۱۴۰۳/۰۴/۱۶
در کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند مطرح شد؛

از سال 2007 تاکنون 3 طوفان حاره ای به دریای عمان رسیده

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: از سال ۲۰۰۷ به بعد ۳ توفان گرمسیری به دریای عمان رسیده و اثرات آن به سواحل جنوب ایران نیز کشیده شده است.
از سال 2007 تاکنون 3 طوفان حاره ای به دریای عمان رسیده

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، سحر تاج‌بخش مسلمان در «نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند» در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار داشت: وقوع توفان‌های گرمسیری در ایران به دلیل این که همجواری نزدیکی با اقیانوس‌ها ندارد، آنچنان محسوس نیست، اما سواحل جنوب کشور از سال ۲۰۰۷ به بعد تحت تاثیر فعالیت این توفان‌ها بوده‌اند.

وی افزود: قوی‌ترین توفانی که سواحل جنوب کشور ما را درگیر کرد، توفان «گونو» در سال ۲۰۰۷ بود که بارش‌های قابل توجه و اثرات مخربی در برخی مناطق جنوبی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: پس از آن ۲ توفان دیگر نیز وارد دریای عمان شد و منطقه ما را تحت تاثیر قرار داد که یکی از آن‌ها توفان «فت» در سال ۲۰۱۰ و دومی توفان «شاهین» در ۲۰۲۱ بود.

تاج‌بخش تاکید کرد: از توفان شاهین می‌توان به عنوان یکی از قوی‌ترین توفان‌های جاره‌ای نام برد که در سال ۲۰۲۱ کشور ما را درگیر کرد؛ این توفان خساراتی را در برخی مناطق جنوب کشور برجای گذاشت. البته پیش‌بینی‌های هواشناسی و هماهنگی مطلوبی که برای توفان شاهین شکل گرفت تا حد زیادی از خسارت ها کاست.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اساسا جهت حرکت توفان‌های دریای عرب در شمال اقیانوس هند به سمت پاکستان، عمان یا یمن است.

تاج‌بخش خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده، در سال ۲۰۲۱ در منطقه دریای عرب تعداد توفان‌های حاره‌ای ۵۲ درصد افزایش و در خلیج بنگال حدود ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که طول عمر و شدت این‌ توفان‌ها به‌تدریج از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۲۰ روند افزایشی داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زیرساخت های هواشناسی مناطق دریایی کشور اشاره کرد و گفت: در کشور شش بویه هواشناسی برای پایش پارامترهای دریایی در آب‌های شمال و جنوب کشور وجود دارد. ۱۸ ایستگاه ساحلی نیز در این مناطق فعال است و سه رادار هواشناسی نیز در آب‌های شمال کشور وجود دارد که سواحل جنوبی دریای خزر را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: نصب و راه‌اندازی رادار هواشناسی در منطقه دریایی دریای عمان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حوزه پیش‌بینی نیز اطلاعات امواج دریا، ارتفاع موج و شدت باد را در دست داریم. در کنار این مسائل بولتن‌های دریایی، انواع هشدارهای دریایی مرتبط با توفان‌های حاره‌ای یا سایر مخاطرات جوی دریایی نیز توسط سازمان هواشناسی تولید می‌شود.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج‌بخش در پایان گفت: در بخش اندازه‌گیری تراز آب دریا در شمال وزارت نیرو تجهیزاتی را برای اندازه‌گیری تراز آب نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم که اطلاعات آن در قالب شبکه‌ای بین ایران و سایر کشورهای حوزه دریای خزر تبادل می‌شود.

گفتنی است، «نخستین کنفرانس بین‌المللی توفان‌های گرمسیری اقیانوس هند» با همت پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و سازمان هواشناسی کشورمان و با همکاری سازمان جهانی هواشناسی در روزهای دوشنبه ۱۷ مهرماه و سه‌شنبه ۱۸ مهرماه همزمان با پنجاهمین سالگرد تشکیل پنل توفان‌های گرمسیری سازمان جهانی هواشناسی در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟