۱۴۰۳/۰۴/۱۷

دغدغه های ارگان های دریایی در آستانه جلسه یازدهم شورای عالی صنایع دریایی

مروری بر جلسه مقدماتی برای یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور ارگان های دریایی جهت جمع بندی دستور جلسات پیشنهادی.
دغدغه های ارگان های دریایی در آستانه جلسه یازدهم شورای عالی صنایع دریایی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، و به نقل از اقتصاد سرآمد؛ آنچه ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به آن پرداختیم مروری بر پیش درآمد برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور است که ماه گذشته به دعوت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی برای هماهنگی و آمادگی برگزاری یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور ارکان اصلی و تاثیرگذار این حوزه برگزارشد.

این نشست را بایستی رسانه ها به صورت ویژه رسانه ای می کردند که نکردند ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به طور خاص بازنویسی و پردازش کردیم. باشد که اظهارات نمایندگان ارگان های دریایی به عنوان ارکان اصلی حوزه صنایع دریایی خاصه دیده و مدنظر متولیان و تصمیم سازان به خصوص شخص رییس جمهور ، ریاست تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و موثر واقع شود.

نشستی با حضور ارگان های دریایی ایران

این نشست با حضور نمایندگان سازمان ها و ارگان های دریایی کشور در محل دبیرخانه برگزارشد، در این جلسه نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صنایع دریایی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان شیلات ایران، شرکت ایزوایکو، شرکت صدرا، شرکت اروندان، انجمن مهندسی دریایی ایران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صندوق توسعه صنایع دریایی برگزار شده که در ذیل با هم مرور می کنیم:

آنچه جعفری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره جلسه پیشین شورای عالی تحت عنوان دهمین نشست آن گفت: با توضیح مصوبات ابلاغ شده از سوی ریاست محترم جمهور، این مصوبات از خروجی بیش از ۴۵ جلسه از کارگروههای متنوع تخصصی استخراج شده است و نظرات بخش ها و ارگان های عضو در آن لحاظ گردیده است. همچنین با توجه به دستور رئیس جمهور محترم که ریاست شورای عالی صنایع دریایی را نیز بر عهده دارند، تاریخ جلسه بعدی در مرداد ماه تعیین شده است و در بالاترین سطح برگزار می گردد.

نکته مهمی که جعفری به آن توجه ویژه کرده است حضور شخص رییس جمهور در نشست شورای عالی صنایع دریایی است چرا که تا کنون، هیچ کدام از جلسات شورای عالی به جز جلسه دهم، با حضور ریاست محترم جمهور برگزار نشده است و این یک نکته خاص و مهم است.

توجه ویژه رییس جمهور به مباحث دریایی کشور

شیوا، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در این نشست ضمن تشکر از برگزاری این جلسات و قدردانی از شخص رئیس جمهور به واسطه توجه ویژ به مباحث دریایی کشور، خواستار پیگیری مستمر اجرای مصوبات شورای عالی صنایع دریایی کشور شد. وی با اشاره به دیدگاه مثبت رئیس جمهور، بر استفاده از فرصت تاریخی ایجاد شده تاکید کرد.قاسمی، نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست با اشاره به نامشخص بودن رویه های سرمایه گذاری بخش خصوصی و متولی در بخشهای ساحلی کشور و تلاقی مسئولیتهای سازمان منابع طبیعی با سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت و خواستار تسهیل در این حوزه گردید.

کریمی، معاون برنامه ریزی سازمان صنایع دریایی با اشاره به سطح بالای برگزاری جلسات شورای عالی، خواستار طبقه بندی مسائل دریایی و مطرح کردن مسائل با در نظر گرفتن جایگاه آن گردید. وی مسائل حوزه دریایی را در ۶ حوزه کلی (حوزه دانشی، زیرساختها، فاینانس، استاندارد سازی، امنیت غذایی و آسیب شناسی دریایی) طبقه بندی نمود.

تشریح فرصت های موجود برای نوسازی ناوگان کشتیرانی

شادمان، نماینده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سخنران بعدی در این نشست بود که به تشریح فرصتهای موجود برای نوسازی ناوگان آن شرکت پرداخت و تسهیلات مالی مناسب را به عنوان عامل اصلی و تعیین کننده در صنعت دریایی کشور معرفی کرد.

نیاز ۲.۴ میلیارد دلاری شرکت کشتیرانی ج.ا.ا به منابع مالی جهت تهیه شناور

وی با اشاره به نیاز ۲.۴ میلیارد دلاری شرکت کشتیرانی به منابع مالی جهت تهیه شناور و همچنین با اشاره به ظرفیت خالی شرکت های صدرا و ایزوایکو، خواستار برنامه ریزی جهت تامین منابع و ساخت داخل شناورهای مورد نیاز گردید.

وفاق و همدلی بین دستگاهها و ارگان های دریایی، دستاورد برگزاری جلسات شورای عالی صنایع دریایی

محمودی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اما از منظری دیگر در این نشست صحبت کرده است و می گوید: مهمترین دستاورد برگزاری جلسات شورای عالی صنایع دریایی را وفاق و همدلی بین دستگاهها و ارگانهای دریایی معرفی نمود و از کلیه ارگان های دریایی دعوت نمود تا برای بررسی کارشناسی و یافتن راه حل مناسب مسائل در حوزه های مالی به صندوق توسعه صنایع دریایی مراجعه نمایند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه ۳ ، دهمین جلسه شورای عالی و توضیح اینکه تحقق برخی از مفاد آن نیازمند زمان است تصریح کرد که ابزارهای متعددی برای حل مسائل وجود دارد و صندوق آماده است تا از تمام توانمندیهای خود در چارچوب قانون و در جهت کمک به صنایع دریایی کشور استفاده نماید.

ضرورت نوسازی ظرفیت ها و زیرساخت های کشور

اسماعیلی، نماینده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به ضرورت نوسازی ظرفیتها و زیرساخت های کشور پرداخت. با توجه به قدیمی شدن و یا از کارافتادگی برخی از تجهیزات مرتبط با ساخت، پیشنهاد گردید که این مبحث در جلسه آینده شورا مطرح گردد. وی همچنین با تاکید بر نوآوری و آینده نگری در صنایع دریایی و بحثهای مرتبط به جایگزینی سوخت های فسیلی، حرکت به سوی آینده صنایع دریایی را اجتناب ناپذیر دانست.

حیات شرکت های سازنده به وجود پروژه ساخت بستگی دارد

میرشفیعی، نماینده شرکت صدرا نیز به عنوان یک عنصر خصوصی حامی تولیدکنندگان حیات شرکت های سازنده را منو به وجود پروژه ساخت عنوان کرده است و خواستار پیگیری و عملیاتی شدن طرح جایگزینی شناورهای استیجاری خدمات دهنده به سکوهای نفتی با شناورهای ساخت داخل شده است.

آمادگی صدرا برای ساخت کشتی ۱۳۰ هزار تنی

وی ضمن بیان پروژه محور بودن شرکت ایران صدرا و همچنین سوابق این غول سازنده کشتی های اقیانوس پیما و تجربه موفق در ساخت انواع شناور و سازه های فراساحلی می گوید: ساخت شناورهای ۱۳۰ هزار تن ظرفیت خالی در صدرا است ما آمادگی این مجموعه برای ساخت را اعلام می کنیم.

آمادگی همکاری انجمن مهندسی دریایی ایران با کلیه بخش های دریایی

کوکبی، نماینده انجمن مهندسی دریایی ایران نیز به عنوان مهمان ویژه نشست هماهنگی یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی با تقدیر از پیگیری های شورای عالی صنایع دریایی به برنامه هفتم توسعه و زیربخش اقتصاد دریامحور پرداخت و بر لزوم پیگیری و اصلاح بخش هایی از آن از طریق فراکسیون اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان های ساحلی تاکید کرده است.

کوکبی همچنین خواستار مشخص شدن برنامه عملیاتی سازمان ها و فعال شدن کمیته های تخصصی در این خصوص گردید. وی به آمادگی انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان یک انجمن تخصصی و مرتبط با کلیه بخش های دریایی اعم از بخش خصوصی و دولتی اشاره نمود و خواستار همکاری تنگاتنگ انجمن با بخش های مختلف دریایی گردید.

نیازمند ایجاد ساختاری توانمند و یکپارچه هستیم

فتحی، معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عدم تناسب ساختار دریایی کشوربا کیلومترها خط ساحلی و مرزهای آبی کشور گفت: نیازمند ایجاد ساختاری توانمند و یکپارچه هستیم.

توسعه کریدورهای شمال به جنوب فرصت استثنایی و زود گذر است

وی با اشاره به فرصت های استثنایی و زود گذر مانند توسعه کریدورهای شمال به جنوب و همچنین توسعه ناوگان در دریای خزر، با اشاره به ظرفیت ۳۰ میلیون تنی در بنادر شمالی، نیاز به ۱۷۰ فروند شناور در آبهای شمالی را برشمرد و به چالش هایی مانند کاهش تراز آب دریای خزر و لایروبی بنادر شمالی پرداخت.

لزوم هماهنگی و اصلاح احکام در برنامه هفتم توسعه و نقش پر رنگ ارگان های دریایی

وی همچنین به لزوم هماهنگی و اصلاح احکام در برنامه هفتم توسعه و نقش پر رنگ ارگان های دریایی در این حوزه اشاره نمود.

شرکت ملی نفتکش نیازمند ۶۰ فروند شناور با اعتبار ۴.۶ میلیارد دلاری است

دیوسالار، معاون توسعه شرکت ملی نفتکش دیگر سخنران این نشست است که با بیان نیاز به ۶۰ فروند شناور در این شرکت با بودجه ای معادل ۴.۶ میلیارد دلار پرداخت و با اشاره به محدودیتهای تامین مالی و همچنین مشکلات شرکت ملی نفتکش در سفارش به کارخانجات داخلی و بحثهای حقوقی فیمابین، خواستار حل چالشهایی از این دست شد. در این میان مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران آمادگی سفارش ساخت ۴ فروند کشتی آفراماکس به صدرا و ایزوایکو را اعلام نمود و تاکید کرد که شرکت ملی نفتکش آماده بستن قرارداد است.

لزوم احصا و واردات تکنولوژی پیشرفته در بخش شیلات

اعلامیر، مدیرکل حوزه ریاست سازمان شیلات ایران ضمن تشکر از برگزاری جلسه و تلاش های دبیرخانه شورای عالی در جهت حل چالش های ارگان های دریایی، به لزوم اتخاذ یک دیپلماسی فعال در این بخش تصریح کرد.
وی همچنین به گنجانده شدن احکام جدید در رابطه با شیلات در برنامه هفتم توسعه اشاره نمود و بر لزوم احصا و واردات تکنولوژی پیشرفته در بخش شیلات تاکید کرد.

اخذ مصوبات کارآمد و رفع مشکلات در تمامی حوزه های دریایی در بالاترین سطح نیازمند همکاری کلیه بخش ها هستیم

رشیدی، مشاور ریاست دبیرخانه شورای عالی نیز ضمن تشکر از یکایک مدیران و مسئولان حوزه های دریایی برای حضور در این جلسه از همه ارگان ها، نهادها و فعالین حوزه دریایی دعوت کرد تا در جلسات شورای عالی حضور داشته باشند و شورا را از آن خود بدانند.

وی همچنین خدمات شورا را مختص یک بخش از جامعه دریایی ندانسته و تصریح کرد برای پربارتر برگزار کردن جلسات شورای عالی صنایع دریایی کشور و اخذ مصوبات کارآمد و رفع مشکلات در تمامی حوزه های دریایی در بالاترین سطح، لازم است همکاری و همیاری و مودت فی مابین کلیه بخشها وجود داشته باشد.

همگی سرود را بلد هستیم اما با نت هماهنگ نیستیم

ضربی، مدیرعامل شرکت «ایزوایکو» به عنوان یک مجتمع مولد در صنعت کشتی سازی با بیان اینکه ما همگی سرود را بلد هستیم اما با نت هماهنگ نیستیم، ضمن بیان ظرفیت های ایزوایکو در بخش های مختلف دریایی، به چالش های پیش رو در زمینه منابع انسانی متخصص در این صنعت پرداخت و بر لزوم بازتعریف پروژه های فراساحلی و توسعه فازهای میدان پارس شمالی تاکید کرد.

۲۰شهریورماه؛ جمع بندی نظرات برای یازدهمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی ایران

در این نشست برای برگزاری جلسه یازدهم شورای عالی صنایع دریایی کشور مقرر شد پایان مردادماه کلیه دستگاهها پیشنهادات خود برای درج در مصوبات این جلسه را به صورت مکتوب به دبیرخانه ارائه دهند. در همین راستا جلسه بعدی جهت جمع بندی نظرات در شورای عالی صنایع دریایی بیستم شهریورماه سال ۱۴۰۲ اعلام شده است.

ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد برای پوشش خبری و تحلیلی این نشست اعلام آمادگی کرده و برای شرکت ها های فعال و مولد در حوزه مغفول صنایع دریایی آرزوی موفقیت های روز افزون و پیش رو داریم.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟