۱۴۰۳/۰۳/۲۶
مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا؛

بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت دریایی و تجهیزات بندری نیازمند تامین مالی است

سعید جعفری گفت: بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت دریایی و تجهیزات بندری نیازمند تامین مالی ارزی، از سوی موسسات مالی و بانک ها می باشد.
بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت دریایی و تجهیزات بندری نیازمند تامین مالی است

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، در حاشیه برگزاری سلسله نشست هم‌اندیشی برنامه جامع تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که عصر روز شنبه 18 آذرماه 1402، در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا طی گفت و گویی به جایگاه بخش خصوصی و زیر ساخت های لجستیکی در توسعه دریامحور پرداخت.

سعید جعفری با اشاره به گستردگی مرزهای دریایی کشور در شمال و جنوب و کم کاری ها در قبال این نعمت الهی افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه سواحل و بنادر انجام شده، اما در زمینه پس کرانه ها، خدمات لجستیکی و اتصال ریلی به عنوان پشتوانه بنادر کار ضعیف بوده؛ به طور مثال در بندر چابهار سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت اسکله هایی به عمق ۱۷ متر  قابلیت پهلودهی شناورهای ۱۲۰ هزار تنی را فراهم نموده، ولی در بخش دسترسی جاده ای متاسفانه وضعیت نامناسبی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: در حوزه بنادر و ساخت اسکله ها پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم، اما نیازمند جاده، مراکز جمعیتی، نیروی کار  و دیگر پشتوانه ها در بنادر کشور هستیم.که امیدواریم با این سیاست های ابلاغی دولت برای کمک به بخش خصوصی وارد میدان شده تا بتوان نقص ها را پوشش داد.

جعفری با ذکر مثالی از موقعیت های از دست رفته اخیر کشور گفت: زمانی که قطر از سوی کشورهای عربی تحریم شد متاسفانه به دلیل ضعف در زیرساخت، بخش خصوصی در ایران نتوانست خدمات لجستیکی مناسبی ارائه کند، حتی شناور مناسبی برای حمل کالا به کشور قطر نداشتیم، و مشاهده کردیم در همان زمان کالاها از کشور ترکیه به سوی قطر ارسال می شد، و ما این فرصت را از دست دادیم.

جعفری گفت: ما باید در همه زمینه ها و بخش ها به طور همزمان رشد کنیم، و اینطور نباشد که در زمینه بنادر، اسکله ها و ترمینال ها رشد کرده و در زمینه پشتیبانی لجستیکی بنادر ضعیف باشیم؛ باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا در سایر حوزه های لجستیکی نیز تقویت شود.

سعید جعفری با اشاره به اهمیت پیگیری مصوبات دهمین جلسه دهم شورای عالی صنایع دریایی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد گفت: در مباحث دریایی ظرفیت بسیاری برای انجام کار وجود دارد، با توجه به نزدیکی ما به آبراه های بین المللی و تردد کشتی های بسیاری که روزانه از دریای عمان و خلیج فارس عبور می کنند، می توان در زمینه سوخت رسانی و بانکرینگ اقدامات خوبی انجام داد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما از ظرفیت های خود در دریا استفاده نکرده ایم برای مثال در زمینه آفشور، شناورهای لجستیکی، شناورهای مسافربری و... ضعف بسیاری داریم و می توان این موارد را در  این نشست های تخصصی توسعه دریامحور مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در پایان با ذکر اهمیت تامین مالی و فاینانس پروژه های دریایی افزود: بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت دریایی و تجهیزات بندری نیازمند تامین مالی ارزی، از سوی موسسات مالی و بانک ها می باشد.

شایان ذکر است شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از حامیان دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در برگزاری نشست های تخصصی به جهت تهیه و تدوین برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور بوده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرسنجی
قیمت ها
ارزیابی شما از محتوای پایگاه خبری گفتمان دریا چیست؟