۱۴۰۳/۰۲/۲۸

ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر: به دنبال ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف هستیم.
ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا؛ اسماعیل سجادی منش روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با ازدیاد مداخله‌های انسانی در بندر تاریخی سیراف طی سال‌های گذشته، تلاش شده با خرید محوطه‌ها، ساختمان‌ها، اطراف و حریم ها، مقدمات ثبت جهانی این بندر تاریخی فراهم شود.

وی افزود: هرچند این کار سخت است اما غیرممکن نیست و لازم است با استفاده از منابع مالی شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی و شهرداری سیراف این مجموعه که میراث فرهنگی استان است، حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: البته در این مدت نورپردازی و کاوش های لازم و بازسازی دره لیر در سیراف برای حفظ این بندر تاریخی انجام شده است.

وی ادامه داد: هرچند ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف با وجود همه قابلیت‌ها و شرایط موجود مالی، بسیار سخت است اما با تلاش در حال ثبت جهانی این اثر تاریخی هستیم.
سجادی‌منش با اشاره به از سر گیری کاوش ها در محوطه تاریخی سیراف، گفت: شرط ثبت یک اثر در فهرست آثار جهانی حفاظت و ساماندهی خوب آن است و تا زمانی که حفاظت و ساماندهی لازم انجام نگیرد و مدیریت اعمال شده در این منطقه بخوبی مشهود نباشد امکان ثبت جهانی این اثر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در این ارتباط ساماندهی، حفاظت از محوطه تاریخی و تضامین لازم برای حفظ و حراست از عرصه و حریم این اثر تاریخی باید انجام شود، همچنین همه ارکان تصمیم گیرنده نیز باید تضامین لازم را بدهند که به عرصه و حریم آن اثر احترام بگذارند.

سیراف بندری که بخاطر قدمت آن به گنجینه خلیج فارس و به دلیل همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و مذاهب در ادوار مختلف تاریخی در آن، به شهر آزادی دینی مشهور است.

این شهر از دیرباز تاکنون یکی از نقاط بسیار مهم و استراتژیک در سواحل شمالی خلیج فارس بوده و اگرچه پایه‌ریزی آن در دوره ساسانی بود اما با ورود اسلام به ایران و مستقر شدن مسلمانان رونق بیشتری گرفت، از اوایل دوران اسلامی تا قرن پنجم هجری که اوج شکوفایی بندرسیراف است، بیشترین حجم مبادلات تجاری و بازرگانی ایران از این بندر صورت می‌گرفته است.

ناخدایان سیرافی کالاهای خود را تا مناطقی از آسیای شرقی، چین و هند می‌بردند و از آنجا کالاهایی را می‌آوردند و بندر باستانی سیراف یکی از لنگرگاه‌های اصلی دریانوردان و کشتی‌های تجاری و باری این کشورها به‌شمار می‌رفت.

سیراف از پررونق‌ترین بندرهای کشور بود که روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا و ماداگاسکار در آفریقا تا کانتون چین در آسیا در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشت در سفال‌های بازمانده با نقش‌های گوناگون، پارچه‌ها و زیورآلات، معماری‌های گچی و اتاق‌های آذین شده به آثار هنری و ساختمان‌های دو و سه طبقه بخشی از میراث بجامانده از آن تمدن است اما زمین لرزه مرگ‌بار هفت روزه سال ۳۶۷ هجری قمری مدفون شدن کامل این بندر را به‌دنبال داشت به‌همین دلیل سیراف به بمبئی ایران نامیده شده‌است.

بندری که در آن زمان بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و به دلیل آزادمنشی دینی در این بندر بین‌المللی پیروان مذاهب گوناگونی همچون زرتشتیان، مسیحیان، مانویان، یهودیان، بوداییان و اقوامی همچون رومیان، یونانیان و چینی‌ها در این بندر زندگی می‌کردند و گورستان‌های باقیمانده از پیروان دین‌های گوناگون در این شهر باستانی نشانگر آزادی دینی در این بندر ایرانی است.

وجود آثار تاریخی متعدد و شاخصی که در این بندر باستانی که همه گویای شکوه و عظمت سیراف در دوران گذشته است، قابلیت آن را برای ثبت در فهرست آثار جهانی اثبات می‌کند.

از سر گیری کاوش‌های باستان‌شناسی در استان بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی که سال‌ها متوقف شده و همین امر باعث دست اندازی به محوطه‌های تاریخی شده بود و محوطه‌هایی از خلیج فارس که تاکنون کاوش نشده بودند دوباره در بسیاری از مناطق تاریخی این استان از سر گرفته شده است.
سجادی‌منش افزود: محوطه باستانی تُل پی تُل باقیمانده از دوره عیلامیان در ۹ کیلومتری جنوب بوشهر در منطقه سبزآباد و از جمله آثار ملی ثبت شده این استان است که پس از ۱۱۰ سال برای آن مجوز حفاری و کاوش گرفته شده است.

وی با اشاره به گرفتن دومین مجوز کاوش در محوطه تاریخی پارک شغاب اظهار کرد: تاکنون یک دوره کاوش در محوطه تاریخی پارک شغاب واقع در شهر بوشهر انجام شده است و دومین مرحله این کاوش‌ها با همکاری دانشگاه تهران انجام می‌شود.

آزاد سازی حرائم محوطه‌های تاریخی

سجادی منش کاوش در منطقه تاریخی بَردو بردستان شهرستان دیر که بعد از ثبت آن در فهرستان آثار ملی در دهه ۸۰ مورد کاوش قرار نگرفته بود را از جمله دیگر اقدامات این اداره کل در سالجاری عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در محوطه تاریخی بَردو ۵۰ هکتار زمین از ۳۰ سال پیش با این احتمال که آثار تاریخی در این منطقه است فریز شد که با پی‌گیری‌های انجام شده در زمان حاضر ۲۵ هکتار شناسایی و آزاد شده ‌اند.

به گفته سجادی‌منش از میدان پایگاه ششم شکاری تا فروشگاه رفاه در مجاورت عمارت ملک ۸۱ خانواده هستند که از سال ۸۲ این خانوارها به دلیل اینکه در حریم این عمارت بودند اجازه ساخت و ساز نداشتند که با بررسی‌های انجام شده تلاش می‌شود این حرائم آزاد و اجازه ساخت و ساز به آنها داده شود.

سجادی‌منش ادامه داد: همچنین برخی از بناهای تاریخی که به بخش خصوصی واگذار و رها شده بود نیز یا پس گرفته، فعال و برخی دیگر نیز بعنوان یک مکان فرهنگی تاریخی افتتاح شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

آخرین اخبار
نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟