۱۴۰۳/۰۴/۱۳
بورس دریایی؛

سرمایه خریداران سهام «حکشتی» نصف شد

قدرت خرید سهامداران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد بورسی "حکشتی" از سال 1399 تاکنون یک ششم شده است.
سرمایه خریداران سهام «حکشتی» نصف شد

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، در مقام مقایسه، قیمت سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اکنون نصف سقف قیمتی است که در مرداد سال ۱۳۹۹ بوده است. به همین سبب قدرت خریداران سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی در ۲۱مرداد ۱۳۹۹، تاکنون یک‌ششم شده است. به عبارت دیگر، این سرمایه‌گذاران با فرض نفروختن و گرفتن سود در این چند سال تنها ۱۶.۷درصد از قدرت خرید پول خود را دارند.

به گزارش اقتصادسرآمد، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران با نماد «حکشتي» راُس ساعت ۱۰:۰۰ روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه ۱۴۰۲ درمحل خيابان پاسداران، تقاطع خيابان شهيد لواساني (فرمانيه)، خيابان نارنجستان هشتم، پلاک ۱ برگزار شد و سود ۲۳۳تومانی برای هر برگه سهم تخصیص یافت.

زیان خریداران سهام «حکشتی»

سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ تا حدود ۸.۷هزار تومان صعودی کرد. بر اساس نمودار شماره ۱ (نمودار بدون تعدیل با فرض بدون تقسیم سود یا افزایش سرمایه‌ها) در ۲۱مرداد ۱۳۹۹، قیمت بالاتر از ۸.۷هزار تومان بود.
همچنین طبق نمودار شماره (۱) قیمت سهم در زمان برگزاری مجمع سالیانه ۱۳۶۰ تومان است.

در بررسی سود و زیان خریداران سهام یک شرکت تنها به نمودار عادی یا همان تعدیل‌نشده نمی‌توان اکتفا کرد چراکه در این نمودارها سودها یا افزایش سرمایه‌ها محاسبه نمی‌شود به همین دلیل نمودار شماره (۲) که شامل همه سود یا زیان‌های شرکت از سال ۹۹ تاکنون است.

در نمودار شماره (۲) سقف قیمتی در سال ۹۹، حدود ۲هزار و ۹۰۰ تومان است. این قیمت در واقع همان قیمت ۸.۷هزار تومان در ۲۱مرداد نمودار (۱) است.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی غیر از چند سود تقسیمی در چند سال از ۱۳۹۹ تاکنون، در اسفند۱۴۰۱، یک افزایش سرمایه ۱۶۷درصدی از اندوخته انجام داد.

در اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران- نماد: حکشتي در تاریخ بهمن ۱۴۰۱، در کدال آمده است: «با عنایت به ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ هیئت مدیرة سازمان بورس و اوراق بهادار) به پیوست اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی (مؤسسه حسابرسی سازمان حسابرسي ) نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ هیئت مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۲۱,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به مبلغ ۶۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از محل سود انباشته به منظور جبران مخارج سرمايه‌اي ارائه می گردد.»

«بدیهی است انجام افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می باشد و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.»

آگهی ثبت افزایش سرمایه

همچنین بر طبق اطلاعیه ثبت در کدال آمده است: «با عنایت به مجوز افزایش سرمایه به شماره مجوز DPM-IOP-۰۱A-۲۳۲ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۰ بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۲۱,۵۶۰,۰۰۰ میلیون ریال به‌مبلغ ۵۷,۷۲۲,۰۰۰ میلیون ریال (از محل سود انباشته مبلغ ۳۶۱۶۲۰۰۰ میلیون ریال ،) در تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.»

افزایش سرمایه به معنای افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت‌شده یک شرکت است. این فرآیند با هدف اصلاح ساختار مالی، توسعه فعالیت‌ها و تأمین منابع مالی جدید انجام می‌شود و طی آن تعداد سهامی که شرکت منتشر می‌کند، افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته

شرکت‌ها معمولاً کل سود حاصله در طی یکسال را بین سهامداران خود تقسیم نمی‌کنند. بلکه بخشی از آن را به‌صورت سود انباشته نزد خود نگه می‌دارند. افزایش در سرمایه از محل اندوخته و انباشته به این معناست که شرکت بخشی از این سود انباشته را تبدیل به سرمایه اسمی خود می‌کند. سپس متناسب با آن، به سهامداران سهم جدید اعطا می‌کند. افزایش در سرمایه از این محل، قدرت تأمین مالی شرکت را افزایش می‌دهد. در این روش، سهامداران هیچ وجهی را به شرکت پرداخت نمی‌کنند. بنابراین شرکت مستقیماً منابع مالی جدید دریافت نمی‌کند. همچنین درصد مالکیت سهامداران نیز ثابت مانده و تغییری نمی‌کند.

در این حالت با توجه به این که سهامدار وجهی را به شرکت پرداخت نمی‌‌کند و تعداد سهام شرکت افزایش پیدا می‌‌کند، به سهام جدید منتشر شده، سهام جایزه گفته می‌‌شود. ذکر این نکته ضروری است که تنها پس از تکمیل شدن فرآیند افزایش سرمایه و اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی سپرده‌گذاری، فروش سهام جایزه امکان‌‌پذیر است.

تعدیل قیمت ۸.۷هزار به ۲هزار و ۹۰۰ تومان

با توجه به افزایش سرمایه ۱۶۷درصدی انجام‌شده و سودهایی که از ۲۱مرداد ۱۳۹۹ تاکنون تقسیم شده است. سقف قیمت ۸.۷هزار تومان خریداران در سقف مرداد تا ۲هزار و ۹۰۰ تومان کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، اگر فردی در ۸.۷هزار تومان برگه این سهم را خریده باشد و تاکنون نیز سهامدار باشد هنوز به اصل پول که نرسیده است. پولش هم نصف شده است.

مطمئنا سرمایه‌گذاری در هر محل به امید سود است اما عملکرد نامناسب مدیریت کشتیرانی سبب شد که دارایی خریداران نصف شود.

این نصف شدن دارایی با فرض ثابت ماندن قدرت خرید سرمایه‌گذاران در این چند سال است. در حالی که اگر قیمت دلار در بازار آزاد مرداد ۱۳۹۹ را حدود ۱۵هزار تومان با قیمت حدود ۴۵هزار تومان این روزها (در تاریخ گزارش دلار در بازار آزاد محدوده ۵۰هزار تومان بود) مقایسه کنیم. قدرت خرید یا دارایی افرادی که سهام کشتیرانی را در مرداد ۱۳۹۹ خریده‌اند تاکنون یک‌ششم شده است. سه برابر شدن دلار همراه با نصف شدن قیمت شرکت طبق نمودار شماره (۲).آیا بهتر نبود هیات‌مدیره مدیریت در گزارش مجمع خود حداقل اشاره‌ای به زیان خریداران در این چند سال می‌کرد و از سهامداران قبلی دلجویی می‌کرد؟

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    اسماعیل زنگنه 8 ماه پیش پاسخ

    سلام متضررترین سهامداران در بورس سهامداران صدرا هستند.بورس از ابتدای سال ۹۷ تا مرداد ۹۹ رشد کرد صدرا جزو کم ترین بازده ها بود و در ریزش جز بیشترین ریزشها به معنای واقعی پودر شدیم

  • Image
    ناشناس 8 ماه پیش پاسخ

    پس سهامدارای بدبخت صدرا چی بگن. خواهش میکنم همچین تحلیلی را در مورد صدرا و ظلم اشکار قرارگاه در حق سهامدارای شرکت هم داشته باشید.

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟