۱۴۰۳/۰۲/۳۰
به قلم دکتر ماریا قربانیان؛

جهت گیری های روز جهانی در حوزه مدیریت دریا

امروزه بستر نوظهور در جغرافیا به طور انتقادی جنبه های مدیریت منابع دریایی را بررسی می کند.
جهت گیری های روز جهانی در حوزه مدیریت دریا

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، دکتر ماریا قربانیان مدیر تولید محتوای آکادمی دریایی سیراف نوشت: مدیریت منابع دریایی یک فرآیند سیاسی و فرهنگی است که توسط معیشت و ادراکات انسانی شکل می‌گیرد، جایی که مفاهیم فضا و مکان، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را شکل می‌دهند. امروزه بستر در حال ظهور در جغرافیا، به طور انتقادی جنبه های جغرافیایی مدیریت منابع دریایی را بررسی می کند.

با این حال، پژوهش های بسیار ناچیزی در خصوص این بستر نوظهور و توصیف مشارکت روش‌های جغرافیایی و لنزها برای درک فرآیندهای مدیریت منابع دریایی وجود دارد. لازمه درک مدیریت دریایی جدید، شناخت ابعاد اجتماعی-فرهنگی و اجتماعی- فضایی مدیریت منابع دریایی است و بر تحقیقاتی تأکید دارد که در بحث های مدیریتی و خط مشی اعمال شده می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تأثیرات ترکیبی عوامل اجتماعی، اکولوژیکی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تاریخی و جغرافیایی بر نحوه استفاده، درک و مدیریت فضاها و منابع دریایی می بایست مورد توجه مدیران این عرصه قرار گیرد.

موضوعات مهم عبارتند از: رویکردهای فضایی نوظهور برای مدیریت منابع دریایی، ابعاد انسانی مناطق حفاظت شده دریایی، نقشه برداری و GIS، ادغام داده های کمی و کیفی و روش های متفاوتی که در آن فضاها و مکان های دریایی توسط کاربران منابع دریایی مفهوم سازی می شوند. در این بین، مدیران مسائل مربوط به حاکمیت منابع دریایی، مشارکت جامعه و آسیب پذیری نیز نقش کلیدی در آینده مدیریت منابع دریایی ایفا می کنند.

نقش  و بازنمایی ذینفعان، به‌ویژه در اشکال فضایی، در آینده بر این حوزه تسلط خواهند داشت. امروزه تحقیقات در این زمینه با اکتشافات جغرافیایی فضا، مکان و پویایی محیط انسانی به طور مثمر ثمر در حال پیگیری و پژوهش است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟