۱۴۰۳/۰۴/۰۸
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد؛

تامین 188 فروند تجهیزات بندری و دریایی

علی اکبر صفایی از تامین ۱۸۸ فروند تجهیزات دریایی و بندری خبر داد و اعلام کرد: ۱۴۸ همت پروژه در حوزه دریایی بندری در دست اجرا است.
تامین 188 فروند تجهیزات بندری و دریایی

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، به نقل از PMO؛ علی اکبر صفایی در همایش روز جهانی هیدروگرافی که به میزبانی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد، با بیان اینکه پایداری در عرصه دریا نیازمند هیدروگرافی دقیق است، اظهار داشت: ۳۰ سال قبل برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها حسب نیازهای خود اقدام می‌کردند؛ به یاد دارم که در بندر شهیدرجایی قایق هیدروگرافی با تجهیزات هیدروگرافی و با وجود نفرات رسمی برای دریانوردی ایمن استفاده می‌کردیم و نقشه‌های هیدروگرافی را کنترل و چک می‌کردیم تا حداقل در محدوده بنادر در حوزه دریانوردی و لایروبی از این مقوله استفاده کنیم و امروزه شاهد آن هستیم که خوشبختانه فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و شاهد شکوفایی در حوزه هیدروگرافی هستیم.

فعالیت‌های دریایی، کاملا بین‌المللی است

وی ادامه داد: باید به اهمیت و فلسفه وجودی دریا توجه داشته باشیم و بدانیم، ماموریت اصلی و راهبرد اصلی ارگان‌های دریایی چیست؟ همانطور که همگان می‌دانند فعالیت‌های دریایی، فعالیتی کاملا بین‌المللی است و در سطح ملی نیز اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام شده تا قوانین بین‌المللی را با رعایت ملاحظات کشور در دولت و مجلس شورای اسلامی مصوب و اجرایی کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بیش از ۵۴ مقرره، کنوانسیون، کد و دستورالعمل اجرایی در حوزه دریا داریم، عنوان کرد: راهبرد در حوزه دریا ایمنی، امنیت، حفظ محیط زیست دریایی، کارایی یا قیمت تمام شده است چرا که یکی از مزایای حمل و نقل دریایی که توانسته تحول‌آفرین باشد و موجب شود در مسیر جهانی شدن گام برداشت، مقوله قیمت و کارایی حوزه حمل و نقل دریایی است.

تلاش بسیاری توسط ارگان‌های دریایی صورت گرفته است

صفایی با بیان اینکه راهبردهای کشور در حوزه دریایی را می‌توانیم به عینه در شعار سازمان هیدروگرافی و ماموریت‌های سازمان بین المللی دریایی (IMO) ببینیم، خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان ثمره تلاش تمامی ارگان‌های دریایی به بار نشسته، فضای کسب و کار دریایی است و شاهد وجود ۳۱ شرکت در حوزه‌های مختلف دریایی هستیم و فعالیت‌ها در سایت صدور مجوزها به سهولت در دسترس قرار گرفته و علاقمندان می‌توانند به راحتی کسب مجوز کنند و یکی از این مجوزها هیدروگرافی است و با به کارگیری افراد فنی در حوزه دریایی و بندری می‌توانند اقدام کنند و موثر باشند.

وی با اشاره به عملکرد ارگان‌های دریایی در دوره اخیر، گفت: واقعا تلاش بسیاری توسط ارگان‌های دریایی صورت گرفته و در جلسه اخیر که با حضور مدیران ارشد ارگان‌های دریایی تشکیل شد، تشریح اقدامات و عملکرد صورت گرفته ارزنده بود و همگی در حوزه منابع زند، منابع غیرزنده، حمل و نقل دریایی و صنایع وابسته تحت تاثیر قرار گرفتند.

تحویل ۵۰ شناور و سفارش ۵۰ شناور دیگر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه صرفا این سازمان در حوزه صنعت، ۵۰ فروند شناور تحویل گرفته و بیش از ۵۰ فروند دیگر نیز سفارش داده شده است، اعلام کرد: در مجموع ۱۸۸ فروند تجهیزات بندری و دریایی در داخل کشور در حال تامین است و برای اولین بار شناور تجاری در دریایی خزر مدنظر قرار گرفته و یک راهبرد درست است و باید بتوانیم در دریای خزر کشتی تجاری بسازیم و وابسته به آن نباشیم که صرفا از ولگا اجازه دهند کشتی وارد کنیم که خوشبختانه این مسئله محقق شده و در بندر انزلی شاهد کشتی تجاری خواهیم بود.

پروژه‌های در دست اجرا

صفایی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی اعتماد بسیار ارزنده‌ای به دستگاه‌های دولتی در حوزه دریایی دارد، ‌اظهار داشت: بخش خصوصی صرفا در حوزه دریایی و بندری بیش از ۷۰ همت پروژه در دست اجرا دارد و روی هم رفته تمامی پروژه‌های در حال اجرا به جز ۴۰ همت پروژه‌‌ای که افتتاح و تحویل مردم شد، معادل ۱۴۸ همت پروژه در دست اجرا است و تمامی مشاوران و پیمانکاران در حوزه دریا در حال فعالیت هستند و اقدامات بسیار ارزنده‌ای صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه به عنوان خلاء مطرح و تلاش کردیم در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مدنظر قرار گیرد، ‌ بند ۹ این سیاست‌ها در خصوص منابع انسانی است که خوشبختانه این بند اضافه و حمایت خوبی در مجمع با پیشنهاد دولت انجام شد و به تصویب رسید.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌ها خوشبختانه طی سالیان گذشته تلاش کرده و توانسته‌اند در برخی حوزه‌های حکمرانی‌ دریایی مانند حمل‌ونقل دریایی فعالیت کنند، گفت: نیازمند حرکتی سریع‌تر در این حوزه هستیم تا بتوانیم در راستای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور مدیران دریایی تربیت کنیم؛ نیازمند فوق‌لیسانس مرجع دریایی، مدیریت بنادر، حقوق دریایی، مدیریت دریایی، حکمرانی دریایی و...هستیم و به صورت متمرکز به تمامی ارگان‌های دریایی کمک کنیم.

باید شاهد تاسیس دانشگاه دریایی در کشور باشیم

صفایی با اشاره به اینکه با دانشگاه‌های بزرگ کشور صحبت‌هایی داشته ایم تا بتوانیم دانشگاه دریایی تاسیس کنیم، بیان کرد: به زودی این مسئله به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حوزه هیدروگرافی باید یک کار دیگر انجام دهیم، خاطرنشان کرد: ۳۰ سال است مدیریت یکپارچه سواحل مدنظر قرار گرفته و تدقیق هم انجام شده که مطالعات زیربنای مناسبی به شمار می‌رود تعیین می‌کند کجا و چه فعالیتی باید در سواحل شکل گیرد؛ چند سالی است کار را شروع کرده‌ایم و مطالعات استانی هم انجام شده و در تلاش هستیم با کشورهای همسایه با توجه به ارتباطات مناسب فعالیت‌ها را تداوم بخشیم و شرایط را برای خلیج فارس و دریای عمان فراهم کنیم که در این راستا، نیازمند هیدروگرافی گسترده‌تر هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اشاره کرد و گفت: به طور حتم شاهد حضور پرشور ارگان‌های دریایی در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود و انشاءالله کشور در مسیر رشد و پیشرفت گام برخواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟