۱۴۰۳/۰۷/۱۴

اهمیت اجرایی شدن سند آمایش سرزمینی هرمزگان

مطالبه ای جدی برای اجرایی شدن برنامه آمایش سرزمین هرمزگان به‌عنوان سند راهبردی و توسعه بلند مدت استان هرمزگان
اهمیت اجرایی شدن سند آمایش سرزمینی هرمزگان

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا؛ برخی صاحب نظران توسعه استان هرمزگان معتقدند باوجود رویکرد و تاکید دولت مردمی بر توسعه مبتنی بر آمایش که می‌تواند به تحقق عدالت فضایی به‌عنوان مقدمه عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری‌های منطقه ای و درون استانی کمک کند متاسفانه در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های توسعه‌ای هرمزگان چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این در حالی است که بنابر گفته کارشناسان برنامه آمایش سرزمینی هرمزگان باوجود پیچیدگی‌های خاص این استان، یکی از بهترین سندهای تنظیم شده استان‌ها در کشور است، در پاسخ به موضوع مطرح شده، مدیر علمی طرح آمایش سرزمینی استان به مواردی اشاره کرد که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

عباس مرادی عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان و مدیر علمی طرح آمایش استان پاسخ داد: این طرح که مشتمل بر ۲۷ جلد گزارش در سه بخش وضعیت موجود استان در حوزه های مختلف و تحلیل روندهای حاکم و بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی و بخش اجرا و پایش است، قطعا به‌دلیل حجم بالای آن قابلیت استفاده سریع و آسان برای مدیران ندارد.

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد که از حدود پنج هزار صفحه گزارش و صدها نقشه موضوعی سنتز مدیریتی برنامه آمایش استان تدوین و در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد که این موضوع توسط تیم مطالعاتی دانشگاه هرمزگان انجام و گزارش ۲۶۰ صفحه ای با عنوان "سنتز مدیریتی برنامه آمایش هرمزگان" تدوین شد تا مدیران بتوانند به سهولت از آن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اما مهمتر از این گزارش ۲ سند مهم دیگری بود که می‌توانند قابلیت اجرایی سند آمایش سرزمینی استان را تضمین کند؛ نخست سند توسعه علم، فناوری و نواوری هرمزگان یا STI است.

مدیر علمی طرح آمایش هرمزگان افزود: تدوین این سند به این دلیل پیشنهاد شد که تحقق هر کدام از اهداف بنیادین و مولفه های چشم انداز افق ۱۴۱۵ استان منبعث از برنامه آمایش بدون داشتن پشتوانه علمی و فناوری امکان‌پذیر نبود.

لذا تدوین این سند مهم که می‌توانست ماموریتها و وظایف دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری استان را در کمک به تحقق اهداف بلند مدت استان و به‌طور کلی توسعه دانش بنیان استان مشخص کند امری ضروری به نظر می‌رسید.

مرادی اظهار داشت: متاسفانه باوجود فراهم بودن شرایط ملی برای تدوین این سند به‌دلیل عدم تامین اعتبار لازم در استان این طرح مهم و ضروری ناتمام باقی ماند و علیرغم اینکه هرمزگان نخستین پیشنهاد دهنده این طرح بود ولی خود از داشتن این سند مهم محروم و جا ماند که امیدواریم در دولت مردمی برای داشتن ایران قوی و توسعه و فعالیت هدفمند دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری و نوآوری به این موضوع مهم توجه جدی شود.

وی بیان کرد: دومین برنامه مکمل سند آمایش استان موضوع تدوین دفترچه‌های مدیریتی آمایش هرمزگان بود که علاوه بر بالابردن قابلیت اجرایی سند آمایش می‌توانست موجب استقرار یک مدیریت همسو، یکپارچه، هم افزا در سازمان فضایی توسعه استان شده و تعارضات بین دستگاهی در استان را به حداقل برساند.

مدیر علمی طرح آمایش هرمزگان ابراز داشت: این دفترچه‌ها برای مدیران بخشی (مدیران کل و روسای استانی) و مدیران منطقه‌ای (فرمانداران) مقرر شد توسط تیم مطالعاتی دانشگاه تدوین و در اختیار مدیران استان قرار داده شود تا مسیر تحقق چشم انداز ۱۴۱۵ توسعه استان را هموار سازد.

مرادی افزود: متأسفانه این برنامه هم باوجود اهمیت بالای آن در مدیریت توسعه فضایی هرمزگان و استقبال بسیاری از مدیران و اعضا محترم شواری برنامه‌ریزی وتوسعه استان در دولت قبل محقق نشد.

وی ابراز داشت: انتظار می‌رود با توجه به گذشت بیش از سه سال از تدوین و تصویب سند آمایش سرزمین استان و چالش‌های موجود و پیش روی توسعه استان که می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری را در حوزه های زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی ایجاد کند تدوین اسناد مکمل آمایش و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای اجرا سند آمایش استان به‌عنوان یک مطالبه جدی اجتماعی در دستور کار دولت مردمی در استان هرمزگان قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان با اعلام آمادگی این دانشگاه در راستای انجام این کار مهم و راهبردی برای رسیدن به توسعه، اضافه کرد: امیدواریم استان بتواند با بهره‌گیری از توامندی‌ها و ظرفیت‌های خود در حوزه علوم و فناوری زمینه توسعه دانش بنیان خود را فراهم کند.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟