خوبی بهره گرفته نشده‌است. در همه کشورهای دنیا، بخش‌اعظمی از جمعیت در کنار دریا شکل می‌گیرد و شهرها در نوار ساحلی توسعه می‌یابند، اما در ایران تنها ۱۰‌درصد جمعیت کشور ما در سواحل دریا و نوار ساحلی مستقر شده‌است. بخش بزرگی از این جمعیت نیز در سواحل شمالی کشور قرار دارد. در ۲۵۰۰‌کیلومتر نوار ساحلی هرمزگان، تنها یک‌درصد جمعیت ایران، جذب شده‌است، یا در منطقه جاسک به ازای هر ۴ کیلومترمربع، تنها یک نفر ساکن است. اعداد و ارقام یادشده حکایت از کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی سیاستگذار به توسعه مناطق ساحلی دارد. درواقع باید اقرار کرد؛ در این سال‌ها توسعه دریا‌محور، عملا مغفول‌مانده‌است. برای سال‌های طولانی از پتانسیل سواحل مکران یاد می‌شود و صحبت به میان می‌آید اما هنوز شناخت دقیقی از این مناطق نداریم و اقدام سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای بهره‌مندی از این ظرفیت انجام نگرفته‌است. کمبود یادشده در حالی است که بسیاری از کشورها، اقتصاد خود را با اتکا به ظرفیت‌های دریایی تنظیم‌کرده و توسعه داده‌اند. به بیانی دیگر دریا سهم اثرگذاری از اقتصاد این کشورها دارد.

فیروزی خاطرنشان کرد: توسعه صنعتی در نوار ساحلی این کشورها نیز به توسعه جمعیتی در این مناطق منتج شده‌است. کمااینکه جمعیت بندرعباس پس از احداث بندر شهیدرجایی، دوبرابر شد. بعد از احداث صنایع سیمان و فولاد و... در این منطقه، جمعیت بندرعباس به ۵‌برابر افزایش یافت. درواقع باید این‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور اقرار کرد؛ مناطق یادشده از پتانسیل توسعه برخوردار هستند، بنابراین انتظار می‌رود اقتصاد دریامحور در اولویت سیاستگذاران باشد. امید می‌رود این همایش، شبیه همایش‌های گذشته نباشد و زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی وخارجی به سواحل فراهم و امکان توسعه اقتصادی کشور، مهیا شود. گفتنی است همایش «اقتصاد دریامحور، پیشران رشد اقتصادی پایدار با تاکید بر بخش خصوصی» در تاریخ شانزدهم آبان ماه امسال در جزیره کیش برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: دنیای اقتصاد

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟