۱۴۰۳/۰۷/۰۷

آیا مالکیت شرکت ملی نفتکش به بدنه صنعت نفت باز می گردد؟

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: امید است توافق فی مابین وزارت کار و وزارت نفت مبنی بر بازگشت قانونمند این مجموعه عظیم به بدنه نفت جامه عمل بپوشد.
آیا مالکیت شرکت ملی نفتکش به بدنه صنعت نفت باز می گردد؟

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نقل از تین نیوز، علی احمدی در پیامی که بمناسبت سالروز تأسیس این شرکت در 26 شهریور منتشر شده نوشته است: امید است در آستانه هفتاد سالگی این شرکت بین المللی، توافق فی مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت نفت مبنی بر بازگشت قانونمند این مجموعه عظیم به بدنه نفت جامه عمل پوشیده و شرایط برای حل چالش های موجود بیش از پیش فراهم شود.

در سال ۱۳۷۹ مصوبه ای در هیئت دولت به تصویب رسید که مالکیت سهام دولتی شرکت ملی نفت ایران نسبت به ۶۶ درصد از سهام شرکت ملی نفتکش ایران به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود. در ماده ۱ این مصوبه آمده است: «مالکیت سهام دولتی شرکت ملی نفت ایران (سهامی خاص) نسبت به ۶۶ درصد از سهام و سایر حقوق و امتیازات مربوط آن در شرکت ملی نفتکش ایران (سهامی خاص) به نسبت مساوی به صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی واگذار می شود تا طبق مقررات قانون تجارت و با رعایت سایر مقررات مربوط اداره شود».

نهایتاً در سال ۱۳۸۸، ۶۶ درصد سهام دولتی شرکت ملی نفتکش ایران به منظور رد دیون به دو نهاد زیرمجموعه وزارت کار یعنی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده و بر همین اساس اداره این شرکت توسط هیئت مدیره منتخب این دو سازمان صورت می گیرد.

ولی از آنجاکه وظیفه اصلی شرکت ملی نفتکش ایران، جابه جایی نفت ایران در اقصی نقاط دنیاست، به نظر می رسد برای بهبود عملکرد این شرکت باید رابطۀ تنگاتنگ و مستقیمی میان شرکت ملی نفتکش ایران و وزارت نفت وجود داشته باشد. از این رو اخیراً وزارت نفت فعالیت هایی را برای بازگرداندن این شرکت به زیرمجموعۀ شرکت ملی نفت انجام داده است.

شرکت ملی نفتکش ایران در ۲۶ شهریور ماه ۱۳۳۴ خورشیدی تاسیس گردید و از بدو تاسیس تاکنون وظیفه حمل و نقل نفت صادراتی و توزیع فرآورده های نفت ، گاز کشور را بر عهده داشته است .

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟