۱۴۰۳/۰۳/۲۹
در مصاحبه با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح شد؛

به‌کارگیری بانوان ایرانی بر روی کشتی های اقیانوس پیما

مجوز تحصیل بانوان در رشته دریانوردی اواخر دهه نود صادر شده، اما فعالت آنان به عنوان افسر کشتی، به نظر مالکان این کشتی ها بستگی دارد.
به‌کارگیری بانوان ایرانی بر روی کشتی های اقیانوس پیما

 

به گزارش پایگاه خبری گفتمان دریا، حسین یونسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا یک دهه قبل به صورت محدود برخی از بانوان می‌توانستند در رشته های افسری و ملوانی پس از طی دوره های آموزشی و اخذ گواهینامه های شایستگی و مهارت، بر روی کشتی های محدود (زیر ۳۰۰۰ و زیر ۵۰۰ GT) مشغول به کار شوند، البته تعدادشان انگشت شمار بود و در رده‌های نامحدود افسری هیچ بانویی در کشور ادامه تحصیل نداده بود.

وی با اشاره به اینکه مجوز ادامه تحصیل بانوان در رده افسری نامحدود از اواخر دهه ۹۰ توسط سازمان بنادر و دریانوردی صادر و به برخی از موسسات غیر دولتی اجازه داده شد تا دانشجوی افسری نامحدود جذب کنند، افزود: علاوه بر کنوانسیون‌های بین المللی دریانوردی، در قوانین و مقررات داخلی نیز هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل، کسب مهارت و فعالیت بانوان به عنوان افسر کشتی های اقیانوس پیما وجود ندارد ولی انتخاب بانوان زبده به عنوان افسر کشتی های اقیانوس پیما، به نظر مالکان کشتی ها و خطوط کشتیرانی بستگی دارد.

یونسی با بیان اینکه می توان درآمد مناسب و سفر به کشورهای مختلف دنیا را به عنوان عوامل جذاب این حرفه برشمرد، گفت: گرچه در این حرفه دوری از خانواده می تواند مشکلات خاص خودش را داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان که پیش از این سابقه فعالیت های مختلف در رابطه با تخصص های دریایی را در کارنامه کاری خود دارد، تصریح کرد: در طی سال ها فعالیت، هنگام بازرسی فنی از کشتی های اقیانوس پیما در جنوب کشور، شاهد حضور افسران زن بر روی کشتی های خارجی بوده که در اداره امور کشتی بسیار توانمند و موثر بودند.

گفتنی است، تعداد محدودی از بانوان از سال ۱۳۹۸ به بعد در رشته افسر دومی نامحدود در برخی از موسسات آموزش دریانوردی مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی تحصیل کردند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟