۱۴۰۳/۰۷/۱۴
انرژی و فراساحل؛

بحران ناترازی گاز و انرژی چالش‌ها و راهکارها

معاون انرژی گروه توسعه بوتان، درباره تبعات قطع گاز صنایع کشور گفت: اختصاص گاز صنایع برای شبکه خانگی در دراز مدت به ضرر مردم است.
بحران ناترازی گاز و انرژی چالش‌ها و راهکارها

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، پیمان خلیلی عراقی، معاون انرژی گروه توسعه بوتان، در حاشیه سومین نشست دفاعیه و ارائه پروژه های نهایی دانش پذیران دوره تخصصی DBA Maritime management آکادمی دریایی سیراف، گفت: به نظر من روند تجارت بین المللی بخصوص اگر صادرات کشورمان بخواهد توسعه پیدا کند، باید تمرکزمان روی مسیرهای دریایی باشد؛ برای رسیدن به این هدف عقب ماندگی ها در در صنایع دریایی باید جبران شود.

خلیلی افزود: بطور مثال در رشته گاز مایع نیازمند صادرات دریایی هستیم؛ هرچند که تلاش مان این است که از نظر صادرات به کشورهای همسایه از طریق زمینی بتوانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم ولی به بازارهای عمده تر و جذاب تر باید از طریق دریا برسیم.

 بحران ناترازی انرژی

معاون انرژی گروه توسعه بوتان در مورد تاثیر بحران ناترازی گاز و انرژی بر مشاغل این حوزه گفت: بحث ناترازی گاز تمام کشور را تحت الشعاع قرارداده است. در این زمینه با پدیده ای روبرو ایم که مصرف انرژی ما به دلیل سیاستگذاری های طی سال های گذشته به سمت گاز طبیعی سوق داده شده است.

خلیلی ادامه داد: زیرساخت های تامین گاز متناسب با روند توسعه بازار رشد نکرده؛ به خصوص در بحث خطوط انتقال گاز و دیگر زیرساخت هایی که به مرور دچار فرسودگی شده، و از طرف دیگر چاه های گاز نیز دچار افت فشار شده و برای همین با یک افت شدید در تولید و انتقال گاز روبرو هستیم؛ و از سوی دیگر مصرف به شدت بالا رفته بطوریکه 98 درصد خانوار کشور به شبکه گاز متصل هستند و مصرف به خصوص در فصول سرد(شاید به دلیل نداشتن فرهنگ مصرف درست) مصرف خانگی ما بسیار بالا می رود، و این موضوع در کمبود انرژی تاثیر می گذارد؛ ما با یک ناترازی شدید در دو برهه زمانی یکی در فصول سرد و یکی در فصول گرم روبرو هستیم که برای کل کشور مشکل ایجاد می کند.

معاون انرژی گروه توسعه بوتان تاکید کرد: در فصول گرم به دلیل استفاده از کولرهای آبی و گازی، میزان گاز مصرفی برای تولید برق افزایش پیدا می کند. معمولا سیکل های انرژی سینوسی است که به اصطلاح در فصل سرما پیک مصرف است ولی ما به خاطر اینکه مصرف گازمان در فصل گرما برای تولید برق است در واقع دچار دو پیک مصرف هستیم که البته پیک تابستان خیلی خفیف تر از پیک زمستان است.

وی در ادامه گفت: درخصوص بحث ناترازی سیاست هایی که امروز اعمال می شود این است که چه بسا برای رفاه حال مصرف کنندگان خانگی گاز صنایع بزرگ را قطع می کنند. به نظر من این سیاستی است که شاید در وهله اول خوب باشد چرا که اولویت را ما به مردم داده ایم ولی از طرف دیگر تبعاتی که قطع گاز برای صنعت دارد و بعد در اقتصاد کشور و در دراز مدت بر کل بازار ما خیلی شدیدتر، خود مردم را بیشتر آزار می دهد.

خلیلی اشاره کرد: مثلا اتفاقی که می افتد این است که گاز شرکت های تولیدکننده فولاد، سیمان، پتروشیمی ها قطع می شود که فولا و سیمان بطور مستقیم روی قیمت مسکن تاثیر دارد. یعنی وقت پیک مصرف گاز از 15آذر تا 15 اسفند شروع می شود، گاز صنایع فولاد به صورت برنامه ریزی شده قطع می شود. این روند بلافاصله اثر خودش را بر قیمت فولاد می گذارد که به تبع آن بر قیمت مسکن هم تاثیر می گذارد.

وی خاطرنشان ساخت: فولاد یکی از صادرات عمده کشور است که برای ما ارزآوری ایجاد می کند و پس از آن پتروشیمی خیلی مهم تر است و همینطور سیمان و در نهایت قطع شدن گاز در پیک مصرف تهدیدی جدی برای بازارهای صادراتی محصولات صنعتی استراتژیکی مثل فولاد و سیمان و محصولات پتروشیمی محسوب می شود.

همچنین کوره های کارخانجات تولیدی به علت قطعی گاز سرد و دچار ریزش می شود و نیاز به بازسازی دارد و در نتیجه تبعات ناخوشایندی را برای صنایع مختلف ما درپی دارد.

خلیلی اضافه کرد: ما در واقع توزیع کننده گاز مایعLPG هستیم و یکی از طرح هایی که دنبال می کنیم این است که بیاییم با گاز مایع، قطعی گاز طبیعی صنایع را جبران کنیم. گزینه ای که ما درحال حاضر دنبال می کنیم این است که با ترکیب بوتان پروپان با هوا، ترکیبی با عنوان گاز طبیعی سنتز شده یا SNG تولید می شود و عملا با گاز طبیعی معادل سازی می شود.

معاون انرژی گروه توسعه بوتان اذعان نمود: لذا برای مصارف مسکونی ما می توانیم این ترکیب را به جای گاز طبیعی استفاده کنیم و برای آن پیک مصرفی که گاز صنایع قطع می شود درواقع می توانند با ذخیره گاز مایع ترکیب شده با هوا این کمبود را جبران کنند که به عنوان یک راهکار مقطعی می تواند راهگشای مصرف گاز طبیعی در پیک مصرف باشد.

وی بیان کرد: به نظرمن بزرگترین معضلی که ما با آن روبر هستیم بحث قیمت گذاری است که به تبع آن قیمت گذاری پایین سوخت، باعث می شود مصرف کننده(مردم) حساسیتی نسبت با بالابردن راندمان وسیله مصرف کننده سوختش نداشته باشد؛ یعنی مصرف کننده تا زمانی که گاز را به قیمت ارزان تهیه می کند هیچ وقت رغبت نمی کند که شیشه منزلش را دوجداره کند. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی شود که الگوی مصرف انرژی به تدریج اصلاح شود.

خلیلی گفت: ما پارامتری داریم که در اصطلاح به آن شدت انرژی می گوییم که این میزان تولید درآمد سرانه نسبت به مصرف انرژی است که کشور ما جزو بدترین ها در رتبه 5تای آخر این رده بندی قرار دارد. ما در حال مصرف رایگان انرژی هستیم و چنانچه قیمت مصرف انرژی اصلاح نشود، این تغییر هرگز ایجاد نخواهد شد.

وی در پایان هشدار داد: یکی از تبعات بد زیست محیطی مصرف انرژی این است که برای تولید برق، ناچار به سوزاندن مازوت و گازوئیل می شویم که برای سلامت مردم و جامعه خطرناک است.

معاون انرژی گروه توسعه بوتان درباره ارزیابی خود از عملکرد آموزشی سیراف اظهار داشت: دوره های آموزشی آکادمی سیراف بسیار عملکردی است که در مقایسه با خیلی از موسسات دیگری که در زمینه مدیریت و کلاس هایDBA و MBA دوره های آموزشی ارائه می دهند، اساتید آن به صورت تجربی تدریس می کنند که کاملا ملموس است که می توان ایده ها را اجرا نمود.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟