۱۴۰۳/۰۵/۰۶
اخبار بین المللی دریایی؛

استفاده ۵۲۳ فروند کشتی در جهان از سوخت LNG

فعالیت ۵۲۳ فروند کشتی در حال حاضر با سوخت LNG فعالیت می‌کنند(نیم درصد ناوگان صنعت کشتیرانی)، و ۵۶۰ فروند نیز در دست ساخت می باشد.
استفاده ۵۲۳ فروند کشتی در جهان از سوخت LNG

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، مؤسسه Drewry با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه تقاضای جهانی LNG روز به روز افزایش می‌یابد به همین جهت قرار است میزان جابه‌جایی گاز LNG از ۲.۴ میلیون تُن در سال ۲۰۲۳ میلادی به بیش از ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ میلادی برسد.

بر‌اساس این گزارش Drewry پیش‌بینی می‌کند بیش از ۱۰۰۰ فروند کشتی با سوخت LNG تا سال ۲۰۲۷ میلادی به فعالیت خود در آب‌های بین‌المللی ادامه دهد که با این کار ضمن تقویت و توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز LNG شاهد جهش جابه‌جایی سالانه ۳۰ میلیون تُنی این فرآورده خواهیم بود.

در ادامه این گزارش آمده است گاز LNG در مقایسه با سوخت کم سولفور دریایی در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نقش اساسی داشته و مقرون بصرفه است.

بدین ترتیب در سال‌های پیشِ رو با افزایش استحصال گاز طبیعی از یک سو و ساخت کشتی با سوخت LNG جهان به انرژی پاک‌تر نزدیک می‌شود.

در این راستا یکی از مدیران Drewry با اشاره به اینکه قیمت گاز LNG نسبت به سایر سوخت‌هایی مانند متانول سبز و آمونیاک ارزانتر است به همین جهت این فرآورده از اقبال بیشتری در صنعت کشتیرانی مواجه است که با افزایش تولید انبوه و احداث زیر‌ساخت‌های ذخیره سازی، هزینه استحصال و خرید نیز پایین می‌آید.

این کارشناس Drewry در ادامه می‌گوید سرمایه گذاری‌های خوبی به منظور تولید و توزیع این نوع فر‌آورده در دست اجراست و کشتی‌های زیادی در یارد‌های کشتی سازی با سوخت LNG در دست ساخت است به گونه‌ای که زیرساخت‌های ذخیره سازی LNG در اکثر کشور‌ها در حال سرمایه گذاری است.

وی با اشاره به اینکه خاورمیانه اولین دارنده تأسیسات ذخیره سازی LNG در سراسر جهان است و اروپا و امریکا نیز دراین بخش فعال است، تأکید کرد: اخیراً کشور عمان با سفارش کشتی ذخیره سازی LNG نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش بانکرینگ LNG تصمیم گرفته است.

نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که پروژه Marsa LNG دردست اجرای کشور عمان، در مرحله اول با اجرای پروژه Marsa LNG مرکز ذخیره سازی یک میلیون تُنی را هدف قرار داده و به مرور بر حجم آن افزوده خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده برای کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز که ۳۰ درصد جریان نفت خام از آنجا عبور می‌کند ۲۵ درصد LNG مورد نیاز و ۴۰ درصد گاز LPG مورد نیاز این کشتی‌ها را تأمین کند.

این پروژه که با توسعه و گسترش هرچه بیشتر مراکز ذخیره سازی به عنوان هاب ذخیره سازی کم کربن در کشور‌های حاشیه خلیج فارس شناخته خواهد شد، قرار است در سه ماهه اول ۲۰۲۸ میلادی به بهره برداری برسد.

ترجمه: مانا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟